W wakacje ruszy budowa pierwszego w Bydgoszczy przystanku wiedeńskiego. Kosztować będzie  pół miliona złotych.

Decyzja o tym, że przy placu Teatralnym powstanie przystanek wiedeński zapadła ponad dwa lata temu. W Bydgoszczy ciągle jeżdżą tramwaje starszego typu i trzeba wysoko podnieść nogę, żeby wejść na stopień tramwajowy. To kłopot nie tylko dla ludzi starszych, ale także dla małych dzieci, osób niepełnosprawnych czy kobiet z wózkami. Dla środowisk lewicowych, Stowarzyszenia Inicjatywa Polska czy partii Zielonych, postulat budowy przystanków wiedeńskich w miejscach, gdzie dochodziło do wypadków był jednym z priorytetowych. Zdopingowany taką presją prezydent Rafał Bruski 21 listopada ubiegłego roku ogłosił przetarg na przebudowę placu Teatralnego i zapowiedział, że w przyszłym roku na jesień przy ul. Focha powstanie pierwszy w naszym mieście przystanek wiedeński. Projekt zakładał między innymi wykonanie przystanku wiedeńskiego o długości 40 m po południowej stronie jezdni. - Przystanki tego typu to rozwiązanie coraz częściej stosowane w nowoczesnych miastach – uzasadnił wtedy decyzję Rafał Bruski. – Nie mam wątpliwości, że sprawdzą się również w naszym mieście. Tego typu infrastrukturę zbudujemy również na ul. Gdańskiej - dodał prezydent Bydgoszczy, przypominając, że przystanek tramwajowy na wysokości ulicy Chodkiewicza też wskazywany był do przebudowy.

Wyzwanie związane ze zrealizowaniem zadania okazało się trudne, bo w dwóch kolejno ogłoszonych przetargach nie udało się wyłonić wykonawcy. Do przetargu w marcu stanął jeden wykonawca, ale po otwarciu ofert, okazało się, że jedyna firma gotowa wybudować przystanek wiedeński wyceniła roboty na ponad 4,5 mln zł, a to niemal 4 razy więcej pieniędzy niż miasto planowało na tę inwestycję przeznaczyć.

W trzecim ogłoszonym przetargu miasto znacznie ograniczyło zakres inwestycji i w końcu udało się wyłonić wykonawcę. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Prasbet z Grudziądza. Wyceniła ona wartość inwestycji na kwotę 498 tysięcy i zaproponowała 7-letnią gwarancję. Choć Zarząd Dróg wycenił zadanie na kwotę 266 tys. zł, otrzymał zielone światło do zawarcia umowy.

Wraz z budową przystanku wiedeńskiego wymieniona zostanie też nawierzchnia zatoki autobusowej. Nawierzchnia przystanku wykonana będzie z betonu asfaltowego, natomiast rampy najazdowe z kostki kamiennej. Główne prace budowlane prowadzone będą około 2 miesięcy. Rozpoczną się w lipcu.