Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska zaprezentowała dzisiaj kandydatów do Rady Miasta Bydgoszczy na konferencji prasowej w… specjalnie wynajętym pociągu, który ruszył w trasę: Bydgoszcz Główna – Zielonczyn i z powrotem oraz Bydgoszcz Główna – Fordon i z powrotem.

Kandydat na prezydenta stowarzyszenia Piotr Cyprys powiedział, że komitet wyborczy przedstawia kandydatów oddanych miastu, którzy zawalczą o lepszy jego los. – Teraz jest kilku liderów, którzy wyznaczają to, jak głosują radni, czyli de facto jesteśmy ubezwłasnowolnieni. Nie w Bydgoszczy zapadają decyzje o tym, jak głosują bydgoscy radni – powiedział i przypomniał głosowanie w sprawie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych: – Kilka miesięcy wcześniej radni gremialnie głosowali za porozumieniem akceptowanym przez wszystkie środowiska bydgoskie. Po czym mija kilka miesięcy i radni jednej opcji zmieniają radykalnie pogląd na ten temat i przegłosowują zupełnie inne porozumienie. Nie chcemy więcej takich sytuacji. Chcemy, żeby głos bydgoszczan był zauważalny i liczył się w Radzie Miasta.

Głównym tematem konferencji oprócz zaprezentowania kandydatów na radnych było przedstawienie elementów programu wyborczego stowarzyszenia, dotyczących rozwiązań problemów komunikacyjnych miasta ze szczególnym uwzględnieniem transportu szynowego.

Zdaniem stowarzyszenia, kolej może z powodzeniem pełnić rolę ?szybszego tramwaju? w systemie transportu publicznego miasta. Czas przejazdu koleją pomiędzy odległymi dzielnicami Bydgoszczy jest zdecydowanie krótszy niż planowy czas przejazdu autobusem miejskim, a zatory drogowe jeszcze bardziej przechylają szalę na stronę pociągu – dowodzili członkowie stowarzyszenia.

Mikołaj Głuszkowski i Krzysztof Ziętara przedstawili docelowy model zintegrowanego transportu metropolitalnego, który miałby w przyszłości zostać w naszym mieście wprowadzony. Schemat metropolitalnego transportu szynowego pokazujemy obok na zdjęciu.

- Plany inwestycyjne obecnych włodarzy opierają się na powszechnie krytykowanym studium transportowym. Po ukończeniu tramwaju do Fordonu planuje się rozbudowę sieci o cztery kilometry oraz skrócenie o dwa ? likwidację linii na Wilczak. My proponujemy rozbudowę jej o szesnaście kilometrów, a dla Wilczaka i Miedzynia ? przedłużenie tramwaju do węzła przesiadkowego przy ul. Plażowej. Mieści się w tym pobudowanie trzech stacji kolejowych, wielu nowych linii tramwajowych – tłumaczył Ziętara, dodając, że całkowicie nowe linie tramwajowe planują zbudować między pl. Poznańskim i Zbożowym Rynkiem oraz między pętlą Bydgoszcz-Bielawy z trasą Wschód-Zachód. Inne byłyby realizacją tych, które ujęte są w aktualnym studium zagospodarowania przestrzennego miasta. Wykorzystanie kolei i nowe inwestycje w sieć tramwajową pozwoliłyby stworzyć zintegrowany system komunikacyjny, który przyspieszyłby podróże bydgoszczan między wschodnią a zachodnią częścią miasta, miedzy Fordonem a Osową Górą.

- Trzeba na nowo przekonać bydgoszczan do tego, że kolej może służyć w dojeździe do pracy. Trzeba wrócić do tego modelu, który był 20, czy 30 lat temu i skutecznie funkcjonował – powiedział Piotr Cyprys. Zdaniem kandydata na prezydenta Metropolii Bydgoskiej teraz trwa odstręczanie od kolei. – Chciałbym samemu zostawić samochód przed domem i wsiąść do najbliższego tramwaju czy autobusu, dojechać do węzłów przesiadkowych i korzystać z tych połączeń, które my proponujemy. Chodzi też o to, by ten system był zintegrowany – zintegrowany na tyle, że nie zastanawiamy się, jadąc na przykład z punktu A do punktu B, jakim środkiem lokomocji będziemy się przemieszczać. Przemieszczamy się środkami najszybszymi, które są dla danych odcinków – tłumaczył Cyprys zasadność zastąpienia dominującego transportu samochodowego transportem szynowym.

Na wszystkich liniach komunikacyjnych zintegrowanego systemu transportowego obowiązywałby wspólny bilet na autobus, tramwaj i pociąg.

—————-

Poniżej przedstawiamy trzech pierwszych kandydatów Stowarzyszenia Metropolia Bydgoska do Rady Miasta Bydgoszczy w poszczególnych okręgach wyborczych.

Okręg nr 1 (Czyżkówko, Flisy, Miedzyń-Prądy, Okole, Osowa Góra, Piaski, Smukała-Opławiec-Janowo, Wilczak-Jary):

  • 1. Barbara Parucka
  • 2. Anna Jadwiga Portała
  • 3. Adam Ryszard Goździewski

Okręg nr 2 (Bartodzieje, Bielawy, Bydgoszcz Wschód-Siernieczek-Brdyujście, Leśne):

  • 1. Jerzy Bieńkowski
  • 2. Krzysztof Piotr Ziętara
  • 3. Monika Stachowicz-Niewiadomska

Okręg nr 3 (Nowy Fordon, Stary Fordon, Terenów Nadwiślańskich):

  • 1. Robert Szatkowski
  • 2. Jędrzej Kazimierz Skupsz
  • 3. Bożena Sałacińska

Okręg nr 4 (Błonie, Górzyskowo, Szwederowo):

  • 1. Iwona Małgorzata Jastrzębska-Puzowska
  • 2. Krzysztof Hubert Gburczyk
  • 3. Adam Sokołowski

Okręg nr 5 (Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto, Glinki-Rupienica, Jachcice, Wzgórze Wolności):

  • 1. Mikołaj Roman Głuszkowski
  • 2. Andrzej Piotr Rzepecki
  • 3. Beata Barbara Malicka

Okręg nr 6 (Kapuściska, Łęgnowo, Łęgnowo Wieś, Wyżyny, Zimne Wody-Czersko Polskie):

  • 1.Piotr Henryk Cyprys
  • 2. Grzegorz Zygmunt Dudziński
  • 3. Jarosław Butkiewicz