Pociągi POLREGIO po 13 grudnia będą nadal jeździć w województwie kujawsko-pomorskim. Na skutek znacznych cięć w zamówieniu dokonanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nowa, zaledwie roczna umowa na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 52,2 mln zł, znacznie ograniczy dostępność połączeń kolejowych w regionie.                   

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz POLREGIO podpisali 12 grudnia nową, roczną umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie o wartości 52,2 mln zł. Zacznie ona obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a pociągi POLREGIO w jej ramach pokonają do 11 grudnia 2021 r. łącznie 2 261 035 kilometrów, o 1,3 mln km mniej niż w latach ubiegłych. Województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tak radykalne ograniczenie liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy 2020/2021.

Decyzja Zarządu Województwa oznacza zlikwidowanie kilkudziesięciu połączeń w województwie kujawsko-pomorskim. Całkowicie zrezygnowano z ruchu na linii Włocławek-Kutno oraz z pociągów (uruchamianych przez Kujawsko-Pomorski Zakład POLREGIO) na trasie Laskowice Pomorskie - Smętowo.  Zelektryfikowana linia Bydgoszcz-Laskowice Pomorskie w całości została od 13.12.2020 przekazana do obsługi innemu przewoźnikowi pod trakcję spalinową.

Do ostatniej chwili liczyliśmy, że marszałek województwa kujawsko-pomorskiego opamięta się i nie narazi mieszkańców na wykluczenie komunikacyjne, odcinając ich od dojazdu do pracy, szpitala czy specjalistycznej przychodni w większym mieście, a w niedalekiej perspektywie również uczelni, szkoły czy rodziny. Niestety, stało się inaczej. 14 innych marszałków nie miało wątpliwości i postawiło na kolej. Z większością podpisaliśmy  nawet 10-letnie umowy na realizację przewozów kolejowych, co pozwala planować modernizację i zakup taboru, zwiększenie liczby połączeń czy otwarcie nowych tras. W tym kontekście jako przewoźnik jesteśmy głęboko rozczarowani postawą marszałka województwa kujawsko-pomorskiego. Liczymy, że nie skaże mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego na trwałe wykluczenie komunikacyjne, a ta umowa jest wstępem do wieloletniej w 2021 r., kiedy to marszałek przywróci pełną pracą przewozową – skomentował podpisanie umowy Artur Martyniuk, prezes Zarządu POLREGIO. – Decyzja marszałka oznacza ostre cięcie połączeń kolejowych. Zaoferowana po bardzo długich negocjacjach kwota pokrywa koszty do obsługi jedynie 2,2 mln pockm, chociaż marszałek jeszcze w kwietniu zamówił rozkład na dotychczasowym poziomie, czyli ok. 3,5 mln pockm.  Dla mieszkańców wielu miasteczek czy wsi pociąg to często jedyna szansa na naukę czy podjęcie zatrudnienia, a możliwość pracy zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, ma przecież kluczowe znaczenie  – dodaje  Martyniuk.

 Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:

  • - Linia nr 18 KUTNO - PIŁA GŁÓWNA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem łódzkim do stacji Wyrzysk Osiek,
  • - Linia nr 131 CHORZÓW BATORY - TCZEW – odcinek od stacji Inowrocław do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem pomorskim,
  • - Linia nr 353 POZNAŃ WSCHÓD - SKANDAWA – odcinek od granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem wielkopolskim do granicy województwa kujawsko-pomorskiego z województwem warmińsko-mazurskim.