Początek rozwoju tego typu gier dała technologia Flash wprowadzona przez Macromedia.

Współczesne możliwości technologii Flash

Była to swoista rewolucja na tym rynku. Od tego momentu gry mogły rozwinąć swoje skrzydła, pojawiła się nawet technologia 3D, a wszystko to możliwe do uruchomienia bezpośrednio z poziomu przeglądarki internetowej, a więc bez konieczności instalowania na komputerze Gry tego typu są atrakcyjne, gdyż mogą ?kraść? nam czas niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy. Możemy w nie grać na przerwie w pracy, w domu, w szkole, w kawiarni i wszędzie tam gdzie jesteśmy w stanie skorzystać chociażby z laptopa. Gry przeglądarkowe nie podbiły jednak urządzeń mobilnych i, te wykonane w technologii Flash, prawdopodobnie już tego nie zrobią. Powód jest dość prozaiczny, chodzi o wydajność sprzętu, na którym gry się uruchamia. Nowoczesne gry 3D uruchamiane w przeglądarkach mają ogromne wymagania sprzętowe, z którymi nawet najnowsze smartfony czy tablety nie zawsze są w stanie sobie poradzić, choć ich konfiguracje są już imponujące, oczywiście jak na telefony. Dodatkowo Flash nie jest rozpoznawany przez przeglądarkę. Wymaga to instalacji dodatkowej wtyczki, która odczytuje kod Flash umieszczony gdzieś na serwerze, a później przekazuje go do przeglądarki. O ile Android ma jakieś tam, choć słabe, wsparcie dla tej technologii, tak już chociażby iOS w ogóle go nie posiada. Wraz z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych technologia Flash była skazana na pewnego rodzaju porażkę, ale na rynku już pojawił się dla niej poważny konkurent.

HTML5 coraz skuteczniej wdziera się na rynek gier

Konkurencją dla technologii Flash staje się dziś HTML5 . Programowanie w tym języku od dawna było zapowiadane jako rewolucja i wielkie możliwości, ale niestety długi czas technologia była tak naprawdę tylko i wyłącznie elementem hobbystycznym, nikt na poważnie nie myślał o projektowaniu gier. Było to spowodowane wydajnością takich gier, które okazywały się mieć jeszcze większe wymagania sprzętowe niż w przypadku Flash. Podstawową przewagę stanowi tutaj jednak kompatybilność z każdym urządzeniem, które może skorzystać z internetu. HTML5 jest doskonale rozpoznawanym językiem przez przeglądarkę. Nie ma więc potrzeby instalacji wtyczek, ani korzystania z systemów operacyjnych wspierających ten język. W ten sposób czy uruchomimy grę stworzoną przy użyciu HTML5 na komputerze, smartfonie czy tablecie to zawsze będzie ona działała. Mogłaby to być wielka rewolucja, która jednak wiele lat czekała na swoje pierwsze owoce. Oprócz wysokich wymagań sprzętowych HTML5 należało w jakiś sposób zunifikować. To dlatego, że przeglądarki, podobnie jak w przypadku stron HTML, mogą odczytywać kod skryptu na swój sposób. Po dziś dzień mamy przecież problemy z wyświetlaniem niektórych stron na różnych przeglądarkach, a dokładnie ta sama sytuacja dotyczyła gier HTML5. Na jednej przeglądarce gra mogła działać doskonale, a na innej wyświetlać się nieprawidłowo. Dziś jednak mamy już wiele narzędzi pozwalających nam projektować gry HTML5 tak samo jak we Flash-u. Dzięki temu ich ?apetyt? na zasoby sprzętowe urządzeń został diametralnie zmniejszony. Przyczyniły się do tego nowoczesne narzędzia optymalizacyjne kodu. Coraz więcej gier pisanych jest w tym języku, także jako 3D, i powoli zaczynają one podbijać rynek, gdyż można je swobodnie uruchamiać na smartfonach, a więc poszerza się liczba miejsc, w których da się pograć, staje się w zasadzie nieograniczona.

Gry także dla dzieci

Na rynku gier przeglądarkowych HTML5 pojawia się również coraz więcej pozycji przeznaczonych dla dzieci. Cały portal Poki.pl powstał z myślą o młodych graczach i w dużej mierze oferuje on już właśnie nowoczesne gry HTML5. To bardzo dobra informacja dla rodziców. Ich dzieci mogą teraz swobodnie grać w takie gry jak ?Dobry Dinozaur? wszędzie gdzie przebywają, a jak wiadomo dzieciaki uwielbiają grywać na swoich telefonach w każdej wolnej chwili. Dostęp do technologii HTML5 ułatwia im korzystanie z ulubionych gier, a więc tym samym ogranicza ryzyko sięgania po nieodpowiednie dla nich tytuły.

Artykuł powstał we współpracy z Poki