Radny Jakub Mikołajczak, który bardzo się zaangażował w rozwiązanie kłopotów z parkowaniem samochodów mieszkańców fragmentu ul. Dwernickiego (od Sułkowskiego do Małachowskiego), zorganizował konsultacje obywatelskie. Ponieważ Rada Osiedla Leśnego zaopiniowała negatywnie zamiar uczynienie tego odcinka ulicy jednokierunkowym, postanowił przekonać do tej koncepcji mieszkańców.
Podczas spotkania, które odbyło się wczoraj po południu w Zespole Szkół Handlowych przy ul. Kaliskiej, tak przedstawił sytuację: – Pod koniec zeszłego roku na ulicy Dwernickiego miasto Bydgoszcz w wyniku wieloletnich próśb mieszkańców dokonało remontu chodnika naprzeciw przedszkola. Gdy chodnik został oddany do użytku, w celu ochrony go przed zniszczeniem Zarząd Dróg wprowadził zakaz parkowania na tej części ulicy. W wyniku protestów, głosów mieszkańców, uchylono czasowo zakaz zatrzymywania w godzinach między 7.30 a 9. 00 oraz 14.30 a 16.00, co nie rozwiązało problemów państwa mieszkających przy ul. Dwernickiego oraz Sułkowskiego, którzy parkowali na tej ulicy.
Jak ujawnił radny Mikołajczak, sytuacja nie jest beznadziejna: – Zarząd Dróg w wyniku państwa głosów, w wyniku zainteresowania rady osiedla, w wyniku zainteresowania radnych miasta Bydgoszczy, przedstawił pewną koncepcję, która mogłaby spowodować zwiększenie miejsc parkingowych na tej ulicy.
Koncepcja sprowadza się do zrobienia z tego odcinka Dwernickiego ulicy jednokierunkowej. Uprzedzając zarzuty, iż to rozwiązanie doprowadzi do paraliżu ruchu w tej części osiedla, radny PO uspokoił zebranych: – I tutaj pojawiłem się ja. Postanowiłem pomóc państwu, wysłuchać państwa głosy, być państwa rzecznikiem w podejmowaniu decyzji przez Zarząd Dróg Miejskich i prezydenta miasta Bydgoszczy.
Okazało się, że Jakub Mikołajczak przygotował kompleksowe rozwiązanie, które ułatwi kierowcom życie, gdy wprowadzony zostanie jeden kierunek ruchu na tym odcinku ulicy i wjeżdżać się będzie na nią z Sułkowskiego, a wyjeżdżać na Małachowskiego. Po pierwsze, wprowadzenie sygnalizacji świetlnej na rogu ulic Czerkaskiej i Sułkowskiego, po drugie, wprowadzenie możliwości wjazdu na ul. Lelewela od strony ul. Kamiennej, po trzecie, zrobienie Puławskiego ulicą dwukierunkową, po czwarte, przedłużenie ulicy Czerkaskiej (kosztem części terenu targowiska) w celu połączenia jej z Modrzewiową.
Uczestniczący w spotkaniu Mirosław Kozłowicz, który jako wiceprezydent nadzoruje ZDMiKP, zapewnił, że żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte, a zapadną dopiero po przeanalizowaniu wszystkich głosów. Nie przewidział, ile zarzutów zgłoszą mieszkańcy wobec działań bydgoskich drogowców. Krytykowano dosłownie wszystko: złe oznakowanie, brak miejsc parkingowych, oszczędnościowo wykonany chodnik na Dwernickiego (?rozsypie się za dwa lata?), krzyżówkę Lelewela z Kamienną (?pieniądze wyrzucone w błoto?, ?projektant nie miał prawdopodobnie nawet prawa jazdy?) i różne absurdy (?samochody osobowe nie parkują na tym chodniku, ale parkują autokary przywożące dzieci i samochody Remondisu, ważące 30 ton?).
Najwięcej pracy podczas konsultacji obywatelskich miał Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii ruchu w ZDMiKP, który musiał udzielić bardzo wielu wyjaśnień.
- Nie róbmy ulic jednokierunkowych! To dopiero będzie chaos na osiedlu ? apelował jeden z uczestników spotkania. Padł też wniosek, by nie instalować kolejnych świateł, ale robić ze skrzyżowań minironda, bo wtedy nie tworzą się korki.
- Dlaczego autokar staje po tamtej stronie? Dlatego, że nie ma miejsca po naszej stronie – wyjaśniała współwłaścicielka szkoły przy ul. Dwernickiego powód parkowania ciężkiego samochodu na nowym chodniku.
Więcej zdjęć: TUTAJ
- Parkujemy na zakazach, ale inaczej się po prostu nie da ? żaliła się jedna z mieszkanek, proponując spacer ulicami osiedlowymi, gdzie roi się od znaków zakazu zatrzymywania.
- Rada osiedla od wielu lat walczy o prawoskręt z Kamiennej do Lelewela. Odpowiedzi z Zarządu Dróg były zawsze negatywne, czasami po prostu: nie, bo nie ? relacjonowała Alicja Kuklińska, wytykając radnemu Mikołajczykowi, że zaprezentował nieswoje pomysły. ? Przedłużenie Czerkaskiej do Modrzewiowej to był mój pomysł. Taka koncepcja pojawiła się już w latach 70. i 80., a ja ją przypomniałam w piśmie do Zarządu Dróg – dodała przewodnicząca Rady Osiedla Leśnego minionej kadencji.
- Koncepcja budowy linii tramwajowej do Fordonu, którą w tej chwili realizujemy, to jest koncepcja sprzed trzydziestu lat, więc trudno mówić, kto naprawdę to wymyślił ? zareagował na przytyk radny PO.
W końcu jeden z uczestników zaproponował, żeby wrócić do sprawy, której spotkanie jest poświęcone i zaproponował głosowanie. Kiedy zapytał, kto jest za tym, żeby na odcinku ulicy Dwernickiego obowiązywał ruch jednokierunkowy, zabrzmiało chóralne: nie! – Proszę to zaprotokołować ? powiedział mieszkaniec osiedla.