Mieczysław Franaszek, ur. 1944 r., aktor, podróżnik i fotograf. Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie (1968). Debiut ? 1966 w Teatrze ?STU?, którego był współtwórcą. Pracował w teatrach w Nowej Hucie, Krakowie, Sosnowcu, Opolu, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy. Ważniejsze role: Popryszczyn w Pamiętniku wariata M. Gogola; Asesor Kowalew w Nosie wg M. Gogola, Jimmy w Szklanej menażerii T. Williamsa, Sindbad Żeglarz w Snach Sindbada Żeglarza wg B. Leśmiana, Leon w Śnie srebrnym Salomei J. Słowackiego, Car w Kordianie J. Słowackiego, von Kostryn, Kirkor w Balladynie J. Słowackiego, Papkin w Zemście A. Fredry, Albin w Ślubach panieńskich A. Fredry, Hrabia Henryk w Nie-Boskiej komedii Z. Krasińskiego, Kola Brynion w Lękach porannych S. Grochowiaka, Mackie Majcher w Operze za trzy grosze B. Brechta, Cień w Cieniu Szwarca/Młynarskiego, Kreon (dwie różne inscenizacje) w Antygonie Sofoklesa, Średni w Na pełnym morzu Sł. Mrożka, XX i YY w Emigrantach Sł. Mrożka, Ojciec w Pieszo Sł. Mrożka, Majster w Terminatorze P. Handke, Kuźma w Czapie J. Krasińskiego, Bohater w Kartotece T. Różewicza, Reżyser w Naszym mieście T. Wildera, Clarin w Życie snem P. Calderona de la Barca, Feuerbach w Ja, Feuerbach T. Dorsta. Współpracował w latach 60. z ośrodkiem TVP Kraków. Od czterdziestu lat współpracuje z redakcjami radiowymi wielu miast. W 1986 zagrał główną rolę w filmie Bohater roku w reż. F. Falka. Brał udział w krajowych i międzynarodowych festiwalach teatralnych, na których otrzymywał nagrody aktorskie, m.in. w Enlangen (Niemcy), Zagrzebiu (Jugosławia), Szczecinie, Krakowie. Autor kilku wystaw indywidualnych w Bydgoszczy, Warszawie i Krakowie. Od 2007 roku podjął stałą współpracę z Galerią Autorską Jana Kaji i Jacka Solińskiego w Bydgoszczy. Od 2011 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W latach 2012 ? 2014 przygotował i wystawił trzyczęściowy monodram ?Rady dobrego Boga?, w 2015 roku zaprezentował ten spektakl w Edynburgu.
* * *Monodram ?Rady dobrego Boga ? czyli przedpstryk III? został przygotowany na podstawie prozy Erica Weinera. To autorski spektakl Mieczysława Franaszka, który zajął się opracowaniem tekstu, reżyserią i wykonaniem. Jest to frapująca opowieść o poszukiwaniu Boga i sensu życia przez turystę i dziennikarza ze świata Zachodu, który odwiedza różne kraje. Pochodzenie i wychowanie w tradycji żydowskiej nie stanowią tu ograniczenia na inne wymiary duchowości. Podróżnika interesują rozmaite kultury i religie w ich tradycji poszukuje odpowiedzi na dręczące go pytania. Pierwsza część tryptyku poświęcona była buddyzmowi, druga islamowi, a trzecia związana jest z chrześcijaństwem.
Monodram jest zabawną opowieścią o poznawaniu wartości duchowych przez człowieka roztargnionego, zanurzonego ?po uszy? w rzeczywistości konsumencko?komercyjnej. To patrzenie na tradycję mistyczną franciszkanizmu ? akcja spektaklu toczy się w klasztorze franciszkańskim ? z perspektywy turysty, zbieracza ciekawostek, czytelnika przewodników turystycznych. Bohater monodramu śmieszy i jednocześnie wzbudza wzruszenie swoją nieporadnością i szczerą chęcią poznania obcej mu rzeczywistości. To trochę taki Woody Allen, który nie rozstając się ze swoimi wyobrażeniami, próbuje poznać inną kulturę. Pełna dylematów opowieść dziennikarza staje się fascynującą refleksją, by w końcu skupić uwagę na granicznym pytaniu o świadomość istnienia.