Pieśń to utwór wokalny do tekstu lirycznego. Jest najpowszechniejszą formą muzyczną pojawiającą się od starożytności do czasów współczesnych. Z uwagi na rodzaj środków wykonawczych wyróżnia się dwa rodzaje pieśni: solową i chóralną. Pieśń solowa z reguły wykonywana jest z towarzyszeniem instrumentu, od XVIII wieku ? fortepianu.

Festiwalowy wieczór wypełnią różne odcienie emocji zapisane w dźwiękach pieśni największych polskich kompozytorów, które zaprezentuje duet cenionych artystów – sopranistka Barbara Zamek, absolwentka Universitätfür Musik unddarstellende Kunst w Wiedniu; zaś przy fortepianie Lech Napierała, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, obecnie dalej kształci się na Universitätfür Musik unddarstellende Kunst w Wiedniu.

Lech Napierała mieszka w Wiedniu, urodził się w Bydgoszczy, gdzie ukończył szkołę muzyczna. Studiował w Warszawie u Andrzeja Stefańskiego, Krzysztofa Jabłońskiego oraz Barbary Halskiej. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu w klasie akompaniamentu wokalistom – specjalność pieśń – Davida Lutza (dyplom z wyróżnieniem).

Na koncert mamy trzy podwójne zaproszenia. Aby się o nie ubiegać, wystarczy przesłać na nasz adres: konkurs@bydgoszcz24.pl odpowiedź na pytanie: Od jakich słów zaczyna się ?Życzenie? op. 74 nr 1 Fryderyka Chopina? Spośród autorów trafnych odpowiedzi wylosujemy trzy podwójne zaproszenia, które będą do odbioru w kasie filharmonii przed koncertem. Konkurs trwa do niedzieli, 20 września, do godz. 21.45.

Program recitalu:

Fryderyk Chopin

  • Pieśni wybrane
    1. ?Życzenie? op. 74 nr 1 (sł. S. Witwicki)
    2. ?Wiosna? op. 74 nr 2 (sł. S. Witwicki)

Mieczysław Karłowicz

  • Pieśni wybrane
    1. ?Mów do mnie jeszcze? op. 3 nr 1 (sł. K. Przerwa-Tetmajer)
    2. ?Pamiętam ciche, jasne, złote dnie? op. 1 nr 5 (sł. K. Przerwa-Tetmajer)

Karol Szymanowski

  • Wybrane Pieśni kurpiowskie op. 58, 1930-1932
    1. ?U jeziorecka? nr 4
    2. ?Wysła buzycka? nr 2

Piotr Perkowski

  • Cykl pieśni Uty japońskie op. 4, 1924
    1. Spójrz, już kwitną astry białe (sł. R. Kwiatkowski)
    2. Modły słałem z głębi duszy (sł. R. Kwiatkowski)
    3. Szu, szu? (sł. R. Kwiatkowski)
    4. O jakże dłuży mi się czas (sł. R. Kwiatkowski)
    5. Biedny domek opuszczony (sł. R. Kwiatkowski)

PRZERWA

Ignacy Jan Paderewski

  • Wybrane z Douze Mélodies, op.22, 1880
    1. Ton coeur est d?or pur nr 2 (sł. C. Mend?s)
    2. Le ciel est tr?s bas nr 3 (sł. C. Mend?s)

Konstanty Regamey

  • Pieśni młodzieńcze na sopran i fortepian do tekstów rosyjskich symbolistów, 1921
    1. Znów płonącym krzyżom? (sł. M. Cwietajewa)
    2. Prosiłeś o piosenkę, mój paziu? (sł. E.W.)
    3. Odejście w sny (sł. N. Gumilow)
    4. Milczenie (sł. A. Iwanow)
    5. Tajemnica śpiewaka (sł. A. Iwanow)
    6. Mała elegia (sł. I. Siewierianin)
    7. Znów dzwony opiewają chram (sł. M. Cwietajewa)

Witold Lutosławski

  • Wybrane z sześciu piosenek dziecinnych, 1953
    1. Taniec nr 1 (sł. J. Tuwim)
    2. Kotek nr 3 (sł. J. Tuwim)
    3. Ptasie plotki nr 6 (sł. J. Tuwim)