Strategia rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2020, koncentrując się na najważniejszych zagadnieniach regionu, uwzględnia zapisy dokumentów krajowych oraz zasady europejskiej polityki regionalnej. Prezentacji dokumentu dokonał Adam Stańczyk, wicedyrektor Kujawsko-Pomorskiego Biura Planowania Przestrzennego i Regionalnego w Toruniu.

Dokument duży nacisk kładzie na rozwój regionalnego transportu publicznego. Jego autorzy chcą, by większość mieszkańców województwa mogła nim dotrzeć do Bydgoszczy lub Torunia w godzinę, a pozostali w nie dłużej niż 90 minut. – Wszyscy wiemy, że lokomotywami regionów są największe miasta. To one są najsilniejszymi ośrodkami gospodarczym z najniższymi wskaźnikami bezrobocia, to w nich są placówki medyczne o najwyższych stopniach referencyjności, najlepsze wyższe uczelnie, instytucje wysokiej kultury. To one są także ? dzięki lotniskom, węzłom drogowym i kolejowym – regionalnymi oknami na świat. W przypadku województwa kujawsko-pomorskiego takimi ośrodkami są Bydgoszcz i Toruń. Stąd systemowe założenie 60/90 ? wyjaśniał marszałek Piotr Całbecki. Podkreślał również, że dokument był szeroko konsultowany. – Doprecyzowywaliśmy poszczególne zapisy, ale przede wszystkim rozmawialiśmy o wizji rozwoju, o mechanizmach, które mają zmodernizować nasz region ? mówił podczas debaty gospodarz województwa. Zaznaczył, że strategia jest dokumentem otwartym, ?plastycznym?, którego zapisy będą na bieżąco weryfikowane i w razie konieczności modyfikowane, a jej wdrażanie, podobnie jak jej przygotowywanie, będzie procesem angażującym szerokie kręgi społeczeństwa.

Wczoraj głos w sprawie strategii województwa zabrało stowarzyszenie Metropolia Bydgoska. Prezes Piotr Cyprys stwierdził, że nie do zaakceptowania są zapisy mówiące o tym, że Bydgoszcz i Toruń to miasta równorzędne, tworzące wspólny obszar funkcjonalny. Jest to przekłamywanie rzeczywistości, którą strategia w tym kształcie próbuje uwiarygodnić.

W głosowaniu za przyjęciem strategii głosowało 27 radnych PO, PSL i SLD, a 6 radnych PiS było przeciw.