Operę Verdiego do libretta opartego na dramacie Wiktora Hugo zrealizowano w bydgoskiej operze po raz drugi . Tytułem jest imię noszone przez pokracznego książęcego błazna. Włoskie słowo “rigolo” znaczy zabawny, dziwny, ciekawy. Realizatorki potraktowały libretto jako uniwersalną opowieść, która w każdej epoce odsłania się w niezliczonych dramatach i biografiach. Scenografia oparta została na kontraście mocnych kolorów dla zróżnicowania dwóch światów: ostry róż dominuje w dworskim tłumie pokracznych elegancików ? towarzyszy Księcia, rozgwieżdżony granat to przestrzeń Gildy. Reżyser, Natalia Babińska mówi o tytułowym bohaterze opery jako ? człowieku odrzuconym i wyśmiewanym, przykutym do dworu jak do wyroku?. Maciej Figas, sprawujący kierownictwo muzyczne spektaklu i Orkiestra Opery Nova, zachowali całkowitą wierność partyturze Verdiego.
Podczas najbliższych spektakli rolę Rigoletta wykonywać będą Zenon Kowalski i Leszek Skrla, Gildę: Victoria Vatutina i Joanna Moskowicz, Księcia Mantui: Pavlo Tolstoy i Tadeusz Szlenkier, a jako Sparafucile wystąpią: Łukasz Goliński i Jacek Greszta. W Maddalenę wcielą się: Dorota Sobczak i Darina Gapicz.