W kinie Pomorzanin odbędzie się nowy festiwal muzyczny - Bydgoska Scena Barokowa. Festiwal rozpocznie się 28 września o godz. 18:00 wykonaniem oratorium G.F. Handla "La Resurrezione", potrwa do 9 listopada.
Festiwal Bydgoska Scena Barokowa to nowy festiwal muzyki klasycznej, w całości poświęcony muzyce z XVII i XVII wieku. Usłyszymy największe dzieła epoki baroku zagrane na instrumentach z epoki. Wszystkie koncerty odbędą się w soboty o godz. 18.00 w kinie Pomorzanin - miejscu szczególnym, które trwale zapisało się w pamięci bydgoszczan. Przestrzeń kina przy ul. Gdańskiej 10 wypełni się dźwiękiem barokowych instrumentów: klawesynu, teorby, cynku, violi da gamba, fletu traverso, skrzypiec barokowych. W partiach solowych staną na scenie wybitni artyści znani z teatrów operowych w Warszawie, Krakowie czy Łodzi.
Organizatorem festiwalu jest stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej. Jego prolog odbył się wczoraj (22 września) na bydgoskim Starym Rynku, gdzie zagrał gdański carillon - największy akustyczny mobilny instrument na świecie, i później, gdy przed kinem Pomorzanin wystąpił zespół trębaczy wieżowych Tubicinatores Gedananses. To była muzyczna zapowiedź festiwalu.
- Idea, która przyświeca festiwalowi, odnosi się wprost do bydgoskiej tradycji. Odwołujemy się do niej. Chcemy się tym z publicznością podzielić. Chcemy, żeby też coś wartościowego zadziało się, czego Bydgoszczy brakuje - powiedziała dzisiaj podczas konferencji prasowej Elżbieta Izdebska ze stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej. - Idziemy śladem wielkich bydgoskich dyrektorów Andrzeja Szwalbego i Macieja Figasa. Oni też tworzyli festiwal, gdy filharmonia i opera były w budowie - dodaje z uśmiechem Izdebska.
Wszystkie koncerty będą odbywać się w soboty o godz. 18.00.
- Coraz większą popularnością cieszą się koncerty muzyki dawnej. Są przewracane publiczności. Pora najwyższa, aby organizacja tego rodzaju wydarzeń dotarła do Bydgoszczy - tłumaczy Marcin Tarnawski, kierownik muzyczny festiwalu. - Muzyka w sali Pomorzanina brzmi doskonale. Przekonamy się o tym podczas koncertów - dodaje Tarnawski. Do wykonania pięciu wyjątkowych koncertów muzyki barokowej zaproszeni zostali artyści z całej Polski.
Inauguracja festiwalu nastąpi 28 września – po raz pierwszy w Bydgoszczy wykonane zostanie oratorium Georga Friedricha Händla La Resurrezione – dwuczęściowe dzieło wokalno-instrumentalne na 5 głosów solowych, chór i orkiestrę barokową. Kompozycja, która zostanie zaprezentowana w Bydgoszczy, choć mniej znana niż Mesjasz, w niczym mu nie ustępuje. Punkt ciężkości spoczywa w Zmartwychwstaniu, na głębokich emocjach. Akcja oratorium rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: w piekle ostry spór toczą Anioł i Lucyfer; na ziemi o swoich uczuciach, związanych ze stratą Jezusa i nadziejach na jego zmartwychwstanie, opowiadają Maria Magdalena, Maria, żona Kleofasa i św. Jan Ewangelista. Słuchacze są świadkami przejścia od rozpaczy, zagubienia i samotności po utracie Zbawiciela zmarłego na krzyżu do finałowej radości i triumfu Zmartwychwstania. Dla organizatorów festiwalu utwór ma dodatkowe symboliczne znaczenie - nadzieję na odrodzenie kultowego kina Pomorzanin.
W programie festiwalu znalazła się także polska muzyka barokowa, wciąż mało znana szerszej publiczności, którą zaprezentuje zespół Intemperata na koncercie Gościniec – Alta Via. Mocnym akcentem będzie wokalny pojedynek dwóch kontratenorów – Michała Sławeckiego i Rafała Tomkiewicza, którzy zmierzą się ze sobą w brawurowych ariach i duetach z oper Händla i Vivaldiego. Na zakończenie śpiewaczka Sylwia Olszyńska w parze ze skrzypkiem Aureliuszem Golińskim wykonają utwory prezentujące dorobek kompozytorów europejskich związanych z Rzecząpospolitą XVII i XVIII wieku. Ważnym elementem festiwalowego programu jest obecność dzieła, które do tej pory zostało wykonane tylko raz – Requiem Mateusza Zwierzchowskiego. Kompozytor związany był z Archikatedrą Gnieźnieńską, większość jego dorobku spłonęła w pożarze świątyni w XVIII wieku.
Michał Orzechowski, szef projektu Pomorzanin-reaktywacja przypomniał, że od dwóch lat trwają prace, mające na celu przywrócenie do życia jedynego kina w Bydgoszczy spośród 22, które istniały w mieście na przełomie lat 60. i 70. - Jesteśmy już po remoncie dachu, wymianie instalacji elektrycznej i oczyszczeniu ścian oraz sufitu. To umożliwiło nam na organizację pierwszych wydarzeń - powiedział Orzechowski.
Twórcy festiwalu zdają sobie sprawę, że łatwiej wyremontować kino Pomorzanin niż dokonać jego rewitalizacji. Żeby rozpocząć długą podróż, trzeba jednak zrobić pierwszy krok w budowie społeczności, skupionej wokół miejsca i wokół nowego festiwalu. Ten mały krok zostanie uczyniony w najbliższą sobotę.
PROGRAM FESTIWALU:
sobota, 28.09.2019, g. 18:00
G.F. Händel - oratorium "La Resurrezzione" HWV 47 – otwarcie Bydgoskiej Sceny Barokowej
Wykonawcy: Wanda Franek (mezzosopran), Elżbieta Izdebska (sopran), Ingrida Gapova (sopran), Przemysław Baiński (tenor), Artur Janda (bas), Barokowa Orkiestra Festiwalowa, kierownictwo muzyczne Marcin Tarnawski
------
sobota, 5.10.2019, g. 18:00
Gościniec – Alta Via. Kameralny koncert muzyki polskiej.
Wykonawcy: Zespół Intemperata
-------
sobota, 12.10.2019, g. 18:00
Duello per Voce e Strumento. Koncert na dwóch kontratenorów i orkiestrę barokową.
Wykonawcy: Michał Sławecki (kontratenor), Rafał Tomkiewicz (kontratenor), orkiestra barokowa Altberg Ensemble, kierownictwo muzyczne Jakub Kościukiewicz
--------
sobota, 26.10.2019, g. 18:00
Mateusz Zwierzchowski: Requiem. Prawykonanie na instrumentach historycznych.
Wykonawcy: Elżbieta Izdebska (sopran), Jadwiga Niebelska-Deshmuk (mezzosopran), Przemysław Baiński (tenor), Sławomir Kowalewski (bas), kwartet wokalny Chóru Polskiego Radia, Barokowa Orkiestra Festiwalowa, kierownictwo muzyczne Michał Marcinkowski
-------
sobota, 9.11.2019, g. 18:00
Zakończenie Festiwalu: La Polacchina - koncert kompozytorów europejskich związanych z Rzecząpospolitą XVII i XVIII wieku.
Koncert na 101. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Sylwia Olszyńska (sopran), Aureliusz Goliński (skrzypce barokowe), Michał Marcinkowski (skrzypce barokowe), Christian Zincke (viola da gamba), Dohyo Sol (teorba), Dorota Zimna (klawesyn)
kierownictwo muzyczne — Michał Marcinkowski