Bydgoszcz, 12 sierpnia 2014 roku

Szanowny Pan
Piotr Całbecki
Marszałek Województwa
Kujawsko-Pomorskiego

W związku z toczącą się dyskusją na temat koncepcji organizacji linii kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim oraz planu transportowego w województwie kujawsko-pomorskim opracowanym przez naukowców Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, pozwalam sobie na następujące uwagi:

Nie zgadzam się z koncepcją i filozofią towarzyszącą opracowaniu planu transportowego przedstawionego przez UTP.
Przyjęcie bowiem tej koncepcji oparte jest wyłącznie na aspektach ekonomicznych; pomija znaczenie i możliwości jakie daje mądra i racjonalnie zbudowana sieć kolejowa. W rzeczy samej kolej to nie tylko zysk, czy minimalizacja strat.
To nade wszystko budowanie więzi regionalnych, to wyjście naprzeciw mobilności mieszkańców, to wyrównywanie szans wszystkich zamieszkujących w naszym województwie.

Zamiana linii kolejowych na linie autobusowe nigdzie w Europie nie zdała egzaminu. Nie będę sięgał głęboko do historycznych uwarunkowań, ale pierwszą decyzją w Prusach Wschodnich było wybudowanie kilkuset kilometrów linii wąskotorowej dla aktywizacji gospodarczej tego terenu. Nie przypadkowo województwo pomorskie, mimo znacznie lepszych połączeń, przygotowuje i realizuje nowy ogromny projekt transportowy. Projekt sięgający od Gdańska, przez Sopot, Gdynię, Wejherowo, aż po Chojnice i Bytów. Zdają sobie bowiem sprawę w województwie pomorskim, że tylko dzięki mądrze zorganizowanym połączeniom kolejowym łatwiej będzie dotrzeć do pracy, na uczelnię, korzystać z dóbr kultury, czy sportu.

Linie autobusowe mogą pełnić funkcje pomocnicze, nie są zaś równoważne dla linii kolejowych. Zdaję sobie sprawę, że budowanie i utrzymanie linii kolejowych jest drogie, ale efekty ich funkcjonowania są społecznie ważniejsze. Samorządowcy pomorscy budują i modernizują kilkadziesiąt stacji kolejowych. Jakże ubogo przy tych planach wygląda kujawsko – pomorski BiT City. Nadal brakuje decyzji o modernizacji linii kolejowych do Kcyni, Nakła, Szubina, o co wielokrotnie występowali samorządowcy. W województwie kujawsko-pomorskim zabrakło odwagi, by linie kolejowe BiT City miały zdecydowanie szerszy zasięg i były prorozwojowe. Niezrozumiałym jest brak połączenia np. z Osową Górą czy lotniskiem. Brakuje także odpowiedzi kiedy rozpocznie się budowa deklarowanych stacji Bydgoszcz ? Bielawy, Bydgoszcz ? Leśna i Bydgoszcz ? Błonie.

Z przykrością stwierdzam, że analizy naukowe często pozostają obojętne na społeczne oczekiwania i obywatelskie spełnienie. A to przecież właśnie samorząd powinien odpowiadać na potrzeby mieszkańców regionu, zaś analizy naukowe traktować jedynie pomocniczo. Z uwagi na wagę poruszanych problemów niezrozumiałym jest także wyjątkowo krótki termin (do 21.08.br.) na społeczne konsultacje.

Z poważaniem

Roman Jasiakiewicz