Organizatorzy, cieszących się dużą popularnością koncertów z cyklu “Rzeka Muzyki” zapewniają, że wieczór z muzyką akordeonową zatytułowany “Na niwie akordeonu” ukaże zgromadzonym zupełnie odmienne od tradycyjnego oblicze tego instrumentu.
“Na niwie akordeonu” popłyną Paweł Janas – mistrz gry na akordeonie cyfrowym Rolanda i zespół KleZzON w składzie: Maciej Drapiński – akordeon, Krzysztof Biernacki ? klarnet, Maciej Jagodziński ? gitara basowa. Paweł Kamiński ? perkusja, Agata Gajewska ? wokal.
W repertuarze recitalu Pawła Janasa usłyszymy utwory od Richarda Galliano i Michela Camillo, przez autorskie kompozycje akordeonisty aż do rozrywkowych brzmień Steve’a Wondera. Pomimo występu solo, dzięki wyjątkowości akordeonu cyfrowego Rolanda, publiczność będzie miała wrażenie uczestnictwa w koncercie niemalże całej orkiestry.
Część drugą wieczoru wypełnią takty tradycyjnej muzyki klezmerskiej, jak Odessa Bulgarish czy Shalom Aleichem, lecz w niezwykle energetycznych aranżacjach i wykonaniu zespołu KleZzON, który do niedawna występował pod nazwą Bydgoszcz Klezmer Band.
——————-
Paweł Janas ? mistrz gry na akordeonie cyfrowym Rolanda, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie i Konserwatorium w Wiedniu, laureat międzynarodowych konkursów w Szanghaju, Chorwacji, we Włoszech, na Litwie, we Francji, w Niemczech i w Polsce, wystąpił jako pierwszy akordeonista w historii jako solista z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, prawykonywał Operę-Instalację “Transcryptum” Wojciecha Blecharza w Teatrze Wielkim i Operze Narodowej. Został laureatem Festiwalu RolandVAccordion w Rzymie w znanej sali koncertowej “Auditorium Parco Della Musica”. Jest również laureatem I nagrody na 63. Międzynarodowym Konkursie na Digital Accordion Coupe Mondiale CIA w Varazdin (Chorwacja) w 2010 roku (jako pierwszy Polak w historii tego konkursu).
KleZzON powstał w 2011 roku. Ideą młodych artystów jest próba wymknięcia się z jasnych podziałów gatunków muzycznych poprzez fuzję stylów, takich jak: jazz, muzyka awangardowa, bałkańska czy współczesna kameralistyka. Podstawą do budowania niepowtarzalnych aranżacji są tematy tradycyjnej muzyki żydowskiej, a głównym środkiem wykonawczym jest improwizacja. Nagrali album ?About Klezz?.
Maciej Drapiński – akordeon. Absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jako solista i kameralista prezentował swoje umiejętności muzyczne w różnorodnych koncertach, konkursach i festiwalach w kraju i za granicą (m.in. Austria, Belgia, Niemcy, Słowacja, Słowenia, Szwecja). Jest laureatem ponad dwudziestu konkursów i festiwali, m.in.: w Austrii, Słowenii i Polsce.