Aleksander Dętkoś urodził się w 1939 r. w Gorlicach. W latach 1955-1960 uczył się w zakopiańskim Liceum Plastycznym pod kierunkiem Antoniego Kenara. Kontynuował naukę W Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku na wydziale rzeźby i ceramiki w pracowni prof. Stanisława Horno-Popławskiego. Jest jednym z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy. Od 1999 r. należy do Accademia Internazionale ? Greci Marino ? Italia z tytułem członka Akademii Sztuki.
Reprezentował polską sztukę na prestiżowych ekspozycjach międzynarodowych na całym świecie, m.in. w Madrycie (1997 r.), Barcelonie (1979 i 1986 r.) Rawennie (1988 r.) i Nowym Jorku (1990). Laureat wielu nagród artystycznych, m.in. w 1988 r. otrzymał złoty medal w Międzynarodowym Konkursie na Rzeźbę pn. ?Dante? w Rawennie. Uczestniczył w wielu wystawach ogólnopolskich i środowiskowych, był wielokrotnie nagradzany. W 2013 r. Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy zorganizowała Wystawę Jubileuszową Rzeźby Aleksandra Dętkosia z okazji 40-lecia twórczości.
Aleksander Dętkoś jest niewątpliwie jednym z najbardziej oryginalnych artystów współczesnych, jednak i kategorię oryginalności, i współczesność rozumieć tu musimy nie jako zerwanie z przeszłością, ale twórczy dialog, mądrą asymilację, aktywną pracę wyobraźni przetwarzającą najrozmaitsze wątki europejskiej tradycji. (…) Widzimy tu zarówno obiekty będące reakcją na zdarzenia czy doświadczenia czasu teraźniejszego, gdzie potrzeba społecznego zaangażowania i aktualności zbliża je już prawie do publicystyki, jak i realizacje symboliczne, skupiające myśli o charakterze zdecydowanie bardziej uniwersalnym: namysł nad metafizycznym wymiarem ludzkiego istnienia, nad duchową kondycją współczesnego człowieka czy wartością współczesnej kultury (?) Są to w pewnym sensie prace narracyjne, zamknięte w formach z brązu opowieści, anegdoty, refleksje skupiające się wokół jednego nadrzędnego centralnego punktu, jakim jest człowiek. Bohater tych przedstawień jest zawsze uwikłany w określoną sytuację, współistnieje ze światem symbolicznych znaków, z którymi tworzy integralną całość, a które określają i zarazem komunikują czy definiują jego egzystencjalną i kulturową rolę (?)
Ale, rzecz jasna, nie tylko potencjał ideowy tych prac jest tu ważny i wartościowy. Rzeźba Dętkosia posiada wyjątkową zdolność angażowania uwagi odbiorcy, a dzieje się to z powodu jej walorów plastycznych i wynikającej z tego atrakcyjności wizualnej. Naturalna, szlachetna barwa brązu, jego połysk, czasem zieleń patyny, różnorodność faktury i tworzywa (częste łączenie metalu i kamienia, czasem brązu i marmuru), urozmaicony inwentarz świetnie ukształtowanych i doskonale skomponowanych detali – cały zespół rozwiązań budujących koncepcję estetyczną artysty to zatem i jego wizytówka – znamię talentu i wyobraźni, ale też zaproszenie do czynnego współuczestnictwa w myśleniu o świecie, człowieku i sztuce.
Piotr Siemaszko
Wystawa będzie czynna w godzinach otwarcia biblioteki do 6 maja 2014 r.