Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim powinna być w całości oddana do użytku w III kwartale 2022 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przedłużyć trasę do Ostródy, do drogi ekspresowej S7.

Po wyrzuceniu z placu budowy firmy Impresa Pizzarotti realizacja trzech odcinków S5  ruszyła z miejsca.  Zgodnie z zawartymi nowymi umowami 128 km drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim wykonane będzie w III kwartale 2022 roku.

Zaawansowanie robót na realizowanych odcinkach przedstawia się następująco:

  • Odcinek S5 Nowe Marzy - Świecie Południe - w budowie ponad 23 km. Przewidywany koniec prac to III kwartał 2022 r.
  • Odcinek S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ.  Zaawansowanie rzeczowe drogi na tym odcinku pod koniec października br. wzrosło do ponad 13 proc. Planowane zakończenie budowy ponad 22-kilometrowego odcinka to III kwartał 2022 r. 
  • Odcinek S5 Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec. Od 23 grudnia 2019 r., kierowcy korzystają z tego blisko 15-kilometrowego odcinka przy wprowadzonej czasowej organizacji ruchu z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. W ostatnim miesiącu wykonawca prowadził prace na instalacjach odwadniających.
  • Odcinek S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie.  Zaawansowanie rzeczowe na koniec października br. to ponad 82 proc. Na odcinku o długości 13 km, najbardziej zaawansowany jest fragment północny, pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Zachód. Jeszcze w tym roku wykonawca planuje udostępnić ten odcinek kierowcom z wprowadzeniem czasowej organizacji ruchu. Tym samym będzie można ominąć Bydgoszcz obwodnicą. Prace wykończeniowe będą jeszcze wykonywane  w I kwartale 2021 r.
  • Odcinek S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ. To trzeci z odcinków, na którym prace prowadzi nowy wykonawca. Zaawansowanie rzeczowe na koniec października wynosi ponad 27 proc. Przewidywane zakończenie tego prawie 10-kilometrowego odcinka to IV kwartał 2021.
  • Odcinek S5 Szubin Północ - Żnin Północ.  Od miesiąca ponad 19-kilometrowy odcinek został udostępniony dla ruchu. Ograniczenie prędkości do 70 km/h  wraz z zakończeniem ostatnich prac wykończeniowych powinno zniknąć do końca roku 2020.
  • Odcinek S5 Żnin Północ - Mieleszyn (granica województw  kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego) - ponad 25 km drogi zostało oddane do użytku pod koniec 2019 roku.

To nie koniec budowy S5

GDDKiA planuje przedłużenie drogi ekspresowej S5  do drogi ekspresowej S7 pod Ostródą. Pierwszy krok do połączenia Ostródy z Bydgoszczą i Wrocławiem został już zrobiony. Na początku października br. odbyła się prezentacja Studium korytarzowego S5 Nowe Marzy - Ostróda, które zawiera cztery warianty przebiegu trasy. Na ich podstawie wyznaczone zostaną warianty przyszłej drogi ekspresowej mającej połączyć autostradę A1 i drogę S7.

Fot. GDDKiA