Oświadczenie złożone przez senatora Andrzeja Kobiaka na 39 posiedzeniu Senatu w dniu 19 września 2013 r.
Oświadczenie skierowane do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Pana Sławomira Nowaka
Szanowny Panie Ministrze!
Uchwałą Rady Ministrów nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011 r. został przyjęty, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury – Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Z dokumentu tego wynika, iż jednym z priorytetów inwestycyjnych do 2015 r. znajduje się droga S-5, ujęta jako jedno z połączeń pomiędzy najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi kraju, generującymi ogromny popyt transportowy. Ponadto wpisano ją w załączniku nr 2, czyli na liście ?zadań, których realizacja przewidywana jest po roku 2013?. W podpunktach 8?11 punktu ?Drogi ekspresowe? wymienione są odcinki: Poznań ? Wrocław, Nowe Marzy ? Bydgoszcz, Bydgoszcz ? Żnin, Żnin ? Gniezno.
14 grudnia 2012 r. zwróciłem się do Pana Ministra z pytaniem o możliwość przyspieszenia realizacji tej inwestycji. W piśmie nr TA5-JLT-0701-2787/13 (z dnia 10.01.2013r.) podpisanym przez sekretarza stanu Tadeusza Jarmuziewicza wyjaśniono, że nie było możliwości zapewnienia finansowania budowy odcinka Nowe Marzy ? Bydgoszcz ? Żnin ? Mielno. Droga S-5, która zdecydowanie poprawi skomunikowanie Bydgoszczy z autostradą A1, a w dalszym jej ciągu z autostradą A2 jest najważniejszym planem i zadaniem, które zrewolucjonizuje transport przebiegający przez woj. pomorskie, kujawsko-pomorskie i wielkopolskie.
Bardzo cieszy fakt, iż Pan Minister zadeklarował rozpoczęcie budowy drogi S5 między Bydgoszczą a Gnieznem. Jak wiemy, planuje Pan ogłoszenie przetargu na wiosnę 2014 r. Wycofał się Pan jednak z doprowadzenia drogi do węzła Nowe Marzy, gdzie trasa łączyłaby się z autostradą A1. Zbudowanie węzła S5 w Nowych Marzach jest niezwykle istotne dla Bydgoszczy, Trójmiasta i całych naszych regionów. Wykonanie inwestycji wraz z tą częścią może mieć ogromny wpływ na kolejne lata rozwoju województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego. Tak dobre połączenie z Gdynią, Sopotem i Gdańskiem będzie korzystne nie tylko dla Bydgoszczy, ale i samego Trójmiasta. Powstanie wówczas szybkie połączenie tras A1, S5 i A2 prowadzące aż do Berlina. Podróżujący z Gdyni autostradą A1 będą mogli skorzystać z węzła w Nowych Marzach i zjechać na drogę ekspresową S5, a potem przez węzeł koło Poznania wjechać na autostradę A2, która prowadzi do Świecka i dalej łączy się z niemiecką autostradą A12. Warto zauważyć, że dwa ostatnie odcinki to części trasy europejskiej E30. Ponadto droga ekspresowa S5 omija Bydgoszcz i Poznań, przez co umożliwia bardzo szybkie dotarcie do granicy z Niemcami.
W związku z powyższym jeszcze raz zwracam uwagę Pana Ministra na istotę inwestycji i proszę o odpowiedź na pytania: Czy jest możliwe opracowanie ścisłego kalendarza prac związanych z realizacją budowy drogi S-5? Na jakim etapie znajdują się obecne prace nad w/w inwestycją? Czy bierze się pod uwagę wariant z doprowadzeniem drogi S-5 do węzła A1 w Nowych Marzach?
Z poważaniem
Andrzej Kobiak