Niedzielę Palmową obchodzi się w Polsce od czasów średniowiecza. Zapowiada nadejście czasu wyjątkowego – Wielkiego Tygodnia, czyli przygotowania duchowego do świąt, będącego dla chrześcijan wyciszeniem, skupieniem i przeżywaniem męki Chrystusa. Takie też jest przesłanie koncertu kameralistów z chórem UKW, bowiem wypełni go piękna muzyka sakralna. Koncert rozpocznie Stabat Mater (dolorosa), co po łacinie oznacza stała Matka (bolejąca). Utwór dotyczy boleści Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Chrystusa. Słowa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku. Muzykę do nich komponowało wielu znanych kompozytorów. My usłyszymy dzieło Josefa Gabriela Rheinbergera (1839?1901) ? pochodzącego z Liechtensteinu kompozytora i organisty specjalizującego się w utworach religijnych. Rheinberger był bardzo uniwersalnym kompozytorem, twórcą m.in. czternastu mszy, trzech requiem, dwóch Stabat Mater, licznych kantat, motetów, hymnów i pieśni. Komponował dzieła organowe, kameralne i przeznaczone na orkiestrę, a także na chór. Tworzył również muzykę sceniczną, m.in. trzy opery i trzy singspiele. Uchodził też za cenionego pedagoga, nauczał kompozycji w Konserwatorium Monachijskim.
Kolejna pozycja koncertu niedzielnego to utwór Josepha Haydna. Około 1785 r. kanonik z Kadyksu zamówił u Haydna przygotowanie muzyki instrumentalnej według Siedmiu ostatnich słów Jezusa na krzyżu, dopasowanej do uroczystości odbywających się dorocznie w czasie Wielkiego Postu w katedrze miasta. To jeden z najbardziej wizjonerskich utworów Haydna, którym próbuje nas skłonić do myślenia i kontemplacji.
Filharmonia Pomorska
24 marca, godz.19:00
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
- Benedykt Odya, dyrygent, przygotowanie chóru
W programie:
- Rheinberger – Stabat Mater
- Haydn – Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu