20 organizacji społecznych wystąpiło dzisiaj z apelem do prezydenta Rafała Bruskiego o niewyburzanie modernistycznych kamienic przy skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza w związku z planowanym połączeniem tramwajowym między ulicą Chodkiewicza a pętlą przy ul. Rycerskiej.
Urząd Miasta Bydgoszczy przedstawił do konsultacji społecznych koncepcje przebiegu nowych linii tramwajowych. Jedna z nich zakłada wyburzenie budynków narożnych kamienic na skrzyżowaniu ul. Chodkiewicza i Gdańskiej. Likwidacja narożnikowych kamienic wywołuje coraz więcej protestów.
- Sprzeciwiamy się wyburzeniom modernistycznych kamienic. Trasy tramwajowe powinny być tak zaprojektowane, aby nie burzyć dziedzictwa Bydgoszczy - powiedział Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy, podczas konferencji prasowej zorganizowanej przy skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza.
Paweł Górny opisał budynki, które według koncepcji ZDMiKP, miałyby zostać wyburzone. - Jeden jest prywatny, jeden miejski - widać, który jest który - powiedział Górny, wskazując różnicę na podstawie wyglądu kamienic. - Ostatni remont w budynku miejskim był 50 lat temu. Jeśli mówi się, że jest zaniedbany, do wyburzenia, to jest to efekt działań miasta nad swoim majątkiem - podkreślił Górny i poinformował, że 20 organizacji społecznych złożyło apel do prezydenta miasta Bydgoszczy o takie zaprojektowanie nowych inwestycji, aby uchronić te historyczne budynki.
W skierowanym do prezydenta apelu jego sygnatariusz wskazali, że "obie kamienice reprezentują styl modernistyczny obecny w architekturze w dwudziestoleciu międzywojennym i są jednymi z niezbyt licznych reprezentantów tego nurtu w zabudowie Bydgoszczy z lat 30 XX wieku, wzorowanego na najlepszych przykładach powstających wówczas układów urbanistycznych Gdyni czy Katowic. (..) Architektura ta nawiązuje do najlepszych wzorców modernizmu m.in. architekta Jana Kossowskiego, obecnego w przepięknej dzielnicy Sielanka. Oba budynki na skrzyżowaniu z ul. Chodkiewicza tworzą razem spójny zamysł urbanistyczny – modernistyczną bramę z XIX-wiecznej ulicy Gdańskiej w głąb osiedla mieszkaniowego o nowszej zabudowie biegnącej wzdłuż ulicy Chodkiewicza w kierunku Bielaw. Niech o wartości tych obiektów świadczą fakty: kamienica przy Gdańskiej 100 znajduje się w gminnej ewidencji zabytków, zaś oba budynki znajdują się na wytyczonej w 2019 roku trasie historycznej „Spacer przez modernizm po Bydgoszczy”. Wyburzenie dwóch narożnych kamienic naruszy w sposób nieodwracalny układ zabudowy ulicy Gdańskiej, co jest sprzeczne z podstawowymi założeniami ochrony historycznych układów miejskich".
Paweł Górny zaapelował o zastosowanie innych, technicznie możliwych rozwiązań projektowanego połączenia tramwajowego na skrzyżowaniu z ulicą Gdańską. Wśród propozycji jest możliwość zastosowania skrzyżowania torowisk tramwajowych o mniejszej powierzchni z wykorzystaniem np. rozjazdów o specjalnej konstrukcji (tzw. rozjazdów podwójnych dwustronnych) umożliwiających zachowanie zbliżonej do obecnej geometrii skrętów, czy też splotów torowych (dzięki którym zwrotnice mogą być przenoszone w dowolne miejsce poza samym skrzyżowaniem). Innym możliwym rozwiązaniem jest niesymetryczne usytuowanie torowisk wzdłuż ulicy Gdańskiej i przeniesienie ich w stronę zachodniej pierzei budynków.
Protest wsparli również prof. Dariusz Markowski, przewodniczący Społecznej Rady ds. Estetyki i Maciej Bakalarczyk, menedżer Śródmieścia i starego Miasta. - Burzenie tych budynków przeczy pojęciu ładu przestrzennego i harmonijnej całości. Są możliwe rozwiązania alternatywne - stwierdził prof. Markowski i zaapelował o nieniszczenie miejskiej tkanki.
Wzburzenia wywołanego planami miasta nie kryła wiceprzewodnicząca Rady Osiedla Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto Jolanta Kołyszko. - To jest skandal. Takie propozycje w ogóle nie powinny padać. To jest żywa tkanka, to są ludzie, którzy tu mieszkają - stwierdziła Kołyszko i zaapelowała o rewaloryzację unikatowej zabudowy Londynka.
Tymon Myga ze Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy stwierdził, że stowarzyszenie wspiera budowę nowych linii tramwajowych, ale nie popiera przyjętych przez ZDMiKP rozwiązań projektowych.
Z apelem do prezydenta Rafała Bruskiego o zachowanie historycznej zabudowy na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza wystąpiły:
- Bydgoska Federacja Ruchów Miejskich
- Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych
- Stowarzyszenie MODrzew – Monitoring Obywatelski Drzew
- Stowarzyszenie Bydgoski Alarm Smogowy – Czyste Powietrze Powiedz TAK
- Stowarzyszenie Obywatel Działa
- Stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz
- Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP – Oddział Bydgoszcz
- Stowarzyszenie Mieszkańców Ulicy Cieszkowskiego SMAC
- Fundacja Zielone Jutro
- Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy – Sekcja Architektoniczno-Urbanistyczna
- Bydgoskie Stowarzyszenie Miłośników Zabytków BUNKIER
- Rada Osiedla Bocianowo – Śródmieście – Stare Miasto
- Komitet Mieszkańców Ulicy Świętojańskiej
- Inicjatywa Ratujmy Bydgoskie Kamienice
- Menedżer Starego Miasta i Śródmieścia
- Rada do spraw Estetyki Miasta
- Pracownia Kształtowania Przestrzeni Katedry Wzornictwa UTP w Bydgoszczy
- Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy
- Bydgoszcz w Budowie
- Przewodnicy turystyczni Regionalny Oddział PTTK w Bydgoszczy
- Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich