Premierą opery Stanisława Moniuszki "Straszny dwór" rozpoczyna się dzisiaj XXVI Bydgoski Festiwal Operowy. Biletów już nie ma, ale na każde z przedstawień można nabyć wejściówki na miejsce stojące po 50  i 30 zł.

Reżyserka "Strasznego dworu" Natalia Babińska zapowiedziała, że przedstawienie będzie bardziej baśniowe niż realistyczne. Opera wprowadzi widzów w świat, który ma łączyć i pokazać to, co najlepsze, by wszyscy mogli się w nim poczuć jak we wspólnym domu. Baśniowość "Strasznego dworu" ma podkreślać scenografia autorstwa Diany Marszałek i Julii Skrzyneckiej i kostiumy Martyny Kander.

Spektakl od strony muzycznej ma być bardziej zachowawczy. - Nasz Moniuszko czerpie z muzyki ludowej, motywów, które są nam doskonale znane: oberki, kujawiaki, krakowiaki, polonez i mazury. Taka muzyka jest nam bliska, z taką muzyką czujemy się swojsko. Muzycznie, dźwiękowo, dla gości Opery Nova "Straszny dwór" będzie cudowny,  bezpieczny, znany, miły, ale perfekcyjnie wykonany - zapewniał podczas konferencji prasowej przed premierą  Piotr Wajrak, który odpowiada za kierownictwo muzyczne spektaklu.

Fot. Marek Chełminiak (Straszny dwór Opery Nova - próba)

Po premierze na festiwalowej scenie zaprezentują się Łotewska Opera Narodowa i Suzhou Ballet z Chin, które jak 4 lata temu, przyjadą tylko na Bydgoski Festiwal Operowy. Bel canto ma rze­sze miłośników, stąd wybór genialnej opery komicznej „Don Pasquale” Donizettiego, zaś znakomita chińska formacja tańca klasycznego przedstawi taneczną opo­wieść inspirowaną biografią słynnego malarza, poety i uczonego epoki Ming.

W Bydgoszczy pokazana zostanie także znakomicie zrealizowana polska opera, czyli „Legenda Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego, wskrzeszona po 93 latach od jej prapremiery w poznańskim Teatrze Wielkim, tym razem w reżyserii i choreografii Roberta Bondary, któ­rego talent i kariera nabiera europejskiego rozmachu.

Dramat Thomasa „Tennessee” Williamsa „Tramwaj zwany pożądaniem” zamieniony w operę przez André Previna, to głośna polska prapremiera tego tytułu i najnowsze dzieło spod ręki mistrza reżyserii Macie­ja Prusa, pod muzycznym kierownictwem Tadeusza Kozłowskiego. Tym nagradzanym przedstawieniem chlubi się Teatr Wielki w Łodzi.

Szekspirowski dramat „Romeo i Julia”, przed rokiem wystawiany na bydgoskim festiwalu jako balet Pro­kofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda, wyre­żyserowane przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki.

Nazwisko Wojciecha Kościelniaka nie wymaga reko­mendacji. Pomysł, by przełożyć „Blaszany bębenek” Gűnthera Grassa na język musicalu, okazał się kolej­nym sukcesem adaptacyjnym i inscenizacyjnym.

 

XXVI BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY

(27 kwietnia-12 maja 2019)

 

27 kwietnia 2019, godz. 19.00 – inauguracja festiwalu. Premiera.

28 kwietnia 2019, godz. 18.00

Opera Nova w Bydgoszczy

Stanisław Moniuszko - Straszny dwór (The Haunted Manor) – opera komiczna

Bydgoska scena operowa sięgała  już po „Straszny dwór” czterokrotnie (1958,1969,1976- na 20-lecie Opery,1994 -  inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery przy ul. Focha. Wpisuje się w obchody Roku Moniuszkowskiego. Jakie spojrzenie na polską operę narodową zaproponują nam realizatorzy? Czy powtórzą sukces „Halki” sprzed 6 lat?

30 kwietnia 2019, godz. 19.00

Łotewska Opera Narodowa w Rydze

Gaetano Donizetti - Don Pasquale – opera komiczna

W Łotewskiej Operze Narodowej tregularnie wystawiane są  największe arcydzieła sztuki operowej i baletowej, a także utwory nowoczesne. Ten europejskiej klasy teatr operowy przyjeżdża po raz czwarty. Tym razem przedstawi arcydzieło opery komicznej i bel canta, przygotowane w ubiegłym roku na stulecie swej działalności.

2 maja 2019, godz. 19.00

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Feliks Nowowiejski - Legenda Bałtyku (The Baltic Legend) – opera

Jest to dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych, od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty w dawnym stylu aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu – a wszystko to podporządkowane spójnej, nadrzędnej idei scenicznej. Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy spektakl” (2018 rok, ex aequo z „Falstaffem” Opery Nova).

4 maja 2019, godz. 18.00 / 19.00

Teatr Wielki w Łodzi

André Previn - Tramwaj zwany pożądaniem (A Streetcar Named Desire) – opera

Łódzki spektakl to polska prapremiera tego dzieła. Inscenizacja spoczęła w rękach niezawodnego Macieja Prusa – wielkiego mistrza polskiej reżyserii teatralnej i maestro Tadeusza Kozłowskiego, który z muzyki często potrafi wydobyć więcej niż jest zapisane w nutach. Spektakl otrzymał dwie „Złote Maski” – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018 dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.

6 i 7 maja 2019, godz. 19.00

Suzhou Ballet Theatre (Chiny)

Ying Li / Jiabin Pan - Tang Yin – balet

Teatr Baletowy Suzhou to jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w prowincji Jiangsu.  Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Gościliśmy ich w 2015 r. na XXII BFO z entuzjastycznie przyjętym spektaklem baletowym „Carmen”.

„Tang Yin“ opowiada o pełnym dramatyzmu życiu Tang Yina, uczonego, najsłynniejszego malarza epoki Ming, zarazem utalentowanego poety żyjącego ok. 500 lat temu w południowej dolinie rzeki Jangcy. W spektaklu połączono taniec tradycyjny z nowoczesnym i znakomicie wykorzystano muzykę kompozytorów różnych epok. W ascetycznej scenografii widać inspirację delikatnymi pociągnięciami pędzla, niczym na reprodukcji chińskiego malarstwa.

9 maja 2019, godz. 18.00 / 19.00

Opera Śląska w Bytomiu

Charles Gounod - Romeo i Julia (Romeo et Juliette) – opera

Szekspirowski dramat „Romeo i Julia”, przed rokiem wystawiany na bydgoskim festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę  Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda. Wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema „Złotymi Maskami”: jako  najlepsze przedstawienie w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta, za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio.  Dodatkowo Andrzej Lampert za rolę Romea otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego”.

12 maja 2019, godz. 18.00 – zakończenie festiwalu

Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Wojciech Kościelniak / Mariusz Obijalski - Blaszany bębenek (The Tin Drum) – musical na podstawie powieści Güntera Grassa

Pierwszą część „gdańskiej trylogii” Grassa niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Historia Oskara Matzeratha, chłopca, który nie chciał rosnąć, w teatralnej adaptacji przenosi się do sklepu z zabawkami. Grozę dziecinnej narracji Oskara, tak nieadekwatnej do ciężaru opisywanych zdarzeń, potęguje lalka w głównej roli – animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy „wodewil”, show z elementami farsy, weimarskiego kabaretu, burleski, Singspiel.

Fot. Marek Chełminiak