Podczas konferencji prasowej w tramwaju Swing ? pierwszym z 12 pojazdów wyprodukowanych przez firmę PESA na potrzeby linii tramwajowej do Fordonu, Paweł Olszewski – wiceminister infrastruktury i rozwoju, Rafał Bruski – prezydent Bydgoszczy oraz Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz S.A. powiadomili, że już wkrótce tramwaj ten wozić będzie bydgoszczan.
- Spotykamy się po to, abyśmy mogli się wspólnie cieszyć z tego tramwaju, który jest już praktycznie ukończony – powiedział prezydent Bruski.
- Jak państwo pamiętacie, przekazywaliśmy ten typ tramwaju do testów w Bydgoszczy – powiedział z kolei prezes zakładów PESA Tomasz Zaboklicki, przypominając uroczystość z 29 października 2014 roku, kiedy to po uroczystym przecięciu wstęgi, tuż przed wyborami samorządowymi, na tory miasta wyjechał na testy po bydgoskich torach nowy swing. – Wtedy niektórzy dziennikarze uśmiechali się, że to jest ruch wyborczy. Nie, to nie był ruch wyborczy – tłumaczył dzisiaj dziennikarzom prezes Pesy, wyjaśniając, że taka próbna eksploatacja była konieczna, również do uzyskania dokumentów homologacyjnych. Zaboklicki dodał również, że zaprezentowany dzisiaj tramwaj pasażerów zacznie wozić około 20 października, a pozostałe swingi, które obsługiwać będą trasę do Fordonu gotowe będą w połowie grudnia.
Dużo ważniejsze informacje przekazał wiceminister Paweł Olszewski.
- My w ramach resortu podjęliśmy decyzję, że zwiększymy dofinansowanie dla projektu Tramwaj Fordon do kwoty maksymalnej, czyli 80% finansowania. Tym samym miasto Bydgoszcz zaoszczędzi 70 mln zł. Jest to duża kwota, która cieszy pana prezydenta. Dlaczego Bydgoszcz? Bo ten projekt jest chyba największym projektem tramwajowym w Polsce – przedstawił decyzję resortu Paweł Olszewski. Przypomnijmy, że dotąd poziom dofinansowania kosztów kwalifikowanych wynosił 59 procent.
Dobre dla budżetu miasta informacje pozwoliły prezydentowi Bydgoszczy i prezesowi Pesy na przedstawienie optymistycznych perspektyw dla rozwoju transportu publicznego.
- W styczniu tramwaje ruszą do Fordonu. Tramwaje będą na wszystkich skrzyżowaniach preferowane i tramwaj będzie najszybszą formą komunikacji w mieście – zapowiedział prezydent Bruski.
- Wszystkie duże miasta, porządne miasta o ambicjach cywilizacyjnych wymagają i rozwijają transport publiczny. Obserwujemy to w całej Europie, a nawet świecie, bo byłem w Iranie. Iran dusi się z braku komunikacji publicznej. W Bydgoszczy jest więcej samochodów na 1 mieszkańca niż w Hamburgu czy Berlinie. Powoli nasycimy się posiadaniem samochodów i przejdziemy na komunikację publiczną – stwierdził prezes Zaboklicki.
Koszt budowy linii tramwajowej do Fordonu wraz z zakupem taboru wyniesie ponad 437 mln zł. Z tego 351 mln to tak zwane koszty kwalifikowane. Dotychczas poziom dofinansowania dla realizowanego projektu wynosił 59 procent (207 mln zł). Po zmianach wyniesie on 80 procent. Refinansowanie będzie więc na poziomie 281 mln zł, czyli ponad 70 mln więcej. Dokładne rozliczenie projektu będzie znane po zakończeniu wszystkich robót budowlanych. Bydgoska inwestycja jest częścią większego przedsięwzięcia BiT City polegającego m.in. na zakupie nowego taboru kolejowego oraz budowie nowoczesnego węzła komunikacyjnego w Solcu Kujawskim.
Tramwaj Swing w liczbach:
- maksymalna liczba pasażerów – 202 osoby
- szerokość ? 2,3 metra
- długość ? 30 metrów
- maksymalna prędkość – 70 km/h