Na gościnny występ w ramach tournée Polskiego Baletu Narodowego z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Operze Nova złoży się program trzyczęściowego spektaklu baletowego ?Obsesje?. Wchodzące w skład przedstawienia choreografie Krzysztofa Pastora, ?Adagio & Scherzo? i ?Moving Rooms? grają na nastrojach i emocjach czystą formą choreograficzną, plastyką tańca neoklasycznego, barwami przestrzeni i grą świateł, przy muzyce wielkich mistrzów: Schuberta, Schnittkego i Góreckiego.
Dwie części ?Obsesji? przedziela wyrazisty balet ?Powracające fale? Emila Wesołowskiego na dwoje tancerzy, gdzie najprostsze relacje pomiędzy kobietą i mężczyzną stale zmieniają swoje barwy i uderzają w widza jak fale poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza.
——
Polski Balet Narodowy jest czołowym zespołem naszego kraju, kontynuatorem wieloletnich warszawskich tradycji baletowych, które sięgają swoimi korzeniami XVIII wieku. Pierwszy stały balet w Warszawie powstał bowiem w 1765 roku i występował w Operalni Saskiej, a kolejne zespoły – w Pałacu Radziwiłłów i w Teatrze na placu Krasińskich. Od 1833 roku balet warszawski stale pracuje w gmachu Teatru Wielkiego.
W marcu 2009 roku dyrektorem baletu w Teatrze Wielkim został Krzysztof Pastor, wychowanek gdańskiej szkoły baletowej, związany od lat z Holenderskim Baletem Narodowym. Pod jego dyrekcją zespół uzyskał autonomię artystyczną. 29 kwietnia 2009 roku minister kultury i dziedzictwa narodowego trwale wyodrębnił zespół w strukturze teatru, podnosząc go do rangi Polskiego Baletu Narodowego jako równorzędnego partnera Opery Narodowej w Teatrze Wielkim.
Polski Balet Narodowy reprezentuje linię programową dużej klasycznej formacji baletowej. Pielęgnuje akademicki repertuar choreograficzny w najlepszych opracowaniach. Sięga po arcydzieła XX wieku – balety Niżyńskiego, Balanchine’a, Joossa, Ashtona, Cranki, Béjarta. Zaprasza wybitnych choreografów współczesnych, jak: Forsythe, Gat, Kylián, Neumeier, Page, Ratmansky, Wubbe. Prezentuje nowe prace polskich twórców: przede wszystkim Krzysztofa Pastora, ale także Wesołowskiego, Przybyłowicza, Bondary, Tyskiego czy Anny Hop.
Trzon ponad 80-osobowego zespołu to absolwenci polskich szkół baletowych. Ale jak wszystkie liczące się współcześnie zespoły baletowe, PBN otwarty jest także na artystów zagranicznych, którzy z wielkim zaangażowaniem budują prestiż polskiego zespołu. Pracują w nim tancerze z Białorusi, Gruzji, Francji, Hiszpanii, Litwy, Rosji, Ukrainy, Węgier, Wielkiej Brytanii, a nawet z Australii, Japonii i USA. Zespół prezentuje swoje przedstawienia na scenach Teatru Wielkiego oraz przyjmuje zaproszenia krajowe i zagraniczne. Występował kilkakrotnie w Operze Nova w Bydgoszczy(*). Gościł w Sankt Petersburgu, Szanghaju, Bergen, Sewilli, Kuopio, Houston, Barcelonie, Wilnie, a ostatnio także w Nowym Jorku i Waszyngtonie.
(*) Polski Balet Narodowy w Operze Nova:
- 2011 r. (XIX Bydgoski Festiwal Operowy)
?Święto wiosny? I. Strawińskiego w choreografiach Wacława Niżyńskiego, Emanuela Gata, Maurice?a Béjarta - 2015 r. (XXII Bydgoski Festiwal Operowy)
?Don Kichot? L.A.L. Minkusa w wersji choreograficznej Aleksieja Fadejeczewa