Prezydent Rafał Bruski zwołał dzisiaj konferencję prasową, na której poinformował, że Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej opracował nowy plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Bydgoszczy. W wyniku realizacji zawartych tam założeń ma być w Bydgoszczy szybciej, wygodniej i taniej.

Podstawowe założenia planu to: zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji szynowej, kontynuacja budowy buspasów, podwyższenie standardów pojazdów obsługujących komunikację zbiorową w mieście, lepsze zarządzanie m.in. poprzez zmianę warunków umów z przewoźnikami.

Prezydent Rafał Bruski oczekuje, że w ciągu najbliższych 3 lat zmniejszy się dotacja budżetu miasta do ceny biletu MZK z dotychczasowych 57% do 50%. Zapowiedział również zakup tramwajów o wyższym standardzie (m.in. klimatyzowanych). W 2017 r. miasto ma posiadać już 30 tego typu tramwajów (przy 44 składach ogółem). Zakup nowoczesnych tramwajów (20-27 sztuk) zgłoszony również został jako propozycja miasta do kontraktu regionalnego. Niezależnie od tego, miasto ma podpisaną umowę z Pesą na dostarczenie 15 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych tramwajów niskopodłogowych do obsługi nowej linii do Fordonu. Podniesienie standardów dotyczyć też ma autobusów. Nowe mają posiadać oprócz klimatyzacji Wi-Fi.

Rafał Bruski zapowiedział, że najpóźniej na październikowej sesji Rady Miasta przedstawi radnym do akceptacji propozycje zmian w obowiązującej taryfie za przejazd miejską komunikacją.
Oto proponowane przez prezydenta propozycje zmian w taryfikatorze:

  • podniesienie wieku osób upoważnionych do bezpłatnych przejazdów z obowiązujących obecnie w Bydgoszczy 65 lat do 70 lat,
  • obniżenie ceny jednorazowego biletu komunikacji miejskiej z 3,20 zł do 3 zł,
  • zniesienie prawa do bezpłatnych przejazdów dla wszystkich pracowników MZK na rzecz 100 proc. ulgi dla kierowców komunikacji, podróżujących w godz. od 22 do 6 rano.

Natomiast w ramach tzw. polityki prorodzinnej miałby zostać zwiększony pakiet ulg dla rodzin wielodzietnych. I tak:

  • posiadacze Bydgoskiej Karty Rodzinnej Plus 3 zyskaliby nową 50-procentową ulgę w stosunku do obecnych cen biletów miesięcznych, co oznaczałoby, że bilety miesięczne rodzice mogliby nabywać z 50-proc. zniżką, a dzieci ? za 25 proc. wartości,
  • dla rodzin mających czworo i więcej dzieci ulga ta wyniosłaby 100 proc.
  • posiadacze Bydgoskiej Karty Rodzinnej Plus 3 w soboty, niedziele i święta podróżowaliby komunikacją miejską za darmo.

W trakcie konferencji prasowej ujawniono, że w tegorocznym budżecie Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej brakuje 8 mln zł. Prezydent Rafał Bruski oświadczył, że nie jest to problem miasta tylko drogowców. – Drogowcy mają tak działać, by się zmieścić w kwocie, którą mają przyznaną. W administracji rządowej jest jedna zasada. Jest budżet i tak wszyscy nauczeni są zarządzać budżetem, by go wykonać, bo nie ma mechanizmów zmiany tego budżetu – stwierdził i dodał, że w samorządzie też ta zasada musi być respektowana. Ujawnił przy tym, że ciągle niewyegzekwowana jest kwota ok. 30 mln zł z tytułu wystawionych w minionych latach 100.000 mandatów karnych za jazdę bez ważnego biletu.

Uczestniczący w konferencji prasowej zastępca prezydenta Łukasz Niedźwiecki, nadzorujący publiczny transport w Bydgoszczy powiedział, że nakreślone przez prezydenta Rafała Bruskiego cele są trudne, ale możliwe do realizacji.