Za dwa dni nastąpi oddanie do użytku Trasy Uniwersyteckiej razem z mostem, który zgodnie z uchwałą z kwietnia 2010 roku nosi imię Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, a wskutek podjęcia uchwały o zmianie nazwy ma od 14 grudnia nazywać się “Most Uniwersytecki”. Oznacza to, iż w dniu udostępnienia bydgoszczanom nowego mostu, obowiązywać będzie jeszcze nazwa uchwalona w 2010 roku.

Działacze Prawa i Sprawiedliwości uważają, że wojewoda kujawsko-pomorski powinien przeprowadzić stosowne postępowanie i orzec nieważność uchwały. W piśmie wysłanym dzisiaj do wojewody wyszczególnili cztery naruszenia aktów normatywnych: Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie “Zasad techniki prawodawczej”. – Chcemy w ten sposób ułatwić Pani Wojewodzie decyzję o uchyleniu uchwały i wskazać do tego prawne podstawy – wyjaśnił Łukasz Schreiber, szef struktur PiS w Bydgoszczy.

Inne działania w sprawie nazwy mostu podjął dzisiaj Maciej Różycki, lider Solidarnych 2010 w naszym mieście. Próbował się dowiedzieć, czy zostały przygotowane tabliczki z ciągle obowiązującą nazwą i czy będą umieszczone na moście w dniu jego otwarcia, tj. 12 grudnia. W końcu udało mu się ustalić, że nie. W tej sytuacji w imieniu Solidarnych 2010 przelał na konto Urzędu Miasta kwotę 300 zł z przeznaczeniem na wykonanie tabliczek z imieniem Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Bydgoski Klub Gazety Polskiej zadeklarował gotowość przelania dodatkowej sumy, jeśli przekazana przez Macieja Różyckiego okaże się niewystarczająca.

Poniżej publikujemy listy do wojewody kujawsko-pomorskiego i prezydenta Bydgoszczy.

W związku z podjętą 27 listopada 2013 r. uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy Nr XLVIII/1071/13 w sprawie nadania nazwy mostowi w ciągu Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy na podstawie art.91 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz.594, z późn. zm.) zwracamy się z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności oraz o wstrzymanie wykonania w/w aktu organu stanowiącego Miasta Bydgoszcz, a po przeprowadzonym postępowaniu, wnosimy o orzeczenie jej nieważności.

Uchwale Rady Miasta Nr Nr XLVIII/1071/13 zarzucamy:
1) naruszenie art. 4 ust. 6 oraz 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego (Dz. U. z 1994 Nr 124, poz. 607), sporządzonej w Strasbourgu dnia 15 października 1985 r. w związku z § 23 ust. 11 Statutu Miasta Bydgoszczy (uchwała nr XLIV/951/05 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Bydgoszczy, która została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego z dnia 29 kwietnia 2005 r. Nr 52 poz. 1024.) w związku z § 7 pkt 1 oraz § 7 pkt 13 Statutu Osiedla ? jednostki pomocniczej Miasta Bydgoszcz stanowiącego załącznik do uchwały nr LXIX/1307/06 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 31.05.2006 r. ?zmieniająca uchwałę w sprawie statutu osiedla ? jednostki pomocniczej Miasta? (Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko ? Pomorskiego z 9 sierpnia 2006 r. Nr 105, poz. 1612) przez brak konsultacji oraz opinii projektu uchwały z jednostkami pomocniczymi Gminy Bydgoszcz w tym z Radami Osiedla Bielawy oraz Wzgórze Wolności, na których obszarze właściwości miejscowej znajduje się fragment mostu (m.in. przyczółki)

2) naruszenie przepisu art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) w związku z art. 8 ust. 1 a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260 z późn. zm.) przez brak uzyskania pisemnej zgody właściciela nieruchomości tj. Skarbu Państwa, w którego imieniu stosunki właścicielskie wykonuje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej

3) naruszenie przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie ?Zasad techniki prawodawczej? (Dz. U. z 2002 Nr 100, poz. 908) tj.
- §143 zasad techniki prawodawczej (zwanych dalej: ztp) w związku z § 38 ust.1 ztp? poprzez niewłaściwe umieszczenie w przepisach końcowych §3 uchwały o skutkach finansowych
- § 143 ztp w zw. z § 45 ust.1 ztp poprzez wadliwie zastosowany zapis dotyczący wejścia w życie uchwały
- § 143 ztp w zw. z § 126 ust.1 pkt 1 poprzez zamieszczenie w §2 uchwały przepisu uchylającego uchwałę nr LXIII/978/10, która nie została wydana na podstawie tego samego przepisu upoważniającego, gdyż podstawą uchwały z 14.10.2013 r. był art.18 ust. 2 pkt 13, zaś obecnej art. 18 ust. 1 oraz 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym (przy czym drugi człon został zgłoszony jako autopoprawka, która nie była głosowana)
- §143 ztp w zw. z 139 ztp oraz § 59 ust. 1 Statutu Miasta Bydgoszczy poprzez zaniechanie głosowania na Sesji Rady Miasta wniosku Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej o zmianę podstawy prawnej uchwały, a przyjęcie jej jako ?autopoprawkę? mimo, że projekt uchwały trafił w innej wersji do radnych miasta oraz w innej wersji był opiniowany przez Komisję Kultury i Nauki Rady Miasta Bydgoszczy

4) naruszenie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 197, poz.1172) poprzez skrócenie okresu vacatio legis uchwały? na okres krótszy niż wymagane czternaście dni od dnia jej ogłoszenia, gdyż ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego miało miejsce 3 grudnia 2013 r., zaś termin wejścia w życie uchwały na mocy jej § 4 to 14 grudnia 2013 r.

Uzasadnienie

Ad.1)
Należy podnieść, iż zgodnie z Europejską Kartą Samorządu Lokalnego samorząd lokalny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców.(art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego zwana dalej EKSL). Społeczności lokalne powinny być konsultowane o tyle, o ile jest to możliwe, we właściwym czasie i w odpowiednim trybie, w trakcie opracowywania planów oraz podejmowania decyzji we wszystkich sprawach bezpośrednio ich dotyczących (art. 4 ust.6 EKSL). Nie da się zaprzeczyć, że kwestia zmiany nazwy ulicy (oczywistym jest, że także mostu) to niewątpliwie ważna dla gminy i jej mieszkańców sprawa. Zmiana nazwy niezaprzeczalnie należy do spraw bezpośrednio dotyczących mieszkańców miasta (patrz: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 6.12.2011 r. III Sa/Lu 321/11)

Zgodnie z § 23 ust. 11 Statutu Miasta Bydgoszczy projekty uchwał kierowane są do właściwych merytorycznie Komisji Rady Miasta, Prezydenta oraz rad osiedli w sprawach ich dotyczących, celem wydania opinii, które Przewodniczący odczytuje na sesji.
Paragraf 7 pkt 13 Statutu Osiedla ? jednostki pomocniczej Miasta Bydgoszcz stanowiącego załącznik do uchwały nr LXIX/1307/06 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 31.05.2006 r. ?zmieniająca uchwałę w sprawie statutu osiedla ? jednostki pomocniczej Miasta? stanowi, iż samorząd osiedla opiniuje propozycje zmian nazewnictwa ulic, placów, skwerów,itp. ? istnieje więc prawny obowiązek zwrócenia się o opinię jednostki pomocniczej Gminy Bydgoszcz. Obszar Rady Osiedla Wzgórze Wolności to tereny po południowej stronie rzeki Brdy, zaś Rady Osiedla Bielawy po stronie północnej ? a więc tereny, na których znajduje się fragment mostu.
Ponadto § 7 pkt 1 Statutu Osiedla stanowi, że samorząd osiedla konsultuje i opiniuje przekazane przez organy Miasta istotne dla osiedla decyzje, zamierzenia, działania ? bez wątpienia projekt zmiany nazwy Mostu im. Lecha Kaczyńskiego był takim istotnym zamierzeniem, które winno być szeroko konsultowane. Tymczasem projekt został uchwalony w ekstraordynaryjnym trybie, zaopiniowany tylko przez jedną Komisję Rady Miasta Bydgoszczy a został upubliczniony siedem dni przed jego podjęciem z inną podstawą prawną, niż ostatecznie uchwalony.

Ad.2)
Podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej wymaga uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana (Art. 8 ust. 1a ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zwana dalej uodp) . Bez wątpienia nadanie nazwy mostowi, to nadanie fragmentowi Trasy Uniwersyteckiej odrębnej nazwy.
Artykuł 8 ust. 1 uodp stanowi, iż parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi. Tymczasem, Trasa Uniwersytecka nie jest zaliczona do żadnej z kategorii dróg publicznych. Skoro tak konieczna jest zgoda właściciela, a most znajduje się nad rzeką Brdą.
Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z 18 lipca 2001 r. prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145 z późn. zm.) prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa wykonuje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej – w stosunku do wód istotnych dla kształtowania zasobów wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej, w szczególności wód podziemnych oraz śródlądowych wód powierzchniowych. Do takich wód należy rzeka Brda, nad którą znajduje się most – zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Dz.U.z 2003 Nr 16, poz.149).

Podnosimy, iż projekt uchwały został przygotowany naprędce, dlatego nie są nam znane dokładne stosunki własnościowe przy obiekcie, którego zmieniana jest nazwa. Z ostrożności podnosimy, iż brak jest pisemnej zgody Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, a także innych uprawnionych osób i organów. Trzeba stanowczo podkreślić, iż w uzasadnieniu do projektu uchwały nie ma wymienionych działek ewidencyjnych, na których znajduje się obiekt.

Ad.3)
Zarzucamy naruszenie szeregu zapisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie ?Zasad techniki prawodawczej? (Dz.U. z 2002 Nr 100, poz.908) w związku z § 143 ztp, który stanowi, iż do aktów prawa miejscowego stosuje się odpowiednio zasady wyrażone w dziale VI, z wyjątkiem § 141, w dziale V, z wyjątkiem § 132, w dziale II oraz w dziale I rozdziały 2-7, a do przepisów porządkowych – również w dziale I rozdział 9, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej, reasumując zarzucamy naruszenie:
- §143 ztp w związku z § 38 ust.1 ztp ? poprzez niewłaściwe umieszczenie w przepisach końcowych §3 uchwały o jej skutkach finansowych
- § 143 ztp w zw. z § 45 ust.1 ztp poprzez wadliwie zastosowany zapis dotyczący wejścia w życie uchwały
- § 143 ztp w zw. z § 126 ust.1 pkt 1 poprzez zamieszczenie w §2 uchwały przepisu uchylającego uchwałę nr LXIII/978/10, która nie została wydana na podstawie tego samego przepisu upoważniającego, gdyż podstawą uchwały z 14.10.2013 r. był art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym, zaś obecnej art. 18 ust. 1 oraz 2 pkt 13 (przy czym drugi człon został zgłoszony jako ?autopoprawka?, która nie była głosowana przez Radę Miasta Bydgoszczy)
- §143 ztp w zw. z 139 ztp oraz § 59 ust. 1 Statutu Miasta Bydgoszczy poprzez zaniechanie głosowania na Sesji Rady Miasta wniosku Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej o zmianę podstawy prawnej uchwały, a przyjęcie jej jako ?autopoprawkę? mimo, że projekt uchwały trafił w innej wersji do radnych miasta oraz w innej wersji był opiniowany przez Komisję Kultury i Nauki Rady Miasta Bydgoszczy

Ad.4)
Artykuł 4 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172) stanowi, iż akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba, że dany akt normatywny określi termin dłuższy. W przypadku uchwały z 27 listopada 2013 r. mamy do czynienia, z niedopuszczalnym skróceniem okresu vacatio legis uchwały ? na okres krótszy niż wymagane czternaście dni od dnia jej ogłoszenia, gdyż ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego miało miejsce 3 grudnia 2013 r., zaś termin wejścia w życie uchwały na mocy jej §4 to 14 grudnia 2013 r.

Mając na uwadze powyższe wnosimy o orzeczenie nieważności uchwały Rady Miasta Bydgoszczy Nr XLVIII/1071/13 w sprawie nadania nazwy mostowi w ciągu Trasy Uniwersyteckiej z dnia 27 listopada 2013 r.

Poseł na Sejm RP, Prezydent Miasta Bydgoszczy w latach 1994-1995
Kosma Złotowski

Poseł na Sejm RP
Tomasz Latos

Przewodniczący Zarządu Miejskiego PIS, Pełnomocnik Ruchu im. Lecha Kaczyńskiego
Łukasz Schreiber

Radny Miasta Bydgoszczy w latach 2006-2010
Jarosław Wenderlich

——————————————

Prośba

Zwracamy się z prośbą o to, by w ramach otwarcia Trasy Uniwersyteckiej, która ma nastąpić 12 grudnia 2013 roku, otworzyć most im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Uzasadnienie:

Zgodnie z uchwałą nr LXIII/978/10 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 14 kwietnia 2010 roku dotyczącej nadania nazwy mostowi położonemu w Bydgoszczy nad rzeką Brdą w ciągu ulicy Ogińskiego na odcinku od ul. Powstańców Wielkopolskich do ul. Wojska Polskiego ? w dniu 12 grudnia 2013 roku most powinien nazywać się mostem im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Mówi o tym uchwała nr XLVIII/1071/13 Rady Miasta Bydgoszczy z 27 listopada 2013 roku w sprawie nadania nazwy mostowi w ciągu Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy. W paragrafie 4 jest zapis, że nowa uchwała wchodzi w życie z dniem 14 grudnia 2013 roku. W związku z tym 12 grudnia 2013 roku będzie to jeszcze most im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Darowizna:

W związku z tym, że uchwała wywołuje skutki finansowe dla budżetu Miasta Bydgoszczy i z tym, że sytuacja finansowa Bydgoszczy jest trudna, Stowarzyszenie Solidarni 2010 Oddział Bydgoszcz dokonało wpłaty darowizny w wysokości 300 zł na rzecz wyprodukowania tabliczek z napisem ?Most im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego?.

Z poważaniem

Maciej Różycki

Solidarni2010 Oddział Bydgoszcz

Załącznik:

- dowód wpłaty darowizny