Specjaliści z firmy Yanosik oraz belgijskiego Be-Mobile wzięli pod lupę ruch w okolicy wiaduktów Warszawskich.  Sprawdzili, jak ich zwężenie wpłynęło na płynność przejazdu oraz czy istnieją szybsze opcje przedostania się z Fordonu do centrum.

Informacja o złym stanie technicznym wiaduktu Warszawskiego, którą do publicznej wiadomości 9 października br. podał Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, bez wątpienia zaskoczyła mieszkańców Bydgoszczy. Jej konsekwencje najbardziej odczuli ci, którzy codziennie przemieszczają się z Fordonu do centrum. Czy powinni oni zdecydować się na trasę alternatywną? Który przejazd pozwoli im na skrócenie czasu podróży? Specjaliści z firmy Yanosik oraz belgijskiego Be-Mobile sprawdzili to.

Ruch na zwężonych do jednego pasa jezdniach wiaduktu Warszawskiego wzięli pod lupę specjaliści z firmy Yanosik oraz belgijskiego Be-Mobile. przy pomocy platformy Flow Check, która na podstawie próbek GPS, analizuje płynność przejazdu w konkretnych punktach miasta.

Na potrzeby analizy specjaliści z Yanosika oraz Be-Mobile wyznaczyli w Bydgoszczy dwa punkty, między którymi przemieszczanie się wymagało przejazdu w okolicy wiaduktu Warszawskiego. Za miejsce startowe uznano Fordon, a konkretniej - rondo dr. Stefana Buxakowskiego. Punktem końcowym był natomiast zlokalizowany przy ul. Chodkiewicza budynek Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

- Te dwa punkty połączyliśmy dwiema różnymi trasami. Pierwsza z nich prowadziła przez ul. Fordońską, wiadukt Warszawski oraz ul. Kamienną. Druga natomiast omijała wiadukt - wiodła przez ul. Akademicką i ul. Inwalidów - wyjaśnia Jacek Saczuk z Be-Mobile.

Aby uzyskać jak najdokładniejsze wyniki analizy, specjaliści z Yanosika oraz Be-Mobile wyznaczyli konkretny przedział czasowy. Zdecydowali się w swoim badaniu uwzględnić próbki GPS zbierane w dniach: 5-23 października w godzinach 6:00-10:00. Co istotne, w analizie tej nie uwzględniono danych z dni weekendowych.

- Tak przygotowana analiza pozwoliła nam na otrzymanie wyników informujących o czasie trwania przejazdu daną trasą w konkretnym dniu tygodnia. Dzięki temu wiemy, jak zwężenie do jednego pasa obu wiaduktów wpłynęło na ruch w tej okolicy - zauważa Saczuk.

Wyniki tego badania prezentują się następująco:

Jak zauważyć można na wykresie, do momentu zwężenia obu wiaduktów Warszawskich, to właśnie przejazd tą trasą był szybszy. Przedostanie się z Fordonu do centrum trwało ok. 2 minuty krócej w porównaniu z przejazdem ul. Akademicką.

- Przygotowany przez nas wykres świetnie obrazuje to, co zadziało się w ostatnich tygodniach w okolicy wiaduktów Warszawskich. Nie trzeba nawet dysponować wiedzą na temat tego, że zwężenie wprowadzono 10 października - szybujący w górę słupek z czasem przejazdu w poniedziałek, 12 października, wystarczająco informuje o tym, że w tym dniu coś zaskoczyło kierowców - zwraca uwagę Jakub Wesołowski z firmy Yanosik.

Z wykresu odczytać można również, że po paru dniach komunikacyjnego chaosu, ruch w tej okolicy zaczął wracać do normalności. Kierowcy najprawdopodobniej zorientowali się, że przejazd przez wiadukt Warszawski wydłużył się i zaczęli szukać tras alternatywnych.

- Przygotowany przez nas wykres nie dostarcza jednak jednoznacznej informacji, czy warto szukać tras alternatywnych. W ostatnich dniach średni czas przejazdu w tej okolicy różni się - w niektóre dni szybszy jest przejazd przez wiadukt Warszawski, w inne natomiast - przez ul. Akademicką - dodaje Jacek Saczuk z Be-Mobile.

Specjalistom z Yanosik oraz Be-Mobile zależało jednak na tym, aby wskazać kierowcom drogę, którą powinni obrać, aby jak najszybciej przedostać się z Fordonu do Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Dlatego też zdecydowali się przeanalizować te dwa warianty przejazdu jeszcze pod innym kątem.

- Pod lupę wzięliśmy konkretne godziny przejazdu. Okazało się bowiem, że poranny szczyt komunikacyjny w różnych punktach miasta kształtuje się inaczej - mówi Wesołowski.

Wykres prezentujący przejazd obiema trasami z Fordonu do Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego przedstawia się następująco:

- Na wykresie widać doskonale, że przejazd do centrum będzie szybszy ul. Akademicką tylko w konkretnych godzinach - między 6:30 a 8:00. W pozostałych godzinach porannych lepiej, mimo zwężenia, obrać trasę prowadzącą przez wiadukt Warszawski - komentuje Saczuk.

Dzięki tak przygotowanej analizie kierowcy jadący z Fordonu będą już wiedzieli, jakiej płynności ruchu mogą spodziewać się na swojej trasie. Nie oznacza to jednak, że tylko oni będą czerpać korzyści z danych zebranych przez Yanosik i Be-Mobile.

- Tego typu analizy oraz płynące z nich wnioski to informacje cenne nie tylko dla kierowców. To także wartościowe dane dla operatorów dróg i władz miast. Pozwalają one bowiem zarówno na monitorowanie ruchu, jak podejmowanie działań mających na celu jego usprawnienie. To może natomiast prowadzić do tworzenia tzw. Smart City, czyli miast wykorzystujących nowoczesne technologie do zwiększenia wydajności infrastruktury miejskiej - podsumowuje Jakub Wesołowski z firmy Yanosik.