W środę, 20 lutego, o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej czekać będzie melomanów prawdziwa uczta pełna muzycznych rarytasów, zwłaszcza dla wielbicieli muzyki klawesynowej z Markiem Toporowskim i Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis w roli głównej.
Główny bohater koncertu Marek Toporowski – klawesynista, organista, kameralista i dyrygent – szczególnie ceniony jest jako wirtuoz klawesynu oraz dyrygent, specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki) doskonalił swe umiejętności pod okiem mistrzów we Francji, Niemczech i Holandii. W późniejszym okresie studiował również improwizację organową pod kierunkiem Juliana Gembalskiego. Założyciel i dyrygent czołowych polskich zespołów specjalizujących się w wykonywaniu barokowej muzyki oratoryjno-kantatowej, jak Concerto Polacco czy chóru Sine Nomine. Jego płyty nagrane z muzyką staropolską czterokrotnie otrzymały Fryderyka, a wiele innych nominacje do tej nagrody. Koncertuje w Polsce i za granicą. Dokonał kilkunastu nagrań płytowych w kraju, Niemczech i we Francji. W Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi klasę klawesynu.
Na wstępie usłyszymy Rameau, uważanego za jednego z najważniejszych kompozytorów XVIII wieku i za założyciela opery francuskiej. Renesans jego twórczości nastąpił w drugiej połowie XX wieku, kiedy początkowo do repertuaru filharmonicznego powróciły utwory klawesynowe. Następnie zaprezentowany zostanie rozpoznawalny i powszechnie lubiany Bachowski Koncert klawesynowy B-dur BWV 1056, który jest transkrypcją wcześniejszej kompozycji – zaginionego koncertu instrumentalnego, prawdopodobnie na skrzypce lub obój. Kolejny utwór to dzieło współczesnego twórcy, Ryszarda Borowskiego, aranżera, dyrygenta i pedagoga, grającego na flecie i saksofonie, zajmującego się zwłaszcza muzyką dawną i jazzową. Na finał koncertu Josef Mysliveček, znany jako „boski Czech” (il divine boemo), który był bliskim przyjacielem i mentorem młodego Mozarta. Prowadził życie skandaliczne, które nawet czasami szokowało samego Amadeusa. Odnosił wielkie sukcesy, zarówno jako kompozytor operowy jak i symfoniczny. Sława Myslivečka trwała przez około 12 lat, pomimo, że oklaskiwano go wzdłuż i wszerz całej Europy, osamotniony i zubożały, umarł zapomniany w Rzymie.
Na koncert mamy podwójne zaproszenie. Aby się o nie ubiegać, wystarczy przesłać na nasz adres: konkurs@bydgoszcz24.pl odpowiedź na pytanie: Kogo należy uznać za najwybitniejszego reprezentanta muzyki klawesynowej? Spośród nadesłanych odpowiedzi wybierzemy jedną, naszym zdaniem, najbardziej błyskotliwą. Jej autora o wygranej i o sposobie odbioru nagrody poinformujemy mailem pół godziny później. Konkurs trwa do poniedziałku, 18 lutego, do godz. 14.UWAGA! W treści maila należy także zawrzeć następującą formułę: "Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych na potrzeby konkursu". Administratorem danych osobowych jest Info-Net24, sp. z o.o.
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Marek Toporowski dyrygent, klawesyn
Jean Philippe Rameau (1716–1777) – IV Koncert B-dur: La pantomime, L’indiscrète, La Rameau
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Koncert klawesynowy E-dur BWV 1053
Ryszard Borowski (ur. 1955) – Hommage à J.S. Bach
Josef Mysliveček (1737-1781) – Koncert klawesynowy B-dur, Symfonia G-dur