Nad miejscem i dorobkiem polskiego teatru pochyliło się 70 zaproszonych do Bydgoszczy znawców i ludzi teatru. Będą wśród nich przede wszystkim Europejczycy, ale przyjadą także goście z Indii, Chin, Japonii, Meksyku, Kuby, Chile, Argentyny. Uczestnicy zostali wybrani spośród 350 chętnych do udziału w imprezie, przez przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
W materiałach promujących to wydarzenie, przesłanych przez organizatorów dziennikarzom, czytamy: ?Polski teatr ma na świecie swoją markę i pod każdą szerokością geograficzną co najmniej dwa polskie teatralne nazwiska można usłyszeć. Tym razem więc nie zależy nam na przedstawianiu perspektywy i zasług historycznych, ale przygotowaniu szerokiej informacji i zaprezentowaniu najnowszych zjawisk i nurtów we współczesnym polskim teatrze. Najlepszą zaś promocją teatru i jego twórców jest budowanie trwałych relacji międzynarodowych, a nie tylko pokazywanie spektakli, jak w przypadku tradycyjnego showcase?u. Od początku naszego myślenia o Polska New Theatre nie chodziło o jednorazowy przyjazd zagranicznych ekspertów, ale o stworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń i informacji o tym, jakimi sprawami, tematami zajmują się dziś twórcy na świecie i co interesuje publiczność (?)
Uczestnicy bydgoskiego spotkania będą mogli poznać polskich twórców najmłodszego pokolenia. Zobaczą spektakle Weroniki Szczawińskiej, Wiktora Rubina, Bartosza Frąckowiaka, Komuny//Warszawa. W programie znalazły się też spotkania z kuratorami, seminaria praktyczne oraz warsztaty.
Te ostatnie poprowadzą m.in. Justyna Sobczyk i Dorota Ogrodzka (Pedagogika teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego) oraz Joanna Leśnierowska (Co z tym ?polskim? tańcem?, Polski Teatr Tańca). Marta Keil i Grzegorz Reske opowiedzą o specyfice polskich festiwali teatralnych, prof. Dariusz Kosiński przeanalizuje relacje polskiego teatru współczesnego z tradycją (wykład inauguracyjny), a dr Agata Adamiecka-Sitek feministyczne poszukiwania ?młodego? teatru.?
I dalej dowiadujemy się jeszcze: ?Otwarte dla publiczności i udostępniane na żywo w Internecie wykłady połączone będą z pokazami rejestracji spektakli. Do aktywnego uczestnictwa zostaną zaproszeni także użytkownicy mediów społecznościowych, którzy za pomocą Twittera będą mogli przesyłać prowadzącym swoje opinie, komentarze i pytania. Wydarzeniu towarzyszyć będzie także strona internetowa, na której znajdą się praktyczne informacje dotyczące zaplanowanych działań. ? Tego, co się wydarzy, nie traktujemy w kategoriach jednorazowej akcji promocyjnej. W programie Teatru Polskiego szczególny nacisk kładziemy na budowanie mechanizmów współpracy międzynarodowej, które pozwolą nie tylko na wymianę kulturalną, ale ? co jest dziś dużo ważniejsze ? na tworzenie wspólnych projektów artystycznych. Polska New Theatre jest jedną z dróg, które do tego prowadzą ? podkreśla Paweł Wodziński, dyrektor bydgoskiego teatru.?
Młodzi twórcy, którzy zostaną zaprezentowani zagranicznym gościom, to wyłącznie ludzie związani ze środowiskami ?Gazety Wyborczej?, ?Krytyki Politycznej? i ?Polityki?, co, jak piszę od lat jest mankamentem bydgoskiej sceny teatralnej i szerzej kondycji naszego teatru. A szkoda, bo wystarczy zrobić krótki rekonesans po tym, co się w polskim teatrze dzieje we wielu miastach w kraju, żeby się przekonać, że w Polsce robi się sztuki mądrzejsze niż ?Fanon. Kilka uwag o rewolucji?, czy ?Błękitnie? jakie realizowano u nas.
No, ale cóż, zaprezentujemy to czegośmy się w naszym teatrze dorobili.
A oto szczegółowy program imprezy:
Piątek, 25 września
10:00-10:30 – Oficjalne otwarcie wydarzenia – Miejskie Centrum Kultury
10:30-12:00 – Przeżywanie i przetwarzanie przeszłości. Polski teatr współczesny wobec tradycji – Dariusz Kosiński –
Miejskie Centrum Kultury
12:30-14:00 – Projekcja: Grotowski. Próba odwrotu. Teatr Chorea – Miejskie Centrum Kultury
15:15-18:00 – sesje równoległe:
- I – Co z tym ?polskim? tańcem? – Joanna Leśnierowska – Miejskie Centrum Kultury
- II – Pedagogika teatru – Dorota Ogrodzka i Justyna Sobczyk – Teatr Polski, foyer małej sceny
- III – Partycypacja, interwencyjność, polityczność na przykładzie projektu: Wielkopolska ? Rewolucje. Agata Siwiak – Barka Lemara
19:00 – Wojny, których nie przeżyła Agnieszka Jakimiak, reż. Weronika Szczawińska – Teatr Polski
21:00 – Delfin, który mnie kochał, reż. Magdy Szpecht (Sopot Non Fiction) – Teatr Polski
Sobota. 26 września
10:00-12:00 – Nowe dramaturgie. Polski teatr w przestrzeni debaty publicznej, w sferze idei i (geo)polityki ? I część –
Weronika Szczawińska i Bartek Frąckowiak – Miejskie Centrum Kultury
12:30-14:00 – Nowe dramaturgie. Polski teatr w przestrzeni debaty publicznej, w sferze idei i (geo)polityki ? II część -
Weronika Szczawińska i Bartek Frąckowiak – Miejskie Centrum Kultury
15:15-18:00 – sesje równoległe
- I – Proces akceptacji ? nowa formuła w polskich strategiach dramaturgicznych. Piotr Grzymisławski – Miejskie Centrum Kultury
- II – Kurator festiwalu. Pośrednik, mediator, inicjator, producent, dramaturg, twórca, sprzedawca? Marta Keil, Grzegorz Reske – Sala konferencyjna w Marinie
- III – ?In between?, polski teatr jako miejsce przenikania się wielu dziedzin. Anna Galas-Kosil, Maciej Nowak – Barka Lemara
19:00 – Detroit. Historia ręki. Jolanta Janiczak, reż. Wiktor Rubin – Teatr Polski
21:30 – Diuna 1961, Komuna//Warszawa, reż. Grzegorz Laszuk – Teatr Polski
Niedziela, 27 września*
10:00-12:30 – Zwrot feministyczny, którego nie było, albo na ile możesz sobie pozwolić w ramach systemu? Agata Adamiecka-Sitek – Miejskie Centrum Kultury
12:45-13:30 – Prezentacje przygotowane przez zaproszonych uczestników. Shoshana Polanco (Meksyk), Jorge Villanueva (Peru), Reza Soroor (Iran), Yaroslava Bondarchuk (Ukraina) – Miejskie Centrum Kultury
13:45-15:00 – Dyskusja podsumowująca poświęcona recepcji polskiego teatru współczesnego za granicą – Miejskie Centrum Kultury
19:30 – Afryka. Agnieszka Jakimiak, reż. Bartek Frąckowiak – Teatr Polski