Przed zespołami Opery Nova ostatnie próby do sobotniej (26 października) premiery ?Rycerskości wieśniaczej? Mascagniego i ?Pajaców? Leoncavalla, dwóch oper określanych w żargonie teatralnym mianem ?samograjów?.
Sobotnia premiera będzie pierwszą w bieżącym (57.) sezonie artystycznym. Będzie to druga w historii bydgoskiej sceny operowej realizacja tych dwu oper werystycznych, które zgodnie z tradycją wykonawczą przedstawia się wspólnie, podczas jednego wieczoru. Dzisiaj, na kilka dni przed premierą, o pracy nad spektaklem na konferencji prasowej opowiadali realizatorzy przedsięwzięcia.
Reżyser spektaklu Andrzej Bubień powiedział, że sporo intensywnej pracy zostało wykonane i ma nadzieję, że z dobrym rezultatem. – Pracowaliśmy nad operą werystyczną, więc staraliśmy się dotknąć emocji. A “Rycerskość” i Pajace” dają taką płaszczyznę porozumienia miedzy sceną a widownią. Bo jest tam i miłość, i zdrada, i pożądanie, i zemsta, i chciwość – wszystkie ludzkie namiętności, które nie są nam obce – powiedział Bubień. – Nie wspominam o rzeczy najważniejszej, o muzyce. Ta jest niezwykła, przepiękna, sama w sobie poruszająca – dodał. Dla reżysera praca w Bydgoszczy to swoisty powrót na polską scenę. Ostatnio odnosił spektakularne sukcesy w Sankt Petersburgu, gdzie przyjął w Teatrze Satyry (obecnie Teatr na Wasijewskiej) posadę głównego reżysera teatru. Stworzył tam unikatowy zespół aktorski, realizując konsekwentną politykę repertuarową, opierającą się na współczesnej, rosyjskiej i zagranicznej dramaturgii.
- Dla mnie jest to powrót do opery – powiedział maestro Wojciech Rajski znany pedagog i dyrygent, który, jak przyznał, ostatnimi laty poświęcał się muzyce symfonicznej lub kameralnej. – Muzyka będzie nie jak u Verdiego czy Pucciniego. Zaprezentujemy ciekawe brzmienie z dużym udziałem instrumentów dętych – dodał i zaznaczył, że jak dotąd praca zespołów układa się harmonijnie. – Nie mieliśmy żadnego konfliktu – stwierdził z uśmiechem.
Za scenografię i kostiumy odpowiada Anita Bojarska. – Scenografia opierać się będzie na antynomii sacrum i profanum. Musieliśmy skonstruować dwie sceny w jednym miejscu. Zmiana dekoracji dokona się w ciągu 20 minut i przejdziemy z jednego świata do drugiego: z sacrum do profanum. Na początku miejsce święte – świątynia, potem procesja Wielkiej Nocy i przejście do nowego świata, do miejsca rozrywki, współczesnego turystycznego miejsca – polskiego kurortu – opisywała dynamiczność zaprojektowanej sceny.
O tym że spektakl będzie bardzo dynamiczny zaświadczył choreograf Jarosław Staniek. – Ruch jest non stop. Wszyscy chcieli jak najlepiej wkomponować się w piękną muzykę. Tak by nie uronić żadnego detalu muzyki – powiedział i dodał, że próby nie były łatwe, szczególnie w partiach, w których podłoga jest pokryta ziemią.
Opera Nova
Pietro Mascagni “Rycerskość wieśniacza”. Ruggiero Leoncavallo “Pajace”
- sobota, 26 października, godz. 19:00, PREMIERA!
- niedziela, 27 października, godz. 19:00, II premiera
- wtorek, 29 października, godz. 19:00
- niedziela, 3 listopada, godz. 19:00
Realizatorzy:
- Kierownictwo muzyczne – Wojciech Rajski
- Reżyseria- Andrzej Bubień
- Scenografia i kostiumy- Anita Bojarska
- Choreografia- Jarosław Staniek
- Reżyseria świateł- Artur Szyman
- Przygotowanie chóru- Henryk Wierzchoń
- Współpraca muzyczna- Piotr Wajrak
- Współpraca scenograficzna- Mariusz Napierała
- Asystent reżysera- Edward Stasiński
- Asystent reżysera świateł- Jan Scheiner
- Asystent dyrygenta- Maciej Wierzchoń
- Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy