Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy zorganizowało dzisiaj w ratuszu konferencję „Bezpieczeństwo pieszych – jak projektować i zmieniać nasze miasta”.
 
 Celem konferencji było zaprezentowanie najnowszych rozwiązań i dobrych praktyk pozwalających zmniejszyć liczbę rannych i ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w miastach. Zaproszeni eksperci opowiedzieli, jak budować infrastrukturę oraz projektować przestrzeń miejską, aby była bezpieczna i przyjazna dla mieszkańców.

W 2017 r. na drogach w Bydgoszczy zginęło 31 osób, o 10 więcej niż rok wcześniej. Eksperci szacują, że koszty społeczne związane ze śmiercią lub leczeniem rannych to około 2 mln zł na osobę. Dlatego coraz więcej państw i miast dążąc do zmniejszenia liczby rannych i ofiar wypadków, decyduje się na takie budowanie infrastruktury, żeby  bezpieczeństwo uczestników ruchu, w tym także pieszych, było na pierwszym miejscu.

Podczas konferencji Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie przedstawiła projekt Vision Zero zastosowany m.in. w Nowym Jorku. Jest to pakiet działań przyjmowany przez miasta na całym świecie, które mają doprowadzić do takiego roku, w którym nikt nie zginie na drogach. O współczesnym podejściu do organizacji ruchu pieszego opowiedział prof. Andrzej Zalewski z Politechniki Warszawskiej, a Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Bydgoszczy pokazała przykłady i plany rewitalizacji przestrzeni publicznych w mieście.

Przypomnijmy, że w naszym mieście zostanie doświetlonych w tym roku trzynaście niebezpiecznych przejść. To pierwszy etap prac. Łącznie na terenie miasta ma zostać doświetlonych aż siedemdziesiąt pięć przejść dla pieszych. Zakres planowanego doświetlenia przejść dla pieszych ma polegać na dobraniu odpowiedniego zestawu specjalistycznych lamp dla konkretnych lokalizacji. Sprawi ono, że samo przejście oraz strefa oczekiwania pieszego będą doświetlone w taki sposób, że pieszy dla nadjeżdżającego kierowcy będzie zawsze widoczny jako jasny element na ciemniejszym tle.

Debacie towarzyszyła wystawa „Tylko spokój nas uratuje” na temat rekomendowanych infrastrukturalnych rozwiązań drogowych.