Ponad milion użytkowników ZIP w całym kraju ? najstarszy ma 99 lat, najmłodszy zaledwie kilka tygodni. Zintegrowany Informator Pacjenta, dzięki któremu zalogowany pacjent ma wgląd w historię swojego leczenia, ma już dwa lata. Dane dostępu do systemu odebrało 1 092 319 osób w Polsce. Najliczniej z ZIP korzystają mieszkańcy Śląska, Mazowsza i Wielkopolski.
Kujawsko-Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ pod względem wydanych dostępów do ZIP znajduje się na 10 miejscu. Od 1 lipca 2013 roku do 3 lipca 2015 roku w województwie kujawsko-pomorskim wydano 53 784 dostępy. W tym samym czasie 31 kont założono przez podpis kwalifikowany, a 7042 osoby złożyło wniosek przez portal ZIP.
Do tej pory, aby uzyskać dane dostępu do systemu ZIP konieczna była osobista wizyta w OW NFZ lub korzystanie z podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Od 1 lipca NFZ wprowadza nową funkcjonalność ? możliwość odbioru danych dostępowych przez pełnomocnika.
To ważna informacja, szczególnie dla osób mających problem z poruszaniem się, czy obłożnie chorych. Od dziś w ich imieniu o dane dostępu do ZIP mogą wystąpić pełnomocnicy. Warunkiem koniecznym jest przedstawienie podpisanego przez zainteresowaną uzyskaniem dostępu do ZIP osobę, pełnomocnictwa do założenia konta w jej imieniu.
Dane dostępowe do systemu ZIP tj. login i hasło będą wydawane w odrębnej, bezpiecznej kopercie. Po wydaniu danych dostępowych pełnomocnikowi, OW NFZ poinformuje o tym fakcie właściciela konta poprzez przesłanie listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. List ten zawierać będzie informacje, które podczas telefonicznego kontaktu z pracownikiem Oddziału Wojewódzkiego NFZ, pozwolą na uzyskanie dodatkowych informacji lub podjęcie niezbędnych czynności na koncie ZIP przez właściciela konta. Kontakt telefoniczny z OW NFZ umożliwi odwołanie pełnomocnictwa i/lub całkowite zablokowanie konta (unieważniając tym samym wydane dane dostępowe). Pacjent będzie miał również możliwość zablokowania pełnomocnika po zalogowaniu się do systemu.
Konto ZIP zostanie aktywowane po 30 dniach od daty wydania danych dostępowych pełnomocnikowi.
To nie jedyne, uruchomione ostatnio udogodnienie dla pacjentów. ZIP poinformuje również o każdorazowej zmianie statusu ubezpieczenia. Użytkownik ZIP, któremu zmieni się status ubezpieczenia (na uprawnionego lub nieuprawnionego do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ) otrzyma indywidualny komunikat po zalogowaniu się do systemu ZIP. Na życzenie użytkownika, system ZIP może wysłać na wskazany adres email informację o oczekującym komunikacie. Komunikat o zmianie statusu ubezpieczenia wyświetli się tym użytkownikom, którzy w ustawieniach ZIP wyrazili zgodę na wysyłanie indywidualnych komunikatów informacyjnych. Ponadto użytkownicy, którzy zgodzili się na otrzymywanie wiadomości o komunikatach ZIP na swoją prywatną pocztę elektroniczną, informację o pojawieniu się nowego komunikatu w systemie ZIP, otrzymają mailem.
Przypomnijmy ZIP – Zintegrowany Informator Pacjenta, jest ogólnopolskim serwisem udostępniającym zarejestrowanym użytkownikom historyczne dane o ich leczeniu i finansowaniu leczenia, gromadzone od 2008 r. przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zapewnia on łatwy, szybki, wygodny i bezpieczny dostęp do ważnych informacji o Państwa leczeniu.
Szczegółowe informacje na temat ZIP znaleźć można na stronie: http://zip.nfz.gov.pl/ lub na stronie www.nfz-bydgoszcz.pl