Władze miasta Bydgoszczy chcą wspólnie z mieszkańcami wybrać najlepszy sposób przebudowy ulicy Nakielskiej od ul. Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego. Zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz ogłosił dzisiaj przeprowadzenie konsultacji społecznych w tej sprawie.

Władze miasta Bydgoszczy zamierzają przebudować ulicę Nakielską w następujących etapach:

  • Odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, kończą się prace projektowe i uzyskiwane są niezbędne pozwolenia,
  • Odcinek Wiadukt-Nasypowa - opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, konsultacje społeczne nad koncepcją rozpoczną się 10 listopada
  • Odcinek Nasypowa – rondo Grunwaldzkie – opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy, konsultacje społeczne, jakie przekroje wybrać rozpoczną się 10 listopada

- Wszystkie warianty zakładają brak wyburzeń. Pas drogowy zostanie wpisany w granice istniejącej zabudowy i zachowane zostaną budynki tworzące obustronne pierzeje ulicy. To jeden z często pojawiających się już postulatów mieszkańców,  który uwzględniliśmy przed formalnym rozpoczęciem konsultacji – zapowiedział zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.

Konsultacje potrwają od 10 listopada do 20 grudnia br. Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy. Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie  miasta.  W ramach konsultacji odbędzie się również spotkanie z projektantem, pracownikami miasta koordynującymi przygotowanie zadania oraz wiceprezydentem Mirosławem Kozłowiczem. Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne na Miedzyniu.

Urząd Miasta Bydgoszczy przedstawi mieszkańcom do analizy różne warianty inżynierskiej przebudowy ulicy Nakielskiej, z wiedeńskim przystankami lub bez nich, z wybudowaniem torowiska wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, czyli stworzenie trambuspasów. W innej koncepcji autobusy mogłyby przemieszczać się na zasadach ogólnych, korzystając również z przystanków wiedeńskich. Jednak wybór takiego wariantu nie pozwalałby na wprowadzenie ścieżek rowerowych.

W ramach przebudowy ciąg rowerowy miałby być wyprowadzony od ul. Nakielskiej w kierunku Starego Kanału Bydgoskiego i dalej w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Konieczne byłoby "wyprowadzenie” torowiska tramwajowego poza jezdnię w rejonie skrzyżowania z ul. Czerwonego Krzyża.

W innym wariancie, przewidującym zostawienie drogi rowerowej w ulicy Nakielskiej, jezdnia składałaby się z trzech pasów ruchu. Zewnętrzne prowadziłyby wspólny ruch tramwajowy, autobusowy i samochodowy. Natomiast środkowa część jezdni umożliwiłaby wytyczenie lewoskrętów oraz azyli na przejściach dla pieszych. Taki układ jezdni pozwoliłby dodatkowo na wydzielenie poza jezdnią obustronnych dróg rowerowych. Wejście do tramwaju lub autobusu odbywałoby się bezpośrednio z chodnika, bez konieczności wkraczania pieszych na jezdnię.

Wszystkie parametry zaproponowanych rozwiązań, które analizować będą mieszkańcy w konsultacjach uwzględniają szereg norm i wymogów, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne (szerokości pasów ruchu, promienie skrętu, odległości od budynków itp.).

Konsultacje będą dotyczyć też rozwiązań projektowych wokół wiaduktu kolejowego.  Eksperci po rozmowach z kolejarzami uznali, że ze względu na planowaną inwestycję PKP PLK (koncepcję rozbudowy linii kolejowej wraz z projektem przebudowy wiaduktu kolejowego i projektem przystanków kolejowych) warto zaprojektować nową pętlę tramwajowo-autobusową po zachodniej stronie torów i skoordynować oba zadania. Powstałby w ten sposób kolejny zintegrowany węzeł komunikacyjny pozwalający na wygodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu publicznego, a także umożliwiający zaplanowanie parkingu P+R.

Spółka PKP PLK nie określiła jednak szczegółowego zakresu swojej inwestycji, co nie pozwala na dostosowanie dokumentacji rozbudowy ul. Nakielskiej do kolejowych rozwiązań w  obrębie wiaduktu. W przypadku braku realizacji kolejowej części inwestycji konieczne będzie opracowanie dokumentacji i budowa tymczasowej pętli po wschodniej stronie torów oraz dostosowanie układu drogowego do istniejącego wiaduktu.

Mirosław Kozłowicz przypomniał podczas dzisiejszej konferencji prasowej, że przebudowa ul. Nakielskiej w tegorocznych konsultacjach mieszkańców na priorytetowe inwestycje zdobyła 4680 głosów. Zajęła drugie miejsce, tuż za rewitalizacją nabrzeży Brdy.

-----------------------------

Należy wnosić, że po przeprowadzonych konsultacjach społecznych i wypracowaniu ostatecznej koncepcji przebudowy Nakielskiej władze Bydgoszczy  dysponować będą projektem, który będą mogły zgłosić do kolejnej edycji Programu Inwestycji Strategicznych – Rządowego Funduszu Polski Ład. Trudno bowiem zakładać, że inwestycja, której koszty szacować trzeba na kilkaset milionów złotych mogłaby być sfinansowana z innego źródła!