GDDKiA wezwała głównego wykonawcę budowy trzech odcinków drogi ekspresowej S5, realizowanej przez włoską firmę Impresa Pizzarotti, do natychmiastowego i bezzwłocznego zwiększenia zaangażowania na budowie, powrotu na budowę w zakresie ekip pracujących i sprzętu budowlanego.
15 marca zakończyła się tzw. przerwa zimowa na kontraktach realizowanych przez GDDKiA w regionie. Zgodnie z podpisanymi umowami wykonawcy muszą przywrócić pełne zaangażowanie na terenie budowy. Wiadomo już jednak, że budowa S5 w naszym województwie nie zakończy się w tym roku. Jakie jest zaawansowanie budowy pokazuje raport GDDKiA.
Zaangażowanie rzeczowe robót na poszczególnych odcinkach S5 [luty 2019 - dane GDDKiA]:
• odc. 1 Nowe Marzy- Dworzysko – 21,3 %
• odc. 2 Dworzysko-Aleksandrowo – 19,3 %
• odc. 3 Aleksandrowo-Tryszczyn - 49,5 %
• odc. 4 Tryszczyn - Białe Błota – 37,5 %
• odc. 5 Białe Błota – Szubin - 38%
• odc. 6 Szubin-Jaroszewo - 58,3 %
• odc. 7 Jaroszewo - granica województwa - 66,8 %
GDDKiA Oddział w Bydgoszczy już zakomunikował, że uznaje zaangażowanie włoskiego wykonawcy (firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.,) na trzech odcinkach budowanej drogi ekspresowej S5 (Nowe Marzy-Dworzysko; Dworzysko-Aleksandrowo; Białe Błota-Szubin) za niewystarczające.
16 marca 2019 r. GDDKIA wezwała głównego wykonawcę przedmiotowych odcinków do natychmiastowego i bezzwłocznego zwiększenia zaangażowania na budowie, powrotu na budowę w zakresie ekip pracujących i sprzętu budowlanego. Wezwanie zawiera żądanie do przystąpienia do wskazanych zakresów robót i ich realizacji w maksymalnym terminie do 15 kwietnia 2019 r. Konsekwencją braku realizacji wskazanych robót w wezwaniu do poprawy, jest uzyskanie prawa zamawiającego do odstąpienia od umowy w terminie 60 dni od daty wskazanej w wezwaniu, tj. 15.04.2019 r.
Jak informuje dziennik "Rzeczpospolita", dwie włoskie firmy realizujące kontrakty w Polsce nie wywiązują się z podjętych zobowiązań: Salini oraz Impresa Pizzarotti. Podnoszą one, że nikt nie mógł przewidzieć w podpisanych cztery lata temu umowach, że koszt robocizny wzrośnie o 50 proc., a asfaltu o 70 proc. Z tego między innymi powodu roszczenia firmy Impresa Pizzarotti sięgają 766 mln zł. GDDKiA odpowiada na to, że nie godzi się na realizację bezpodstawnych żądań. "Strona publiczna nie będzie ponosić kosztów np. za źle oszacowane ryzyko, błędnie skalkulowane ceny materiałów czy potrzeby sprzętowo- kadrowe" - oświadczyła w komunikacie GDDKiA.
GDDKiA O/Bydgoszcz przygotowuje się na różne scenariusze. Świadczy o tym ostatni komunikat opublikowany na stronie internetowej GDDKiA: "GDDKiA O/Bydgoszcz mając na względzie zabezpieczenie interesów wszystkich stron biorących udział w realizacji kontraktów na inwestycjach drogowych, organizuje spotkanie pomiędzy przedstawicielami inwestora a podwykonawcami, dostawcami i usługodawcami". Spotkanie odbędzie się w poniedziałek 25 marca 2019 r. w godzinach od 10.00-12.00 w siedzibie GDDKiA w Bydgoszczy przy ul. Fordońskiej 6.