PROGRAM XXI BYDGOSKIEGO FESTIWALU OPEROWEGO
26 kwietnia, godz. 19
- KSIĘŻNICZKA CZARDASZA, operetka Emmericha Kálmána
Premiera Opery Nova w Bydgoszczy
- Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak.
- Reżyseria: Wojciech Adamczyk.
- Choreografia: Zofia Rudnicka.
- Kostiumy: Maria Balcerek.
- Scenografia: Marcelina Początek-Kunikowska.
- Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń.
- Asystent reżysera: Ryszard Smęda.
- Asystent dyrygenta: Maciej Wierzchoń.
- Asystent choreografa: Piotr Kobierzyński.
Zainteresowanie premierą jest ogromne? ?Artystki z variétés”, ?Bo to jest miłość” i ?Choć na świecie dziewcząt mnóstwo” – te operetkowe przeboje są prawdziwym magnesem dla publiczności.
Mówi Wojciech Adamczyk, reżyser przedstawienia: “Księżniczka czardasza” – wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Książęta i hrabiowie mają tutaj bardzo ludzkie, uniwersalne oblicze, nie są postaciami z bajki, tylko z naszej niedalekiej przeszłości. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że “operetka” to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe. Inwencja melodyczna Kálmána niezmiennie robi wrażenie i w połączeniu z fachowo skonstruowanym librettem daje szansę na niezwykle atrakcyjne, roztańczone, kolorowe przedstawienie, której to szansy nasza realizacja, mam nadzieję, nie zmarnuje.
29 kwietnia, godz. 19
- ?CYRULIK SEWILSKI?, opera komiczna Gioacchina Rossiniego
Wykonawcy: Teatr Wielki w Łodzi (premiera z 11 stycznia 2014 r.)
- kierownictwo muzyczne ERALDO SALMIERI
- reżyseria, inscenizacja NATALIA BABIŃSKA
- choreografia JAKUB LEWANDOWSKI
- scenografia DIANA MARSZAŁEK
- kostiumy JULIA SKRZYNECKA
- reżyseria świateł MACIEJ IGIELSKI
- przygotowanie chóru WALDEMAR SUTRYK
Natalia Babińska i jej współpracowniczki, które realizowały ?Halkę? w Operze Nova (2013 r.) notują kolejny sukces w artystycznym dorobku: “Cyrulik sewilski” uznawany za jedno z największych arcydzieł operowy komicznej, podbił publiczność i recenzentów. Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on “wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili”. Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya.
1 maja, godz. 19
- “PORTRET”, opera w trzech aktach Mieczysława Weinberga
Wykonawcy: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (premiera 6.12.2013)
- kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
- reżyseria: David Pountney
- scenografia: Dan Potra
- reżyseria świateł: Linus Fellbom
- adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva
Mieczysław Weinberg (Wajnberg) był jednym z nielicznych polskich kompozytorów, który żyjąc na obczyźnie zdołał zainteresować swoją muzyką najwybitniejszych wykonawców. Jego twórczość jest obszerna: kilkadziesiąt symfonii, koncerty, muzyka chóralna, kameralna i filmowa (w tym do filmu Lecą żurawie). Skomponował siedem oper, do tekstów napisanych na podstawie Bernarda Shawa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola.
Ten ostatni jest autorem opowiadania Portret: o biednym artyście, który sprzedaje talent i w końcu go traci. Gogolowskie postaci są świetnie skonstruowane, a opowiadania krótkie i tak zbudowane, że bez większych skrótów mogły posłużyć jako podstawa libretta.
Opera “Portret” opowiada o biednym malarzu Czartkowie, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego…
4 maja, godz. 19
Wykonawcy: Narodowa Opera Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie
- Sergiej Rachmaninow: ALEKO
- Libretto Władimir Niemirowicz-Danczenko wg “Cyganów” A. Puszkina
- Premiera w Narodowej Operze Ukrainy 19 marca 2010 r.
Realizatorzy: - Kierownictwo muzyczne: Wołodimir Kożuchar
- Reżyser: Witalij Małachow
- Przygotowanie chóru: Lew Benediktow
- Scenografia i kostiumy: Marija Lewitskaja
- CHOPINIANA – jednoaktowy balet do muzyki Fryderyka Chopina (suita utworów na fortepian w orkiestracji Aleksandra Głazunowa)
- Inscenizacja i choreografia Michaił Fokin
- Kierownictwo muzyczne: Mykoła Diadiura
- Pedagog baletu: Raisa Żiłko
- Wykonawcy: Mikita Suchorukow, Jelizaweta Czeprasowa, Julia Moskalenko
6 maja, godz. 19
- “CHŁOPI”, musical Piotra Dziubka, Wojciecha Kościelniaka, Rafała Dziwisza
Wykonawcy: Teatr Muzyczny w Gdyni (premiera 6.09.2013)
- reżyseria: Wojciech Kościelniak
- scenografia: Damian Styrna
- choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
- muzyka: Piotr Dziubek
- kierownik muzyczny: Piotr Dziubek
- teksty piosenek: Rafał Dziwisz
- animacje: Damian Styrna
- współpraca muzyczna: Dariusz Różankiewicz
- kostiumy: Katarzyna Paciorek
“CHŁOPI” okrzyknięci rewelacją artystyczną mają już miejsce w historii polskiego musicalu. Wojciech Kościelniak, reżyser musicali ?Lalka? i ?Francesco? na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni, po raz kolejny sięgnął po wydawałoby się “nieteatralny” materiał literacki. ?Chłopi? to pierwsza próba opowiedzenia w musicalowy sposób tej słynnej powieści Reymonta, nagrodzonej Nagrodą Nobla w 1924 r.
Często słyszę pytanie dlaczego akurat CHŁOPI. Zdecydowały przede wszystkim trzy czynniki ? dobra literatura, świetnie skonstruowane postaci i bardzo ciekawy konflikt. Właśnie w CHŁOPACH Reymonta odnajdziemy wszystko to, co charakteryzuje społeczeństwo i jednostkę XX jak i XXI wieku. To opowieść o ludzkim dojrzewaniu do mądrości i doskonałości otaczającej nas natury. Jak w zwierciadle odbija się polska mentalność, tak charakterystyczna i rozpoznawalna, że wspólna dla wszystkich Polaków. Żyjemy w czasach, gdy narody szukają swojej odrębności, my też zaczynamy chwalić się tym, co jest nasze i niepowtarzalne ? mówił reżyser, Wojciech Kościelniak.
8 maja, godz. 19
- “CUD MNIEMANY, czyli KRAKOWIACY i GÓRALE”, opera Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego
Wykonawcy: Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca ?Mazowsze? im. Tadeusza Sygietyńskiego
- Reżyseria i opracowanie tekstu: Andrzej Strzelecki
- kierownik muzyczny: Jacek Boniecki
- choreografia: Zofia Rudnicka
- scenografia: Tatiana Kwiatkowska
- Premiera: 11 października 2013 r., w Mateczniku Mazowsze w Otrębusach (w siedzibie zespołu)
Innowacyjne połączenie muzyki klasycyzmu z polską muzyką ludową umiejscawiają tę operę wśród prekursorów stylu muzycznego charakterystycznego później dla Chopina i Moniuszki. Umuzyczniony dramat mówiony, śpiewogra czy opera wodewilowa – wszystkie te nazwy zapowiadają, że ?Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale? jest utworem bogatym interpretacyjnie, jednocześnie lekkim i przyjemnym w odbiorze.
Prapremiera “Krakowiaków i górali “odbyła się 1 marca 1794 r. w warszawskim Teatrze Narodowym, na trzy tygodnie przed przysięgą naczelnika Kościuszki. Zebrała elity społeczeństwa polskiego przed trzecim rozbiorem ? szlachtę, mieszczan, a także magnatów i innych możnych. Dekoracje przygotował Antoni Smuglewicz. Oprócz znanych śpiewaków Teatru Narodowego w operze śpiewał sam Wojciech Bogusławski. Dzieło Bogusławskiego zaginęło i zostało odnalezione dopiero w 1929 r. przez Leona Schillera, który okrzyknął je “polską operą narodową”.
Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca ?Mazowsze? im. Tadeusza Sygietyńskiego, który w tym roku obchodzi jubileusz 65-lecia powstania, odkrył na nowo przesłanie Wojciecha Bogusławskiego i Jana Stefaniego, zawarte w najstarszej polskiej operze.
Pomysł na ‘Krakowiaków i Górali’ był długo konsultowany, ponieważ jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o repertuar ‘Mazowsza’. Spektakl będzie dopełnieniem działalności zespołu – powiedział dyrektor “Mazowsza” Włodzimierz Izban.
Gospodarzem wieczorów festiwalowych będzie Aleksander Laskowski.
———
Imprezy towarzyszące XXI BFO
Projekcja DVD:
5 maja, godz. 18.00 sala kameralna:
Leoš Janaček, opera ?Z domu umarłych? (reż. Patrice Chereau)
VII Międzynarodowe Operowe Forum Młodych
28.04.2014, godz. 18:00 ? sala kameralna Opery Nova
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
?Xerxes? G.F.Haendel
30.04.2014, godz. 18:00 – sala kameralna Opery Nova
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
?Cosi fan tutte? W.A.Mozart
2.05.2014, godz. 16:00 – sala kameralna Opery Nova
Państwowa Akademia Muzyczna im. M. Łysenko we Lwowie
?La serva Padrona? G.B.Pergolesi
7.05.2014, godz. 18:00 ? sala kameralna Opery Nova
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
?Les Indes Galantes? J.Ph. Rameau