PROGRAM XXI BYDGOSKIEGO FESTIWALU OPEROWEGO
26 kwietnia, godz. 19

  • KSIĘŻNICZKA CZARDASZA, operetka Emmericha Kálmána


Premiera Opery Nova w Bydgoszczy
  • Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak.
  • Reżyseria: Wojciech Adamczyk.
  • Choreografia: Zofia Rudnicka.
  • Kostiumy: Maria Balcerek.
  • Scenografia: Marcelina Początek-Kunikowska.
  • Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń.
  • Asystent reżysera: Ryszard Smęda.
  • Asystent dyrygenta: Maciej Wierzchoń.
  • Asystent choreografa: Piotr Kobierzyński.

Zainteresowanie premierą jest ogromne? ?Artystki z variétés”, ?Bo to jest miłość” i ?Choć na świecie dziewcząt mnóstwo” – te operetkowe przeboje są prawdziwym magnesem dla publiczności.
Mówi Wojciech Adamczyk, reżyser przedstawienia: “Księżniczka czardasza” – wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Książęta i hrabiowie mają tutaj bardzo ludzkie, uniwersalne oblicze, nie są postaciami z bajki, tylko z naszej niedalekiej przeszłości. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że “operetka” to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe. Inwencja melodyczna Kálmána niezmiennie robi wrażenie i w połączeniu z fachowo skonstruowanym librettem daje szansę na niezwykle atrakcyjne, roztańczone, kolorowe przedstawienie, której to szansy nasza realizacja, mam nadzieję, nie zmarnuje.

29 kwietnia, godz. 19

  • ?CYRULIK SEWILSKI?, opera komiczna Gioacchina Rossiniego


Wykonawcy: Teatr Wielki w Łodzi (premiera z 11 stycznia 2014 r.)
  • kierownictwo muzyczne ERALDO SALMIERI
  • reżyseria, inscenizacja NATALIA BABIŃSKA
  • choreografia JAKUB LEWANDOWSKI
  • scenografia DIANA MARSZAŁEK
  • kostiumy JULIA SKRZYNECKA
  • reżyseria świateł MACIEJ IGIELSKI
  • przygotowanie chóru WALDEMAR SUTRYK

Natalia Babińska i jej współpracowniczki, które realizowały ?Halkę? w Operze Nova (2013 r.) notują kolejny sukces w artystycznym dorobku: “Cyrulik sewilski” uznawany za jedno z największych arcydzieł operowy komicznej, podbił publiczność i recenzentów. Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on “wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili”. Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya.

1 maja, godz. 19

  • PORTRET”, opera w trzech aktach Mieczysława Weinberga


Wykonawcy: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu (premiera 6.12.2013)
  • kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
  • reżyseria: David Pountney
  • scenografia: Dan Potra
  • reżyseria świateł: Linus Fellbom
  • adaptacja reżyserii: Anelia Kadieva

Mieczysław Weinberg (Wajnberg) był jednym z nielicznych polskich kompozytorów, który żyjąc na obczyźnie zdołał zainteresować swoją muzyką najwybitniejszych wykonawców. Jego twórczość jest obszerna: kilkadziesiąt symfonii, koncerty, muzyka chóralna, kameralna i filmowa (w tym do filmu Lecą żurawie). Skomponował siedem oper, do tekstów napisanych na podstawie Bernarda Shawa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola.

Ten ostatni jest autorem opowiadania Portret: o biednym artyście, który sprzedaje talent i w końcu go traci. Gogolowskie postaci są świetnie skonstruowane, a opowiadania krótkie i tak zbudowane, że bez większych skrótów mogły posłużyć jako podstawa libretta.
Opera “Portret” opowiada o biednym malarzu Czartkowie, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego…

4 maja, godz. 19
Wykonawcy: Narodowa Opera Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie

  • Sergiej Rachmaninow: ALEKO
  • Libretto Władimir Niemirowicz-Danczenko wg “Cyganów” A. Puszkina
  • Premiera w Narodowej Operze Ukrainy 19 marca 2010 r.
    Realizatorzy:
  • Kierownictwo muzyczne: Wołodimir Kożuchar
  • Reżyser: Witalij Małachow
  • Przygotowanie chóru: Lew Benediktow
  • Scenografia i kostiumy: Marija Lewitskaja
  • CHOPINIANA – jednoaktowy balet do muzyki Fryderyka Chopina (suita utworów na fortepian w orkiestracji Aleksandra Głazunowa)
  • Inscenizacja i choreografia Michaił Fokin
  • Kierownictwo muzyczne: Mykoła Diadiura
  • Pedagog baletu: Raisa Żiłko
  • Wykonawcy: Mikita Suchorukow, Jelizaweta Czeprasowa, Julia Moskalenko

6 maja, godz. 19

  • CHŁOPI”, musical Piotra Dziubka, Wojciecha Kościelniaka, Rafała Dziwisza


Wykonawcy: Teatr Muzyczny w Gdyni (premiera 6.09.2013)
  • reżyseria: Wojciech Kościelniak
  • scenografia: Damian Styrna
  • choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
  • muzyka: Piotr Dziubek
  • kierownik muzyczny: Piotr Dziubek
  • teksty piosenek: Rafał Dziwisz
  • animacje: Damian Styrna
  • współpraca muzyczna: Dariusz Różankiewicz
  • kostiumy: Katarzyna Paciorek
    CHŁOPI” okrzyknięci rewelacją artystyczną mają już miejsce w historii polskiego musicalu. Wojciech Kościelniak, reżyser musicali ?Lalka? i ?Francesco? na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni, po raz kolejny sięgnął po wydawałoby się “nieteatralny” materiał literacki. ?Chłopi? to pierwsza próba opowiedzenia w musicalowy sposób tej słynnej powieści Reymonta, nagrodzonej Nagrodą Nobla w 1924 r.
    Często słyszę pytanie dlaczego akurat CHŁOPI. Zdecydowały przede wszystkim trzy czynniki ? dobra literatura, świetnie skonstruowane postaci i bardzo ciekawy konflikt. Właśnie w CHŁOPACH Reymonta odnajdziemy wszystko to, co charakteryzuje społeczeństwo i jednostkę XX jak i XXI wieku. To opowieść o ludzkim dojrzewaniu do mądrości i doskonałości otaczającej nas natury. Jak w zwierciadle odbija się polska mentalność, tak charakterystyczna i rozpoznawalna, że wspólna dla wszystkich Polaków. Żyjemy w czasach, gdy narody szukają swojej odrębności, my też zaczynamy chwalić się tym, co jest nasze i niepowtarzalne ? mówił reżyser, Wojciech Kościelniak.

8 maja, godz. 19

  • CUD MNIEMANY, czyli KRAKOWIACY i GÓRALE”, opera Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego


Wykonawcy: Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca ?Mazowsze? im. Tadeusza Sygietyńskiego
  • Reżyseria i opracowanie tekstu: Andrzej Strzelecki
  • kierownik muzyczny: Jacek Boniecki
  • choreografia: Zofia Rudnicka
  • scenografia: Tatiana Kwiatkowska
  • Premiera: 11 października 2013 r., w Mateczniku Mazowsze w Otrębusach (w siedzibie zespołu)
    Innowacyjne połączenie muzyki klasycyzmu z polską muzyką ludową umiejscawiają tę operę wśród prekursorów stylu muzycznego charakterystycznego później dla Chopina i Moniuszki. Umuzyczniony dramat mówiony, śpiewogra czy opera wodewilowa – wszystkie te nazwy zapowiadają, że ?Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale? jest utworem bogatym interpretacyjnie, jednocześnie lekkim i przyjemnym w odbiorze.
    Prapremiera “Krakowiaków i górali “odbyła się 1 marca 1794 r. w warszawskim Teatrze Narodowym, na trzy tygodnie przed przysięgą naczelnika Kościuszki. Zebrała elity społeczeństwa polskiego przed trzecim rozbiorem ? szlachtę, mieszczan, a także magnatów i innych możnych. Dekoracje przygotował Antoni Smuglewicz. Oprócz znanych śpiewaków Teatru Narodowego w operze śpiewał sam Wojciech Bogusławski. Dzieło Bogusławskiego zaginęło i zostało odnalezione dopiero w 1929 r. przez Leona Schillera, który okrzyknął je “polską operą narodową”.
    Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca ?Mazowsze? im. Tadeusza Sygietyńskiego, który w tym roku obchodzi jubileusz 65-lecia powstania, odkrył na nowo przesłanie Wojciecha Bogusławskiego i Jana Stefaniego, zawarte w najstarszej polskiej operze.
    Pomysł na ‘Krakowiaków i Górali’ był długo konsultowany, ponieważ jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o repertuar ‘Mazowsza’. Spektakl będzie dopełnieniem działalności zespołu – powiedział dyrektor “Mazowsza” Włodzimierz Izban.

Gospodarzem wieczorów festiwalowych będzie Aleksander Laskowski.

———

Imprezy towarzyszące XXI BFO
Projekcja DVD:
5 maja, godz. 18.00 sala kameralna:
Leoš Janaček, opera ?Z domu umarłych? (reż. Patrice Chereau)

VII Międzynarodowe Operowe Forum Młodych
28.04.2014, godz. 18:00 ? sala kameralna Opery Nova
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
?Xerxes? G.F.Haendel
30.04.2014, godz. 18:00 – sala kameralna Opery Nova
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
?Cosi fan tutte? W.A.Mozart

2.05.2014, godz. 16:00 – sala kameralna Opery Nova
Państwowa Akademia Muzyczna im. M. Łysenko we Lwowie
?La serva Padrona? G.B.Pergolesi

7.05.2014, godz. 18:00 ? sala kameralna Opery Nova
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
?Les Indes Galantes? J.Ph. Rameau