XXVI Bydgoski Festiwal Operowy przypada w Roku Stanisława Moniuszki. Stąd wybór premiery, upamiętniającej 200. rocznicę urodzin kompozytora - "Straszny dwór". Tegoroczny festiwal będzie trwał od 27 kwietnia do 12 maja.
XXIV Bydgoski Festiwal Operowy rozpocznie się 27 kwietnia 2019 r. "Strasznym dworem" Stanisława Moniuszki, premierą Opery Nova. Nazwiska realizatorów Piotra Wajraka (kierownictwo muzyczne), Natalii Babińskiej (reżyseria), Diany Marszałek i Julii Skrzyneckiej (scenografia) pozwalają spodziewać się pełnej rozmachu realizacji.
Po premierze na festiwalowej scenie zaprezentują się Łotewska Opera Narodowa i Suzhou Ballet z Chin, które jak 4 lata temu, przyjadą tylko na Bydgoski Festiwal Operowy. Bel canto ma rzesze miłośników, stąd wybór genialnej opery komicznej „Don Pasquale” Donizettiego, zaś znakomita chińska formacja tańca klasycznego przedstawi taneczną opowieść inspirowaną biografią słynnego malarza, poety i uczonego epoki Ming.
W Bydgoszczy pokazana zostanie także znakomicie zrealizowana polska opera, czyli „Legenda Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego, wskrzeszona po 93 latach od jej prapremiery w poznańskim Teatrze Wielkim, tym razem w reżyserii i choreografii Roberta Bondary, którego talent i kariera nabiera europejskiego rozmachu.
Dramat Thomasa „Tennessee” Williamsa „Tramwaj zwany pożądaniem” zamieniony w operę przez André Previna, to głośna polska prapremiera tego tytułu i najnowsze dzieło spod ręki mistrza reżyserii Macieja Prusa, pod muzycznym kierownictwem Tadeusza Kozłowskiego. Tym nagradzanym przedstawieniem chlubi się Teatr Wielki w Łodzi.
Szekspirowski dramat „Romeo i Julia”, przed rokiem wystawiany na bydgoskim festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda, wyreżyserowane przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki.
Nazwisko Wojciecha Kościelniaka nie wymaga rekomendacji. Pomysł, by przełożyć „Blaszany bębenek” Gűnthera Grassa na język musicalu, okazał się kolejnym sukcesem adaptacyjnym i inscenizacyjnym.
XXVI BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY
(27 kwietnia-12 maja 2019)
27 kwietnia 2019, godz. 19.00 – inauguracja festiwalu. Premiera.
28 kwietnia 2019, godz. 18.00
Opera Nova w Bydgoszczy
Stanisław Moniuszko - Straszny dwór (The Haunted Manor) – opera komiczna
Bydgoska scena operowa sięgała już po „Straszny dwór” czterokrotnie (1958,1969,1976- na 20-lecie Opery,1994 - inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery przy ul. Focha. Wpisuje się w obchody Roku Moniuszkowskiego. Jakie spojrzenie na polską operę narodową zaproponują nam realizatorzy? Czy powtórzą sukces „Halki” sprzed 6 lat?
30 kwietnia 2019, godz. 19.00
Łotewska Opera Narodowa w Rydze
Gaetano Donizetti - Don Pasquale – opera komiczna
W Łotewskiej Operze Narodowej tregularnie wystawiane są największe arcydzieła sztuki operowej i baletowej, a także utwory nowoczesne. Ten europejskiej klasy teatr operowy przyjeżdża po raz czwarty. Tym razem przedstawi arcydzieło opery komicznej i bel canta, przygotowane w ubiegłym roku na stulecie swej działalności.
2 maja 2019, godz. 19.00
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Feliks Nowowiejski - Legenda Bałtyku (The Baltic Legend) – opera
Jest to dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych, od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty w dawnym stylu aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu – a wszystko to podporządkowane spójnej, nadrzędnej idei scenicznej. Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy spektakl” (2018 rok, ex aequo z „Falstaffem” Opery Nova).
4 maja 2019, godz. 18.00 / 19.00
Teatr Wielki w Łodzi
André Previn - Tramwaj zwany pożądaniem (A Streetcar Named Desire) – opera
Łódzki spektakl to polska prapremiera tego dzieła. Inscenizacja spoczęła w rękach niezawodnego Macieja Prusa – wielkiego mistrza polskiej reżyserii teatralnej i maestro Tadeusza Kozłowskiego, który z muzyki często potrafi wydobyć więcej niż jest zapisane w nutach. Spektakl otrzymał dwie „Złote Maski” – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018 dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.
6 i 7 maja 2019, godz. 19.00
Suzhou Ballet Theatre (Chiny)
Ying Li / Jiabin Pan - Tang Yin – balet
Teatr Baletowy Suzhou to jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w prowincji Jiangsu. Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Gościliśmy ich w 2015 r. na XXII BFO z entuzjastycznie przyjętym spektaklem baletowym „Carmen”.
„Tang Yin“ opowiada o pełnym dramatyzmu życiu Tang Yina, uczonego, najsłynniejszego malarza epoki Ming, zarazem utalentowanego poety żyjącego ok. 500 lat temu w południowej dolinie rzeki Jangcy. W spektaklu połączono taniec tradycyjny z nowoczesnym i znakomicie wykorzystano muzykę kompozytorów różnych epok. W ascetycznej scenografii widać inspirację delikatnymi pociągnięciami pędzla, niczym na reprodukcji chińskiego malarstwa.
9 maja 2019, godz. 18.00 / 19.00
Opera Śląska w Bytomiu
Charles Gounod - Romeo i Julia (Romeo et Juliette) – opera
Szekspirowski dramat „Romeo i Julia”, przed rokiem wystawiany na bydgoskim festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda. Wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema „Złotymi Maskami”: jako najlepsze przedstawienie w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta, za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert za rolę Romea otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego”.
12 maja 2019, godz. 18.00 – zakończenie festiwalu
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Wojciech Kościelniak / Mariusz Obijalski - Blaszany bębenek (The Tin Drum) – musical na podstawie powieści Güntera Grassa
Pierwszą część „gdańskiej trylogii” Grassa niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Historia Oskara Matzeratha, chłopca, który nie chciał rosnąć, w teatralnej adaptacji przenosi się do sklepu z zabawkami. Grozę dziecinnej narracji Oskara, tak nieadekwatnej do ciężaru opisywanych zdarzeń, potęguje lalka w głównej roli – animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy „wodewil”, show z elementami farsy, weimarskiego kabaretu, burleski, Singspiel.