12 maja do ZDMiKP oraz Urzędu Miasta Bydgoszczy wpłynęła ekspertyza przeprowadzona przez Politechnikę Gdańską na zlecenie biura projektującego most tj. Transprojektu Gdańskiego. Wynika z niej, że przyczyną uszkodzenia Mostu Uniwersyteckiego mogły być błędy projektowe. Eksperci PG stwierdzają jednak, że zamkniecie mostu nie było  uzasadnione.

ZDMiKP poinformował, że w przesłanej do Bydgoszczy ekspertyzie (koreferacie) przeprowadzonej przez Politechnikę Gdańską na zlecenie biura projektującego most tj. Transprojektu Gdańskiego uzyskano wysoki poziom zgodności z wcześniejszym raportem przygotowanym przez profesora Krzysztofa Żółtowskiego (na zlecenie ZDMiKP). Ekspertyza ta była podstawą do decyzji o zamknięciu i podparciu mostu.

W przesłanej ekspertyzie wskazano m.in., że "Z wykonanych obliczeń wynika, że najsłabszymi elementami zakotwień są blachy o grubości 20 mm ze stali S420M, z których przede wszystkim wykonstruowano ścianki skrzynek zakotwienia na przedłużeniu poprzecznicy. Wykonanie tych ścianek ze stali o znacznie niższej grubości niż pozostałe elementy było niedopatrzeniem projektowym. Nie doprowadziło to jednak do całkowitej utraty nośności zakotwień want w pomoście." [...]

Ekspertyza zawiera też alternatywną koncepcję naprawy mostu. Czytamy w niej, że "możliwa jest skuteczna naprawa zakotwień dolnych want Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy z zastosowaniem relatywnie prostego układu wzmocnień."[...] Co więcej, w ekspertyzie Politechniki Gdańskiej czytamy też, że "Po analizie aktualnego stanu konstrukcji i szczegółowych symulacjach komputerowych jej zachowania, stwierdza się, że decyzja o całkowitym wyłączeniu konstrukcji z użytkowania do czasu przeprowadzenia naprawy była nieuzasadniona: "Zamknięcie mostu dla ZDMKiP, Włodarzy miasta Bydgoszcz, jak i jego mieszkańców jest problematyczne zarówno użytkowo, wizerunkowo jak i finansowo. Nie było ono uzasadnione. Wyniki inwentaryzacji, pomiarów oraz szczegółowych analiz MES pokazują, że most do czasu naprawy, która ewidentnie jest potrzebna w jak najszybszym możliwym terminie, można by użytkować przy ograniczeniu dopuszczalnej masy całkowitej i prędkości pojazdów poruszających się po nim."

W konkluzji ekspertyzy znajduje się też zalecenie: "Most należy poddać naprawie, jednak podjęte działania (...) były nieadekwatne do stanu konstrukcji. Po zdiagnozowaniu wady zakotwień,  należało ograniczyć ruch, monitorować stan zakotwień i merytorycznie przygotować się do naprawy. Tymczasem tylko tymczasowo ograniczono ruch, nie monitorowano stanu mostu i ostatecznie na podstawie nieprecyzyjnie wykonanych obliczeń zamknięto obiekt z eksploatacji, przysparzając znacznych kłopotów wszystkim Bydgoszczanom".

W raporcie oceniającym koreferat Politechniki Gdańskiej ZDMiKP stwierdza: "Naszym zdaniem przesłany materiał jest też dodatkowo nacechowany sformułowaniami, które mają prawdopodobnie za zadanie obniżyć wartość skutków błędów projektowych i podważyć zakres dotychczas podjętych działań (m.in. zamknięcie mostu, docelowych kosztów naprawy mostu). Pewne sformułowania najnowszej ekspertyzy (koreferatu), mogą być odczytane jako próba przeniesienie współodpowiedzialności na innych uczestników procesu budowy Trasy Uniwersyteckiej, być może w świetle przyszłego postępowania sądowego".

ZDMiKP prowadzi aktualnie postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który przeprowadzi dalsze prace naprawcze. W ostatnim czasie przeprowadzone zostały 2 wizje lokalne na moście z potencjalnymi wykonawcami. Z uwagi na szerokie zainteresowanie jego naprawą, po otrzymaniu kolejnych wniosków wykonawców o dodatkową wizję w terenie, ZDMiKP zorganizuje ją w najbliższym czasie, co wpłynie na przesunięcie terminu otwarcia ofert o kilka dni (z 19 maja na poniedziałek 24 maja).