Podczas Camerimage 2017 w Bydgoszczy festiwalową nagrodę "dla montażysty ze szczególną wrażliwością wizualną" odbierze Paul Hirsch, zdobywca m.in. Oscara za Gwiezdne wojny: Część IV – Nową nadzieję. Tegoroczny festiwal odbędzie się w Operze Nova w dniach 11-18 listopada.

Paul Hirsch  ma za sobą pięć dekad doświadczeń w branży filmowej oraz współpracę z takimi twórcami jak Brian De Palma, George Lucas, Irvin Kershner, Herbert Ross, John Hughes, Joel Schumacher, Taylor Hackford czy Duncan Jones. Kiedyś pracował z Moviolą i innymi klasycznymi narzędziami montażysty, nadając filmom odpowiedni rytm, nastrój i wyraz za pomocą fizycznego cięcia taśmy; obecnie korzysta z najnowocześniejszych technik komputerowych, ale jego styl i podejście do zawodu nie uległy zmianie. Najważniejsza jest opowiadana historia i poznawani w jej ramach bohaterowie, niezależnie od tego, czy chodzi o niskobudżetowy dreszczowiec Siostry z lat 70., czy hollywoodzką superprodukcję fantasy Warcraft: Początek o wojnie między orkami i ludźmi. 

Za dokonania Paul Hirsch został uhonorowany wieloma nagrodami i wyróżnieniami, między innymi Oscarem za Gwiezdne wojny: Część IV – Nową nadzieję (wraz z Marcią Lucas i Richardem Chewem).

Mentorem Hirscha i człowiekiem, który pomógł mu w pełni rozwinąć swój talent i oko do montażu, był Brian De Palma. Poczynając od satyrycznego Cześć, mamo! z 1970 roku, a kończąc na wysokobudżetowym spektaklu Misja na Marsa, stworzyli razem aż jedenaście pełnometrażowych filmów fabularnych. Wśród nich takie arcydzieła sztuki montażu jak Wybuch, opowieść o inżynierze dźwięku wplątanym w polityczne morderstwo. Hirsch i De Palma, oprócz klasycznej narracji, stworzyli w tym filmie amalgamat obrazów i dźwięków budujący dodatkowe znaczenia, zmieniające wydźwięk całości. A także Mission: Impossible, film szpiegowski łączący klasyczne produkcje sensacyjne z nowoczesnym kinem akcji – jak w scenie karkołomnego włamywania się do centrali CIA, którą do dzisiaj ogląda się siedząc na skraju fotela, lub w sekwencji z udziałem helikoptera, pędzącego pociągu i wąskiego tunelu. Hirsch wyznał w jednym z wywiadów: „Brian wiele mnie nauczył o różnicach między montowaniem zwiastunów i filmów pełnometrażowych. Reszta mojej edukacji polegała na stosowaniu metody prób i błędów”.

Odbierając Nagrodę dla Montażysty ze Szczególną Wrażliwością Wizualną, Hirsch dołączy do takich znakomitości świata montażu jak Walter Murch, Martin Walsh, Joel Cox, Alan Heim, Chris Lebenzon, Thelma Schoonmaker oraz Pietro Scalia. Paul Hirsch spotka się także z uczestnikami festiwalu podczas dyskusji po seansie jednego ze swoich filmów, na którą już dzisiaj, zafascynowanych magią montażu, organizatorzy Camerimage 2017 serdecznie zapraszają.