Zamknij
REKLAMA

Paweł Skutecki: Szczepienia ochronne winny być dobrowolne, finansowane przez państwo

22:40, 29.11.2018 | Ewa Starosta
REKLAMA
Skomentuj
Paweł Skutecki. Fot. Jacek Nowacki

Z posłem Pawłem Skuteckim, inicjatorem powstania Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Programu Szczepień Ochronnych Dzieci i Dorosłych rozmawia Ewa Starosta

- Jakie są następstwa wniosku do sejmowej komisji etyki o udzielenie nagany posłowi Pawłowi Skuteckiemu za wygłoszenie przemówienia, w którym padły słowa, że Polacy są często lepiej wyedukowani niż lekarze, którzy szczepią ich dzieci?

- Cudowne! Mnóstwo rodziców poczuło się w obowiązku udowodnienia sobie i lekarzom, że mówiłem prawdę. Jeszcze więcej rodziców czyta ulotki, artykuły naukowe, oczywiście nie po polsku, bo niestety w naszym języku można znaleźć głównie materiały propagandowe. Zostałem przez komisję bez wysłuchania argumentów upomniany, ale naprawdę było warto. Dla dobra dzieci.

- Lekarze z Bydgoskiej Izby Lekarskiej wspierają inicjatywę ustawodawczą  „Szczepimy, bo myślimy”. Ich zdaniem, zagrożenia są minimalne, gdyż NOP (niepożądany odczyn poszczepienny) zdarza się raz na 10 tys.  szczepień.

- No i proszę powiedzieć, czy można traktować poważnie lekarza, który nie potrafi czytać ze zrozumieniem? Chyba że celowo wprowadza ludzi w błąd. Nie wiem co gorsze. Państwowy Zakład Higieny twierdzi, że rocznie jest rejestrowanych 2-3 tys. NOP-ów, co według wyliczeń PZH odpowiada jednemu przypadkowi na 10 tys podanych dawek szczepionki. Naprawdę ktoś liczy, że ludzie nie zauważą różnicy  między "rejestrowanych" a "zdarzających się"? Żeby być uczciwym trzeba by powiedzieć, że według szacunków na świecie rejestruje się maksymalnie co dziesiąty NOP. Maksymalnie, bo są badacze, którzy twierdzą, że 99 procent jest z różnych powodów nierejestrowanych. Tak się dzieje nawet w USA, gdzie pacjenci samodzielnie mogą zgłaszać NOP-y do bazy VAERS. Służę linkami do publikacji naukowych na ten temat. Właśnie dlatego, ze względu na takie ordynarne manipulacje, rodzice tracą zaufanie do lekarzy i na własną rękę szukają informacji.

-  Jak można zwiększyć bezpieczeństwo programu szczepień ochronnych?

- To jest banalnie proste do zrobienia, nie trzeba wyważać otwartych drzwi. Najpierw trzeba realizować podstawowe prawo pacjenta: do informacji i świadomej zgody. Rodzic musi wiedzieć, na co zwrócić uwagę przed, w trakcie i po szczepieniu. Zgłaszanie i rejestracja NOP musi zostać oddzielona od instytucji, która jest odpowiedzialna za tak zwaną "wyszczepialność" i rejestr NOP powinien jak każdy inny rejestr w Polsce zostać poddany kontroli sądowej. Trzeba zmienić kryteria przetargowe na zakup szczepionek - cena nie może decydować o zdrowiu dzieci. Musimy też wreszcie wprowadzić fundusz odszkodowań za powikłania poszczepienne, tak jak to funkcjonuje w większości państw. A wszystkie te zmiany nastąpią natychmiast po wprowadzeniu wzorem większości państw Europy dobrowolności z refundacją. Czyli rodzic może zaszczepić dziecko, kiedy zostanie przez lekarza do tego przekonany, a państwo to szczepienie finansuje. Koncerny z całą pewnością będą potrafiły przekonać rodziców. Wyjdzie to pewnie nieco drożej niż przekonać paru politycznych decydentów, ale daję głowę, że na tym nie stracą.

- Czy można mówić o powstaniu ruchu antyszczepionkowego w Polsce?

- Dzisiaj nie ma w Polsce ruchów antyszczepionkowych, ale jeszcze kilka lat grzywien za odmowy powodowane troską o swoje dzieci, kilka idiotycznych akcji jak ta w Białogardzie, gdzie rodziców szukała policja w całym kraju, a potem sąd oczywiście oczyścił z jakichkolwiek zarzutów, a ruch antyszczepionkowy powstanie i znajdzie spore grono zwolenników.

- Poseł Michał Stasiński twierdzi, że szczepienia ochronne stały się w naszym kraju elementem rozgrywek politycznych.  Pogląd na tę sprawę jest faktycznie zależny od przynależności partyjnej?

- Czasem mam wrażenie, że gdyby mnie nie było, to poseł Stasiński kompletnie nie miałby się czym zajmować... Medycyna oparta na dowodach nie powinna być wikłana w żadne gry polityczne. W styczniu na moje zaproszenie przyjedzie do Polski Christopher Exley, światowej sławy profesor chemii bionieorganiczej, który w opublikowanej rok temu pracy naukowej pokazuje związek między zadziwiająco wysokim poziomem aluminium w mózgach dzieci autystycznych, a szczepieniami. Mam ogromną nadzieję, że polscy specjaliści od szczepień, ich składu i bezpieczeństwa, przyjdą i obnażą jego niewiedzę. Zapraszam 8 stycznia do sejmu na to spotkanie. Posła Stasińskiego również.

- W jakich krajach szczepienia ochronne nie są obowiązkowe?

- Zabawna, jak to mówią lekarze, koincydencja, bo mapa obowiązkowych szczepień dość ściśle pokrywa się z mapą korupcji... Obowiązek jest m.in. w Polsce, Bułgarii, Grecji, Francji, Włoszech, Belgii, Słowacji, a dobrowolność jest m.in. w Austrii, Estonii, Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii. W większości państw Europy rodzice mają wybór.

(Ewa Starosta)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (51)

dddxdddx

89 15

brawo Panie pośle !!!! 08:54, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DJDJ

96 10

Tak właśnie powinno być, i dziwi mnie ta jadka na ludzi którzy o to walczą. Naprawdę nikt z tych szczekających nie zastanawiał się nad tym dlaczego Ci ludzie tak walczą???? To nie dla mody Szanowni Państwo. 09:12, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bernard Bernard

19 103

Nie zgadzam się z Panem, Panie Pośle. 09:13, 30.11.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mikimiki

6 2

i sam pan sobie wystawia tym niezbyt pochlebne (delikatnie mówiąc)świadectwo 10:05, 01.12.2018


MariaMaria

113 14

Ma pan całkowita rację Panie Pawle. Wolność wyboru a nie zniewolenie. 09:18, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OO

19 118

Na szczęście ten Pan niebawem skończy swoją poselską karierę. Nawet mnie nie ciekawi jego dalszą kariera. Jako przedsiębiorca się nie sprawdził, jako polityk także. Urzędnik? Może emigracja na jakiś arabski ląd. 09:27, 30.11.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

biologbiolog

34 2

a ja uważam zupełnie co innego,walczy o prawdę przede wszystkim... 10:03, 30.11.2018


K.Z.K.Z.

23 2

Ach jak się pięknie czyta komentarze niewolników, którzy uwielbiają swoją niewolę... Lubisz jak ci się coś nakazuje pod batem, co nie? Nie musisz sam myśleć, wolisz, żeby ktoś inny myślał za ciebie i podejmował za ciebie decyzje w kwestii zdrowia twojego dziecka. W sumie to bardzo wygodne.

A nie przeszkadza ci to, że nikt w Polsce nie wie, ile dzieci co roku umiera kilka dni po szczepieniu i jakie są przyczyny tych zgonów? Nie interesuje cię to, że nikt w Polsce nie umie odpowiedzieć na pytanie, czy dzieci szczepione są zdrowsze od nieszczepionych? 18:59, 30.11.2018


Anka Do.Anka Do.

81 9

Brawo, trzeba skończyć z tym zamordyzmem. To że szczepienia będą dobrowolne nie znaczy, że ludzie nagle przestaną szczepić dzieci. Większość wierzy w skuteczność i dopuszcza możliwość "niewielkich" powikłań o których mówią lekarze i do głowy im nie przyjdzie nawet że coś gorszego może spotkać ich dzieci po tym zabiegu. 10:22, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

monika mmonika m

94 8

Brawo, ktoś z otwartym umysłem wkońcu nie boi sie mówić! i rzucać propozycji. Popieram! 10:26, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ramram

84 10

Brawo, dlaczego się zmusza ludzi do zabiegów medycznych? To są znamiona totalitaryzmy, a przecież wiemy, że szczepionki nie są tak doskonałe jak to mówią politycy. Można wręcz powiedzieć, że kłamią. Lekarzy, ludzi chcących objąć szczepionki zwiększonym nadzorem się ucisza. Zauważcie ile było afer z szczepionkami, zakupy bez przetargu, wadliwe szczepionki, kłamstwa w sprawie ich składu, inne polskie charakterystyki produktu niż zachodnie. Zdecydowanie wolałbym aby szczepienia były bardziej dobrowolne, badania nad ich bezpieczeństwem były bardziej otwarte, ludzie na pewno by nie stawiali takiego oporu. 10:43, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

decocremedecocreme

72 5

Dziękuję za ten głos w sferze publicznej. Nikt nie neguje dorobku medycyny, ale zbyt wiele niewiadomych pojawia się w zakresie bezpieczeństwa i przyszłych negatywnych skutkow szczepień, aby to zignorować. Wystarczy prześledzić strony ze światowymi opracowaniami naukowymi i widać jak na dłoni, że nic nie jest takie proste i oczywiste jak głosi proszczepionkowa propaganda w Polsce. 11:16, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AgaAga

73 6

Dobrowolność szczepień to naturalne prawo do życia w kraju, w ojczyźnie, to istota demokracji, nie rozumiem ludzi poddających sie temu obowiązkowi, bez sprzeciwów, bez zgłębienia wiedzy choćby podstawowej, jak to jest możliwe,że zanoszą swoje najdroższe skarby , nie mają wiedzy absolutnej, większość rodziców nie zna podstawowych nazw DTP, WZW- i czuja sie odpowiedzialnymi rodzicami? Potrzeba natychmiastowej zmiany systemu, w szczepieniu najsłabszych, inaczej będziemy współwinni chorób wielu dzieci w tym kraju. Często chce mi się śmiać jak ktoś mówi,że będzie wojna, a co jeśli wojna jest cały czas, sprytna wojna niewidoczna dla większości. Pozdrawiam i życzę rządzącym opamiętania się. Pozdrawiam pana Skuteckiego. Od Skuteczny :) 11:17, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


ZettezZettez

6 0

To jest szczyt wypowiedzi merytorycznej, w Twoim wykonaniu? Znamienne dla ludzi nie zainteresowanych co i dlaczego wstrzymuje się polskim dzieciom. Także tuż po urodzeniu, co nie ma żadnego sensownego wytłumaczenia. Rozumiem, że myślenie nie jest Twoją najmocniejszą stroną, ale po co tak się z tym obnosić? 12:11, 30.11.2018


ŻydekŻydek

9 47

Ktoś ma tak rozległe kontakty z arabskimi organizacjami uznawanymi za terrorystyczne to czy nie służy im aby poprzez likwidację szczepień obowiązkowych działać na ich korzyść. Brak szczepień to możliwość epidemii i zejść śmiertelnych. Komu to służy? 11:41, 30.11.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ZettezZettez

16 0

Może najpierw dowiedz się, o czym mówisz? Terroryści musieli dawno temu przejąć władzę w Niemczech i UK, skoro tam szczepień obowiązkowych nie ma. Jakoś dziwnie, mimo masy ludności napływowej z wszystkich zakątków świata żadne epidemie tam nie wybuchają. Umiesz to wytłumaczyć? Spróbuj na spokojnie o tym pomyśleć. Myślenie to dobrą zabawą. Zamiast klepania dogmatów wiary. 12:15, 30.11.2018


GojGoj

7 0

Jakbyś nie wiedział, to "żydki" się NIE SZCZEPIĄ. Pewnie są *%#)!& i dlatego tak świetnie sobie radzą na świecie. 08:17, 01.12.2018


M. J.M. J.

50 2

Jak ciemnym trzeba być żeby mając przykład, nawet chociażby z innych krajów - godzi się niewolnik na totalitaryzm. Czuję żenadę gdy za propagandówkami ciemny lud powtarza to co oni mówią. Czuję wstyd że są lekarze którzy nie chcą zdobywać wiedzy a zgodnie z doktryną przyklepują wszystko dla swojego stołka. Potrzebujemy więcej ludzi / lekarzy również/ o szerszym myśleniu, nie uległych i podległych, bo inaczej już po nas. 11:57, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dorota Dorota

47 4

Odszkodowania są podstawa, bez ich braku nie mamy o czym dalej dyskutować. Brak rejestracji wszystkich NOP-ów to kpina, podobnie jak zastraszanie lekarzy którzy podważają bezpieczeństwo szczepień. Dziękuję Panie Pawle za zaangażowanie i próby zrobienia porządku z tym bałaganem. 12:30, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Leonard BorowskiLeonard Borowski

44 4

Żyjemy podobno w "demokracji". Jej nieodłącznym atrybutem, jest WOLNOŚĆ i jej pochodna DOBROWOLNOŚĆ. Tyle, że obecny system panujący w bolszewickiej UE, jest raczej zamordyzmem instytucyjnym, stąd taki wściekły atak na przeciwników obowiązkowych szczepień. W tle bowiem majaczy duża kasa, także zleceniodawców reklam, które publikują niektóre media...
P. S. Ciekawe, że nikt z atakujących nie skacze do gardła rządzącym w Niemczech, gdzie szczepienia są dobrowolne, a i produkcja energii z węgla też ma znaczący swój udział. Czy widział ktoś w ojczyźnie Johanna, jakiegoś ekoterrorystę na kominie tamtejszej elektrowni? 12:30, 30.11.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

borowski,borowski,

0 10

w tej dziedzinie też jesteś szpecjalistom? 14:26, 30.11.2018


Beonard LorowskiBeonard Lorowski

0 4

O tych Niemczech powiedział ci kuzyn Andreas z Duesseldorfu? 21:26, 30.11.2018


XyzXyz

40 4

Dziwi mnie dlaczego nasi politycy nie walczą o coś co na zachodzie jest standardem ... A ludzi się oglupia .. brawo Panie pośle oby więcej tyg, którzy będą walczyć o nas o nie o pieniądze I profity 13:13, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NeissNeiss

44 4

Brawo! Oby było więcej tak odważnych, jak Pan. Polacy nie gęsi i ulotki czytają. 13:41, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Edyta Ł.Edyta Ł.

39 3

Dobrze, aby było więcej takich ludzi jak pan Paweł Skutecki: o otwartych umysłach, empatii wobec ludzi, którzy kierują się obiektywną, niezależną oceną, popartą rzetelną wiedzą na temat tego, jak działa system szczepionkowy i co oferuje tak naprawdę ludziom do wstrzyknięcia: gdzie rzetelne badania, które wykluczają ryzyko?
Przypomnę, że "Ważna wiadomość dla wszystkich zainteresowanych bezpieczeństwem szczepień. Robert Kennedy Jr, który stworzył program ?Children?s Health Defense?, wspólnie ze znanym amerykańskim dziennikarzem Del Bigtree z Informed Consent Action Network (ICAN) pozwali do sądu rząd federalny USA, oskarżając Departament Zdrowia (DHHS), że od dziesięcioleci zaniedbuje obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa szczepień, do czego został zobowiązany przez Kongres. Właśnie dowiedzieliśmy się, że Kennedy i Bigtree wygrali ten proces.
https://www.naturalnews.com/2018-11-11-rfk-jr-wins-case-us-government-vaccine-safety-violations.html
https://twitter.com/robertkennedyjr/status/1035566897574699009?lang=en
https://www.aimintegrativemedicine.com/aim-integrative-medicine-blog/why-kennedy-sued-the-government-over-vaccine-safety-won)."
Ważne, aby prezentować swoje stanowisko nie kierując się żadnym lobby farmaceutycznym - wówczas otwierają się szeroko oczy. 13:53, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Beata M. Beata M.

29 3

Popieram takie spotkania z naukowcami i zycze Panu Poslowi aby jak najwiecej na to spotkanie przyszlo lekarzy. Nie uznaje dyskusji emocjonalnych i moralnych gdy chodzi o wazne fakty naukowe. Szczepienia- ile wiedzy posiadaja na ten temat lekarze pediatrzy ? Niewiele, poniewaz maja za malo wykladow i cwiczen na ten temat na studiach. Mozna sprawdzic. Jezeli sami sie doglebnie na temat szczepien nie doksztalca to nie sa powaznymi partnerami do rozmow Pracownicy sanepidu jaka posiadaja wiedze naukowa na temat szczepien ? Znikoma. Osobami z wiedza sa glownie neurobiolodzy, neurofizycy, biochemicy. Ogolnie naukowcy, ktorzy nie ulegli naciskom publikacji w ktorych juz przed publikacja znany jest wynik badan. Albo ich wyniki badan sa interprretowane wg potrzeb osob finansowo zainteresowynych. Interesujacy jest fakt, ze naukowcy nie tylko u dzieci autystycznych ale i u tzw. chorych na Alzheimera stwierdzaja duza zawartosc aluminium w mozgach. Opowiadania emocjonalnie, ze dzieki szczepionkom zniknelo wiele chorob to nie stan faktyczny. W jakich latach byly te choroby ? Jakie wtedy byly warunki higieniczne i odzywianie ? Brud, glod i wojny ( stres/ psychika ) to byly podstawy chorob. Bylam juz na wielu spotkaniach z naukowcami i lekarzami / pediatrami. Ciekawe, ze jak lekarzom brakowalo argumentow za szczepieniami to zawsze uciekali sie do emocji i moralnych apelacj uzywajac najczesciej slow wywolojacych strach u sluchaczy.
W takim przypadku wazna jest zawsze rola moderatora spotkania.
14:45, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JudyJudy

27 3

Wolność wyboru! Panstwo nie będzie mówić mi co dla mnie jest lepsze, ani za mnie decydować. 15:43, 30.11.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJanJaJan

0 3

Czy wybierając wolność wybierzesz jazdę lewym pasem na jezdni?
Powiesz, że nie jesteś taki *%#)!& 15:22, 01.12.2018


JaJanJaJan

6 28

Treść artykułu i komentarzy świadczy o szerzeniu się postaw aspołecznych i braku wiedzy.
Nie dorośliśmy do dobrowolności szczepień 16:22, 30.11.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

JankaJanka

7 1

Nie dorośliśmy też do demokracji, więc Janie zakładaj sobie kajdany i poddawaj się wszystkiemu co Ci nakażą. 08:19, 01.12.2018


mikimiki

3 2

oj, lepiej by się pan nie odzywał, bo widać całą "wiedzę" jak na dłoni 10:07, 01.12.2018


ElizaEliza

24 2

Popieram! Brawo 19:12, 30.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IgaIga

19 2

Dziekujemy Panie Pośle!!!????
To prawda, ludzie zaczeli się interesować tematem szczepień, czytać ulotki, sprawdzać statystyki...I nie wygląda to dobrze....
Dziękujemy za odwagę! 07:38, 01.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IgaIga

14 2

Dziekujemy Panie Pośle!!!
To prawda, ludzie zaczeli się interesować tematem szczepień, czytać ulotki, sprawdzać statystyki...I nie wygląda to dobrze....
Dziękujemy za odwagę! 07:41, 01.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AsiaAsia

19 1

Brawo dla Pana Posla. 08:03, 01.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SzczepionkaSzczepionka

5 22

Wprowadzenie szczepień ochronnych należy do największych postępów w medycynie! Głosy o dobrowolności szczepień, co stanowi potencjalne zagrożenie epidemiologiczne, świadczy o dyletanctwie w temacie immunologii i układu odpornościowego organizmu człowieka. Porównywanie tematyczne programu szczepień obowiązkowych z totalitaryzmem, brakiem wolności decydowania, jest już totalnym nieporozumieniem. Znene powiedzenie mowi: nieskończona jest tylko ludzka głupota! ". Dotyczy to właśnie tzw ruchu antyszczepionkowego! 11:57, 01.12.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

nicpońnicpoń

7 2

Głupota mieszka w głowach tych, którzy nie zastanawiają się dlaczego w krajach, gdzie nie ma obowiązku szczepień nie ma epidemii. 17:40, 01.12.2018


billbill

1 0

Bill Gates nawet nie ukrywa (tak mu się w dupsku poprzewracało), że szczepienia są formą depopulacji. Na jutjubie można posłuchać i zobaczyć jego wystąpienie. A Bill to wielki "dobroczyńca" i największy proszczepionkowiec świata. 22:29, 01.12.2018


nicpońnicpoń

16 3

Właśnie takich posłów naród potrzebuje. Posłów, którzy reprezentują interes narodowy, a nie międzynarodowych korporacji. 17:33, 01.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wolnośćwolność

10 1

Mogą mnie zachęcać. Nie zmuszać. 22:26, 01.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Karolla239Karolla239

8 2

Zgadzam się, brawo. 22:48, 01.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BobBob

2 2

Chodzenie do szkoły tez powinno być dobrowolne. Po co zmuszać dzieci do obowiązku szkolnego? 08:13, 03.12.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

gerfartgerfart

0 0

Teoretycznie można uczyć dziecko w swoim domu, jedynie raz na semestr należy zdawać "egzaminy" z przedmiotów. 15:54, 10.12.2018


EhEh

0 0

A do pracy nie boisz się chodzić? 18:05, 12.12.2018


Ania3101Ania3101

4 1

Brawo Panie POŚLE!! Celowo napisałam POŚLE wielkimi literami. W końcu ktoś mówi prawdę. 11:34, 03.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SylwesterSylwester

4 1

Brawo Panie Pośle, dziękujemy. 11:59, 03.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

w/ww/w

2 0

A ten "apartheid szczepionkowy" to co za twór ? 14:30, 03.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

S.BrzozowskaS.Brzozowska

2 0

szkoda że nie mamy kogoś takiego w pomorskim 19:43, 06.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dr JuraszDr Jurasz

1 1

Skuteci byłeś i jesteś mordecą nie szczepionych dzieci ! 14:54, 08.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EhEh

0 0

Moje, dziecko ma się dobrze, czego nie moga powiedzieć kolezanki z pracy, które sa po MMR.
Antybiotyki i jeszcze raz antybiotyki, brak poprawy po 3 tygodniach,pewnie dlatego ze lekarze leczą na slepo wirusy które namnażaja się w organizmie ich dzieci od podania szczepinki.
Pozdrawiam 18:02, 12.12.2018


REKLAMA
© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone