Prezydent Rafał Bruski zarządził przeprowadzenie konsultacji społecznych, które dotyczyć będą wskazania kolejnych odcinków tras tramwajowych do zaprojektowania i wybudowania. Bydgoszczanie przez cały miesiąc luty będą mogli wybierać i oceniać pięć koncepcji.
W poniedziałek (1 lutego), zgodnie z zarządzeniem prezydenta Rafała Bruskiego, rozpoczną się w Bydgoszczy konsultacje, których celem będzie zebranie uwag mieszkańców, w jakiej kolejności powinny być wybudowane w mieście nowe trasy tramwajowe. Szczegóły postawionych do rozstrzygnięcia kwestii poznamy 1 lutego, kiedy upubliczniona zostanie treść karty konsultacyjnej.
- W ciągu ostatniej dekady nadrobiliśmy wieloletnie zaniedbania w transporcie szynowym. W latach 2010-20 zbudowaliśmy nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Zmodernizowaliśmy też szereg istniejących linii i kupiliśmy 33 nowoczesne tramwaje. Wkrótce rozpoczniemy budowę mostu tramwajowego pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. Chcemy dalej inwestować w ekologiczny, wygodny transport szynowy. Chcemy, by ta infrastruktura powstawała tam, gdzie bydgoszczanie najbardziej jej oczekują i była jak najlepiej dostosowana do potrzeb mieszkańców. Dlatego zachęcam do udziału w konsultacjach związanych z nowymi inwestycjami - apeluje Rafał Bruski do mieszkańców Bydgoszczy.
Przed rokiem Urząd Miasta Bydgoszczy zlecił przygotowanie koncepcji nowych tras tramwajowych. W czasie konsultacji każdy będzie mógł się z nimi zapoznać i będzie mógł przedstawić swoje uwagi. Przedmiotem konsultacji będzie wybudowanie w przyszłych latach następujących tras tramwajowych:
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy L. Solskiego – Pięknej – Szubińskiej – Kruszwickiej (I etap od ronda Kujawskiego do Bielickiej, II etap od Bielickiej do ronda Grunwaldzkiego),
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Artyleryjskiej,
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Chocimskiej i Nowoświeckiej,
- Trasa tramwajowa od pętli Bielawy wzdłuż ul. Chodkiewicza i al. S. Wyszyńskiego,
- Rozbudowa pętli tramwajowej „Las Gdański”.
Konsultacje odbędą się w terminie od 1 lutego do 28 lutego br. Będą miały zasięg ogólnomiejski. Swoje opinie mieszkańcy będą mogli wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/tramwaje - link aktywny od 1 lutego) lub przekazać na adres ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz). Dodatkowo 16 lutego o godzinie 17.00 odbędzie się spotkanie on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na Facebooku.
Wszystkie uwagi bydgoszczan przeanalizują projektanci i pracownicy ZDMiKP. Zaakceptowane pomysły zostaną ujęte w koncepcji lub będą wprowadzane na etapie sporządzania projektu budowlano-wykonawczego. ZDMiKP podejmie również rozmowy ze Stowarzyszeniem na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy oraz z radami osiedli, na których obszarze działania wytyczono nowe trasy tramwajowe.
Nowa trasa przez Szwederowo
Najdłuższa z zaplanowanych tras prowadzić ma od ronda Kujawskiego ulicami Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką do ronda Grunwaldzkiego. Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km. Realizacja tej trasy oznaczać będzie m.in. wykupy nieruchomości i wyburzenia po zachodniej stronie ul. Pięknej. Na placu Poznańskim zakłada się wykorzystanie istniejącego tunelu dla pieszych jako dojścia na przystanki. Dodatkowo powstałyby tam również windy.
Tramwajem przez Bartodzieje
Koncepcja związana z budową torowiska wzdłuż ul. Wyszyńskiego pomiędzy pętlą Bielawy a rondem Fordońskim. Torowisko o długości 1,6 km zlokalizowane byłoby pomiędzy jezdniami ul. Wyszyńskiego. Największym wyzwaniem będzie jednak wpięcie torów do węzła na rondzie Fordońskim. W ocenie projektantów najlepszym rozwiązaniem będzie kompleksowa przebudowa ronda Fordońskiego na rondo turbinowe. Na Bielawach konieczne będzie też wybudowanie nowego odcinka ul. Chodkiewicza pomiędzy ulicami Wybickiego i Wyszyńskiego oraz przebudowa pętli tramwajowej.
Wzdłuż Artyleryjskiej, czy Nowoświecką?
Budowa połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Rycerską a ulicą Gdańską za pomocą dwutorowej linii tramwajowej skróci podróż środkami transportu publicznego z północnej części miasta do Śródmieścia. Projektanci proponują dwa warianty budowy takiego połączenia. Pierwsza koncepcja zakłada budowę torowiska o długości 1,1 km w miejscu dzisiejszych kolejowych torów odstawczych przy ul. Artyleryjskiej. Wymagałoby to m.in. przebudowy ronda oraz wyburzenia budynków na końcu ul. Kościuszki i Pomorskiej oraz narożnych kamienic na skrzyżowaniu ul. Chodkiewicza i Gdańskiej. W przypadku tego wariantu konieczna jest budowa nowej ulicy na początkowym odcinku przy rondzie J. Szügyi Trajtlera oraz przebudowa istniejącej infrastruktury w obrębie pętli przy ul. Rycerskiej. Ul. Artyleryjska zostanie natomiast rozbudowana w trakcie prac nad trasą WZ.
Alternatywą jest zaprojektowanie nieco krótszego torowiska przez ul. Nowoświecką – nową ulicę wytyczoną do obsługi powstającego osiedla w północnej części Bocianowa. Tramwaj zlokalizowany byłby w osi jezdni (podobnie jak na Chodkiewicza). Także w przypadku tego wariantu konieczne są wyburzenia narożnych kamienic u zbiegu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza oraz na dalszym odcinku – w rejonie ul. Pomorskiej i Świeckiej. Konieczna byłaby również przebudowa pętli autobusowo-tramwajowej przy ul. Rycerskiej.
Niezależnie od wariantu połączenie ulicy Gdańskiej z pętlą przy ul. Rycerskiej byłoby drugim etapem rozbudowy linii tramwajowych – łączących rondo Fordońskie z pętlą.
Trzy tory w Lesie Gdańskim
Dodatkowo opracowana została koncepcja rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim. Zakłada ona jej wyposażenie w dodatkowy tory, co pozwoli dostosować ją do zawracania w tym miejscu większej liczby linii tramwajowych. Obecnie znajdują się tam tylko: jeden tor przelotowy przy przystanku końcowym i dwa tory przy przystankach początkowych, co utrudnia synchronizację kursowania tramwajów linii nr 1, 2 i 10.