20 organizacji społecznych wystąpiło dzisiaj z apelem do prezydenta Rafała Bruskiego o niewyburzanie modernistycznych kamienic przy skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza w związku z planowanym połączeniem tramwajowym między ulicą Chodkiewicza a pętlą przy ul. Rycerskiej.
Urząd Miasta Bydgoszczy przedstawił do konsultacji społecznych koncepcje przebiegu nowych linii tramwajowych. Jedna z nich zakłada wyburzenie budynków narożnych kamienic na skrzyżowaniu ul. Chodkiewicza i Gdańskiej. Likwidacja narożnikowych kamienic wywołuje coraz więcej protestów.
- Sprzeciwiamy się wyburzeniom modernistycznych kamienic. Trasy tramwajowe powinny być tak zaprojektowane, aby nie burzyć dziedzictwa Bydgoszczy - powiedział Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy, podczas konferencji prasowej zorganizowanej przy skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza.
Paweł Górny opisał budynki, które według koncepcji ZDMiKP, miałyby zostać wyburzone. - Jeden jest prywatny, jeden miejski - widać, który jest który - powiedział Górny, wskazując różnicę na podstawie wyglądu kamienic. - Ostatni remont w budynku miejskim był 50 lat temu. Jeśli mówi się, że jest zaniedbany, do wyburzenia, to jest to efekt działań miasta nad swoim majątkiem - podkreślił Górny i poinformował, że 20 organizacji społecznych złożyło apel do prezydenta miasta Bydgoszczy o takie zaprojektowanie nowych inwestycji, aby uchronić te historyczne budynki.
W skierowanym do prezydenta apelu jego sygnatariusz wskazali, że "obie kamienice reprezentują styl modernistyczny obecny w architekturze w dwudziestoleciu międzywojennym i są jednymi z niezbyt licznych reprezentantów tego nurtu w zabudowie Bydgoszczy z lat 30 XX wieku, wzorowanego na najlepszych przykładach powstających wówczas układów urbanistycznych Gdyni czy Katowic. (..) Architektura ta nawiązuje do najlepszych wzorców modernizmu m.in. architekta Jana Kossowskiego, obecnego w przepięknej dzielnicy Sielanka. Oba budynki na skrzyżowaniu z ul. Chodkiewicza tworzą razem spójny zamysł urbanistyczny – modernistyczną bramę z XIX-wiecznej ulicy Gdańskiej w głąb osiedla mieszkaniowego o nowszej zabudowie biegnącej wzdłuż ulicy Chodkiewicza w kierunku Bielaw. Niech o wartości tych obiektów świadczą fakty: kamienica przy Gdańskiej 100 znajduje się w gminnej ewidencji zabytków, zaś oba budynki znajdują się na wytyczonej w 2019 roku trasie historycznej „Spacer przez modernizm po Bydgoszczy”. Wyburzenie dwóch narożnych kamienic naruszy w sposób nieodwracalny układ zabudowy ulicy Gdańskiej, co jest sprzeczne z podstawowymi założeniami ochrony historycznych układów miejskich".
Paweł Górny zaapelował o zastosowanie innych, technicznie możliwych rozwiązań projektowanego połączenia tramwajowego na skrzyżowaniu z ulicą Gdańską. Wśród propozycji jest możliwość zastosowania skrzyżowania torowisk tramwajowych o mniejszej powierzchni z wykorzystaniem np. rozjazdów o specjalnej konstrukcji (tzw. rozjazdów podwójnych dwustronnych) umożliwiających zachowanie zbliżonej do obecnej geometrii skrętów, czy też splotów torowych (dzięki którym zwrotnice mogą być przenoszone w dowolne miejsce poza samym skrzyżowaniem). Innym możliwym rozwiązaniem jest niesymetryczne usytuowanie torowisk wzdłuż ulicy Gdańskiej i przeniesienie ich w stronę zachodniej pierzei budynków.
Protest wsparli również prof. Dariusz Markowski, przewodniczący Społecznej Rady ds. Estetyki i Maciej Bakalarczyk, menedżer Śródmieścia i starego Miasta. - Burzenie tych budynków przeczy pojęciu ładu przestrzennego i harmonijnej całości. Są możliwe rozwiązania alternatywne - stwierdził prof. Markowski i zaapelował o nieniszczenie miejskiej tkanki.
Wzburzenia wywołanego planami miasta nie kryła wiceprzewodnicząca Rady Osiedla Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto Jolanta Kołyszko. - To jest skandal. Takie propozycje w ogóle nie powinny padać. To jest żywa tkanka, to są ludzie, którzy tu mieszkają - stwierdziła Kołyszko i zaapelowała o rewaloryzację unikatowej zabudowy Londynka.
Tymon Myga ze Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy stwierdził, że stowarzyszenie wspiera budowę nowych linii tramwajowych, ale nie popiera przyjętych przez ZDMiKP rozwiązań projektowych.
Z apelem do prezydenta Rafała Bruskiego o zachowanie historycznej zabudowy na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza wystąpiły:
brawo Bruski13:21, 22.02.2021
Niedorzecznik pieszych pewnie nie zdał na prawo jazdy bo nienawidzi samochodów. 13:21, 22.02.2021
edek15:54, 22.02.2021
Zostawić kamienice przy Gdańskiej , Chodkiewicza a wyburzyć dwa dziwolągi Rywal I budynek Społem przy Gdańskiej . Przedstawić kompleksowy plan zabudowy terenu Gdańska , Śniadeckich i płyty Starego Rynku 15:54, 22.02.2021
Anna16:39, 22.02.2021
Te kamienice to tak szpetne że lepiej aby ich nie było... 16:39, 22.02.2021
Rau20:45, 22.02.2021
Spójrz w lusterko , a potem zabieraj głos. 20:45, 22.02.2021
znawca 16:41, 22.02.2021
subito wyburzyc siedzibe B ruskiego i szefowej MPU i wyslac ich do Torunia 16:41, 22.02.2021
ciekawy17:03, 22.02.2021
mam nadzieje ze Anna nie szpetna to ja zostawic w gronie 17:03, 22.02.2021
bardzo20:55, 22.02.2021
słuszny i konieczny protest wobec bezmyślnego planowania rozwiązań drogowych w Bydgoszczy !!!!! Myślenie TYLKO POd kreskę, czyli brak ratowania co się tylko da z dobrostanu tkanki miejskiej ( nie myślę o substandarcie jakiego jeszcze i owszem w Bydgoszczy sporo, vide ul.Piekna ) i dlań charakterystycznej - tu oczywiście mam na myśli owe kamienice na narożniku Gdańska/Chodkiewicza.Odrobina dobrej woli i odejście od łatwizny mogły ZUPELNIE inaczej ukształtować Zbożowy Rynek albo uratować kilka pięknych kasztanowców przy ul.Chodkiewicza.Tyczenie autostrad miejskich to już przeszłość.Przejścia przez miasto POWINNY być prowadzone z jak najmniejszym zaborem gruntów pod ,,rozbuchane,, trawniki i ścieżki rowerowe.Zbyt skostniałe głowy w beznadziejnym tzw Zarzadzie Dróg ale i ich propagatorzy, wyrządzają miastu zbyt często niepowetowane straty.Klasyka to tragedia nowego w końcu skrzyżowania Al.Wojska Polskiego z Trasą Uniwersytecką.O skostniałym myśleniu świadczy także fakt ograniczania samodzielnych prawoskrętów na Szwederowo ( wciąż w dużej rozbudowie ) z tejże Trasy i obecnie ciągnącej się jak flaki z olejem,,przebudowy ul Kujawskiej.Tak po staremu preferuje się głównie lewoskrety.To poważne niedopatrzenie i duża utrata płynności na tych skrzyżowaniach.Czas najwyższy przeorać tą fatalną,,instytucję,, w której wciaż,,sie nie da,,. 20:55, 22.02.2021
Cud21:13, 22.02.2021
Cud stał się, dyżurny nawiedzony nie napisał nic o okradaniu przez Toruń. 21:13, 22.02.2021
Nie żaden rzecznik 07:02, 23.02.2021
On z platformy startował, to polityk. Miał chyba najgorszy wynik 07:02, 23.02.2021
oj...oj21:32, 24.02.2021
Markowski niech zajmie się swoimi książkami, a nie wypowiada się o "ładzie przestrzennym". Architekt z Bożej łaski 🤣 No i jeszcze ten SARP, bez wizji, pomysłu, siły przebicia - "Konie kują, to i żaba łapę podstawia" 🤣 21:32, 24.02.2021
Monika.23:08, 24.02.2021
Cześć , jesteś wolnym mężczyzną, czujesz się samotny, chciałbyś to zmienić ? Nie czekaj odezwij się. Samotna, wolna, bez nałogów i niezależna. Nie dawno wróciłam z Anglii do kraju. Poznam Pana do wspólnych spotkań, wspólnych spacerów, wspólnie spędzania czasu, a jak zaiskrzy to może i więcej :) Naturalnie przed spotkaniem chciałabym się lepiej poznać, wymienić się numerami telefonów i zdjęciami jeżeli jesteś zainteresowany kontakt i moje zdjęcia znajdziesz na moim profilu randkowym http://panieonline.pl/monia89 23:08, 24.02.2021
Predator07:33, 27.02.2021
Z przytoczonych stowarzyszeń i organizacji znam niewiele,dość prężnie działają nieliczne.A co to za fucha menedżer Śródmieścia i starego Miasta? Jakieś sukcesy? Chętnie przeczytam jakie , może ktoś wie.
07:33, 27.02.2021
0 1
no ale żeś wymyślił :) 06:48, 23.02.2021