Zamknij
REKLAMA

Skwer na osiedlu Leśnym wraca do dawnego patrona: "Pomorskiego Okręgu Wojskowego"

16:05, 06.10.2021 | i
Skomentuj Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy
REKLAMA

Urząd Miasta Bydgoszczy poinformował, że skwer na osiedlu Leśnym u zbiegu ulic Gdańskiej i 11 Listopada pozostaje skwerem Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił zarządzenie zastępcze wojewody kujawsko-pomorskiego zmieniające nazwę skweru na płk. Łukasza Cieplińskiego.

23 grudnia 2020 r. wojewoda Mikołaj Bogdanowicz wydał na podstawie przepisów ustawy dekomunizacyjnej zarządzenie zastępcze zmieniające nazwę skweru Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Zarządzenie zastępcze wojewody weszło w życie 6 stycznia 2021 r. Na wniosek Stowarzyszenia Osób Internowanych CHEŁMINIACY 1982 skwerowi została nadana nazwa: skwer płk. Łukasza Cieplińskiego. 

IPN wskazał wówczas, że "Pomorski Okręg Wojskowy jako jednostka administracyjna w strukturach sił zbrojnych komunistycznego państwa" i był instytucją opresyjną. Wskazał, że "w okresie PRL dowództwo okręgu było również odpowiedzialne za szkolenie polityczne w podległych jednostkach oraz formowanie ideologiczne żołnierzy w duchu wierności partii komunistycznej". Dowódcami POW byli sowieccy generałowie: Wiaczesław Jakutowicz (w okresie IX-XI 1945 r.) – członek Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii (bolszewików), Iwan Jośkiewicz (w okresie XI 1945 r. – VI 1947 r.) – uczestnik rewolucji bolszewickiej, Iwan Rotkiewicz (w okresie VI-X 1947 r. i I 1955 r.– X 1956 r.) – uczestnik rewolucji bolszewickiej, brał również udział w zwalczaniu podziemia niepodległościowego na Rzeszowszczyźnie, Bronisław Pułturzycki (w okresie X 1947 r. – III 1953 r.) – uczestnik rewolucji bolszewickiej oraz członek Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii (bolszewików) i Antoni Władyczański (w okresie III 1953 r. – XII 1954 r.) – członek Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii (bolszewików).

27 stycznia, podczas sesji Rady Miasta Bydgoszczy radni podjęli uchwałę o wniesieniu skargi na zarządzenie zastępcze wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy.  W uzasadnieniu uchwały wskazali, że Rada Miasta nazwę skwerowi POW nadała 27 stycznia 2016 r., a wtedy "żaden radny nie zagłosował przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu", a "za nadaniem nazwy głosowali przedstawiciele wszystkich opcji politycznych". W 2011 roku Rada Miasta Bydgoszczy poświęciła specjalną sesję, by pożegnać POW, a w uroczystości uczestniczyli m.in. przedstawiciele administracji rządowej, samorządu województwa, a także Kościoła. W wymiarze symbolicznym, oprócz obecności Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, gen. Mieczysława Cieniucha, istotny był udział gen. Pavla Macko, dowódcy Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC). Przedstawiciel instytucji Sojuszu Północnoatlantyckiego dołączył do podziękowań dla żołnierzy POW.

W wydanym wtedy oświadczeniu Rady Miasta oddano „honor i cześć Pomorskiemu Okręgowi Wojskowemu”, podsumowując jego działalność „ku chwale Ojczyzny i dla jej bezpieczeństwa”. Stanowisko Rady zostało przyjęte jednogłośnie, przy poparciu rajców ze wszystkich klubów.

Rada Miasta oceniła w skardze do WSA, że "nazwa 'Pomorski Okręg Wojskowy' w obiektywnym odbiorze społecznym nie jest postrzegana jako symbol komunizmu, czy określenie, które go propaguje, a nawiązuje jedynie do jednostki administracji wojskowej, jaka w latach 1947 - 2011 miała siedzibę w okolicy oznaczonej tą nazwą".

Po rozpoznaniu skargi RMB Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy postanowił zarządzenie zastępcze wojewody uchylić.

W uzasadnieniu WSA czytamy:

„(…) organ nadzoru nie dokonał wymaganej w sprawie oceny dowodowej opinii IPN, a uchybienie to ma istotny wpływ na wynik sprawy, gdyż opinia ta zdaniem Sądu nie uwzględnia wieloletniej działalności POW po 1989 r., a ponadto konkluzja opinii nie została podparta ustaleniem negatywnego społecznego odbioru nazwy Pomorskiego Okręgu Wojskowego, który wskazywałby na skojarzenie tej nazwy jednoznacznie z ustrojem komunistycznym.”

WSA podniósł, że wojewoda „bezkrytycznie oparł się na opinii IPN (…), nie czyniąc w przedmiotowej sprawie jakichkolwiek ustaleń własnych, co stanowi o wadliwości podjętego rozstrzygnięcia (…) zdaniem Sądu w sprawie należało zwrócić uwagę na głos lokalnej społeczności, która wykazała względy i historyczne uwarunkowania przemawiające za nadaniem w 2016 r. nazwy jednemu ze skwerów miejskich.”

WSA ostatecznie zdecydował, że wojewoda „nie wykazał swojego uprawnienia do ingerencji nadzorczej w formie zarządzenia zastępczego przewidzianego dla wyjątkowych sytuacji, gdyż nie wykazał, że patron skweru jest symbolem komunizmu.”

(i)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (45)

bertaberta

6 5

Bokiej się cieszy radni bezradni a reszta radnych głowę w piach!!!!
!!!
16:29, 06.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

akuratnyakuratny

5 3

producen tablic ma fuche 18:16, 06.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RekRek

19 5

Wojewódzki Sąd Administracyjny ( w jakim składzie) , wykazał się brakiem wiedzy historycznej. Ale widocznie można być takim sędzią - nieukiem. Z tego też względu, powinno się takich publicznie oceniać. Osiedle Leśne to specyficzna enklawa mieszkańców. Po wojnie zabudowana zachodnia część pomiędzy dawną 1 maja a ul. Sułkowskiego dla rodzin wojskowych i willami dla oficerów wyższych stopni w ul. Jodłowej. Przypomnę tylko, że mieszkania te otrzymywało się za darmo i koszty ich utrzymania były rekompensowane specjalnymi dodatkami. Cóż więc o tych czasach mówią miszkający tam emeryci i ich następcy? Komuna ma tam najwięcej głosów poparcia. To były czasy szczęśliwości. Do tego tania kantyna z obiadami dla całych rodzin, jak dla innych mięso na kartki. To oni wybierali komucha Janusza Zemkę do Europarlamentu, jedynego w całej Polsce z tej partii. Dziś ich symbolem jest Pomorski Okręg Wojskowy, który kojarzy się głównie z Sowiecką doktryną zaatakowania przez Polskę i stacjonujące tu wojska sowieckie - Danii w wojnie opanowania Europy Zachodniej. Przypominam, że był to rejon ze zgromadzonym największym arsenałem uzbrojenia. Lotnictwo, Marynarka Wojenna i Wojska Zmechanizowane. Typowa organizacja "agresora" - choć wielu nie zdawało sobie z tego sprawy. 18:32, 06.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

swiatowiec swiatowiec

1 15

jedz do RFN zobaczysz tam armie USA jest takie miasto ze jest ich wiecej jak Germancow 19:21, 06.10.2021


HistorykHistoryk

15 2

Taki z ciebie swiatowiec, jak z koziej d... trąbka! 21:08, 06.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

The Big EThe Big E

5 6

A z ciebie taki historyk jak z Anny Grodzkiej kobieta. Nawet moi kuzyni, którzy jeszcze za Jaruzelskiego wyjechali do Reichu, to choć komuny nie lubili, na Amików (tak ich wtedy nazywano) zwrócili uwagę i na to, że się panoszyli. I do dzisiaj Rammstein dla Niemców to tak jak dla Polaków Borne Sulinowo. Co do strasznych planów ataku na Danię, to pocieszmy się, że NATO chciało na wypadek konfliktu zarzucić nas tylko Wranglerami i coca colą, IPN potwierdzi :D Czy się to podoba czy nie, ZSRR był JEDYNĄ gwarancją nienaruszalności granic zachodnich. A w obecnej sytuacji, gdyby się ociepliło między Rosją i Stanami, to wszystko wróci w stare koleiny i niejeden zacznie szukać dziadka w Wehrmachcie.

21:37, 06.10.2021


 @rek @rek

7 10

Nie wiem kim jest sędzia , ale ty na pewno jesteś deb....!!!!!Od roku 1955 mieszkałem przy tym skwerze ul.Topolowa , na 6 bloków jedynie jeden był zamieszkały przez rodziny wojskowe i cywilne . W pozostałych cywile ,szkoła podst. nr 15 przy ul. Czerkaskiej ok. 80% uczniów miało rodziców cywilów . Osiedle zamieszkiwało zdecydowanie najwięcej cywilów następnie wojskowych , sportowców/ Zawisza , Polonia , Brda / . Ja i koledzy z podwórka służyliśmy w jednostkach POW , ale darmowych obiadów jako cywile nie mieliśmy .Głosowaliśmy na Rulewskiego i Solidarność i czekamy na zmianę nazwy ul .Kaczyńskiego ,który nazwał swoich fanów z Bydgoszczy parszywymi /nie pomylił się / . W okolicy tego skweru mieszkał Z. Boniek , H . Miłoszewicz , Kasa , Szajna a na osiedlu mistrzowie olimpijscy ,świata ,Europy i kraju . Takie to osiedle bara.....!!!! 23:24, 06.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SlickSlick

1 0

Towarzyszu, nie denerwujcie się, prawda boli. 09:19, 08.10.2021


StenSten

12 9

W gruncie rzeczy jest to dyskusja o tym, czy LWP było wojskiem podległym Armii Radzieckiej, czy też samodzielną formacją narodową. Odpowiedź jest oczywista : LWP podlegała operacyjnie Sowietom. Armią samodzielną nigdy nie była, gdyż PRL była państwem wasalnym wobec ZSRR.
Niemniej, pozostają jeszcze względy sentymentalne. Wielu mieszkańców Osiedla Leśnego i nie tylko tej dzielnicy miasta, odczuwa związki uczuciowe z minioną przeszłością. Były to czasy ich młodości, dla niektórych czasy ich uprzywilejowania względem reszty społeczeństwa. Ludzie ci oraz ich bezpośredni potomkowie darzą niemałym sentymentem takie struktury jak POW. Skoro wielu z nich mieszka w najbliższej okolicy skweru, można pozwolić sobie na danie im tej drobnej satysfakcji. Ostatecznie POW to nie było UB, ani nawet KW PZPR. Niech im będzie ... 09:41, 07.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Leonard Borowski Leonard Borowski

13 1

@Rek. Wielu sędziów to nie tylko niedouczeni stronniczy osobnicy. Jak np. ta obojga nazwisk, która w VIII wydziale SR prowadziła sprawę z branży budowlanej. Jej ważnym wątkiem był brak montażu przez pewnego cwaniaka (w porozumieniu z działającym z nim w zmowie kierownikiem budowy) w ławach fundamentowych tzw. bednarki, czyli pierwszego, najistotniejszego elementu chroniącego przed porażeniem prądem elektrycznym. W pewnym momencie to niedouczone indywiduum w todze, wrzasnęło w moją stronę: co to jest ta bednarka...? I takie coś bierze się za poważne sprawy. Albo inna jej koleżanka, też obojga nazwisk. Niejaka Agnieszka Kalinowska - Sługocka, bez cienia wstydu broniąca na sali rozpraw interesu starego oszusta, prezesa FSM. W sprawie o sygn. akt: XI K 345/18, wprost w jego imieniu zaproponowała mi łapówkę, szantażując mnie przy tym, że jak nie przyjmę, to sąd może różnie orzec... No i orzekła zgodnie z interesem i na zlecenie starego oszusta. Czy sędzia może się bardziej zeszmacić? Może. Np. niejaki Rafał Szurka z SO, który nie dość, że bronił tego samego oszusta, to jeszcze tak manipulował procesem, żeby obciążyć mnie jak najwyższymi kosztami. Takie skur...ne kanalie są w większości w tych tzw. sądach. Ubeckich i bezkarnych. W WSA jest (lub był) jeden taki sędzia, który na sali rozpraw był zaprzeczeniem zeszmaconych tzw. sędziów. To pan Jarosław Wichrowski, kiedy był jeszcze sędziów wydziału cywilnego, potrafił przy mnie po prostu ostro zje..ć starego komucha K.S. (z tej samej mafii w FSM) za to, że na walne jej zgromadzenie wprowadził białoruskie standardy. Podobnie uczciwym sędzią jest Pan Łukasz Bem. Inni sędziowie przy nich, to dno i wodorosty. G...o w błyszczącym dresie, jak by to powiedział Lipski z "Kilera". Drogo nas kosztujące, sprzedajne i zdegenerowane g...o. 09:54, 07.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

z Leśnego @ stenaz Leśnego @ stena

3 16

mieszkam na Leśnym od lat 50. mieszkanie jak wszyscy rodzice dostali za DARMO , blok cywilny jak i pozostałe dookoła .Służyłem w jednostce POW, lata 50 ,60 bardzo ubogie ,cierpieli cywile i wojskowi . Oczywiście były osoby uprzywilejowani kadra oficerska ale również dyrektorzy ,sportowcy ,muzycy. Ale na pewno nie było takiego złodziejstwa.Ludzie wykształceni na wysokich stanowiskach zarabiali grosze w porównaniu do rodzin PISOWSKCH zasiadających w spółkach skarbu państwa w większości bez wykształcenia . I po co nam to było 80 r, ???????? 11:30, 07.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sten do LeśnegoSten do Leśnego

14 4

Twój wpis jest dowodem na sentymenty , o których pisałem. Właśnie dla takich osób jak Ty przywrócono nazwę tego skweru. Nie wdając się w szczegółowe polemiki odpowiem jedynie na pytanie, po co to nam było w roku 80 ? Otóż w roku 1980 powstał ruch "Solidarności" obejmujący 10 milionów członków niezadowolonych z sytuacji społeczno-gospodarczo-politycznej w PRL. "Solidarność" obejmowała przy tym wyłącznie pracowników najemnych. Dodać zaś trzeba rolników indywidualnych, rzemieślników, adwokatów, studentów ( NZS), którzy nie mogli przynależeć bezpośrednio do tego związku zawodowego. W sumie można powiedzieć, że w roku 1980 zbuntowała się cała Polska. Mam nadzieję, że nie uważasz tych wszystkich ludzi za ogłupionych durniów, którzy nie wiedzieli czego chcą, chociaż mieszkania w większości mieli za darmo lub półdarmo( w roku 1980 na mieszkanie spółdzielcze czekało się grzecznie około 12 lat od złożenia wniosku i całkiem za darmo nie byłyprzydzielane).
Masz rację, że za komuny ludzie ZARABIALI GROSZE. Święta racja, ale czyja to była wina ? Czy jednak system komunistyczny nie był wadliwie skonstruowany ? Tak nawiasem mówiąc pensje w czasach PRL były śmieszne nie tylko w porównaniu z apanażami osób zasiadających dzisiaj w spółkach skarbu państwa ( o spółkach samorządowych kontrolowanych przez opozycję jakoś nie wspominasz). One były śmieszne w porównaniu z dzisiejszymi wynagrodzeniami każdej innej osoby, nawet z dzisiejszymi emeryturami. Gdyby było bowiem inaczej, w roku 1980 nie zbuntowałby się naród ( a rok później nie musiałoby tłumić tego buntu Ludowe Wojsko Polskie). 12:48, 07.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sprawiedliwysprawiedliwy

5 10

nareszczie ktos ito wazny skazal wojewodzie gdzie raki zimuja 14:01, 07.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

irekirek

4 4

ten wojewoda to talent czystej wody ale w tańcach u plebana w rydzykowie .Czas się pożegnać wracaj do siebie 16:58, 07.10.2021


Leonard BorowskiLeonard Borowski

6 2

@sprawiedliwy. Raki nie zimują, a urzędują w fordońskim punkcie wydziału uprawnień komunikacyjnych urzędu jaśnie pana Bruskiego. Arogancko urzędują, rękawów sobie przy tym nie wyrywając i petentów z kwitkiem odprawiając. Tak wygląda urząd według jaśnie pana Bruskiego. 15:22, 07.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SlickSlick

3 4

Stare komunistyczne trepy patronem parku gdzie wypoczywają komunistyczni weterani- trepy, czyli wojskowi emeryci z Osiedla Leśnego. Będą czuli się jak u siebie. Proponuję nazwać Park imieniem polsko-radzieckiegobraterstwa broni. 09:14, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntykomuchAntykomuch

7 2

Pozmieniajcie wszystkie ulice na Os. Leśnym na komunistycznych patronów : stalyna, lenyna, dzierżyńskiewo, jaruzela, kyszczaka, beruta oraz innych czerwonych bandytów, morderców narodu polskiego. Do tego dodajcie dla hitlerstrasse, gdyż to był sojusznik bolszewickiej hołoty, która napadła na Polskę w 1939 roku. 09:18, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StenSten

3 4

The Big E pisze, że Rammstein to tak dla Niemców jak dla Polaków Borne Sulinowo. Formalnie niby to samo, ale przysłowiowy diabeł tkwi w istotnych szczegółach. Otóż wojska amerykańskie znalazły się w Niemczech po II wojnie światowej. A kto wywołał tę ludobójczą wojnę ? Kto komu ją wypowiedział ? Czy USA Niemcom, czy jednak Niemcy Amerykanom ( 8 grudnia 1941 - dzień po japońskim ataku na Pearl Harbour ) ? Masz czegoś chciał Grzegorzu Dyndało - jak pisał Molier. Pewne konsekwencje wywoływania awantur wszechświatowych ponosi się przez cale dziesięciolecia. Tak już jest urządzony ten świat.
A teraz Polska : Czy zaatakowała w roku 1939 Niemców i ZSRR, czy jednak było odwrotnie ? Nawiasem mówiąc takich garnizonów jak Borne Sulinowo było w Niemczech Wschodnich co niemiara. Stacjonowało tam na stale pół miliona sowieckich żołnierzy. Po zjednoczeniu Niemiec wszyscy zostali stamtąd wycofani, a Niemcy znowu stały się największą potęgą w Europie. Na razie tylko ekonomiczną, ale to już wiele znaczy. 10:16, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ Slick Anty...@ Slick Anty...

6 4

PIS-dzielce nie udało się z skwerem to może Plac Wolności na plac przyjażni Kaczora , Orbana , Makaroniarza i Putina ,ul .Gdańska na głównego stratega pisiorków Suskiego . bank PKO BP udzielający pożyczki na Cześć Wuja a ks. Skorupki na Rydzyka . Oczyszczalnie ścieków im. Suskiego wszystko co dotknie to szajs gdzie będą wypoczywać parszywi /wg.Kaczora / fani pis-dzielców z Bydg. Honorowa ławeczka dla Slick-a i Anty z poręcznym mieszadełkiem żeby mogli mieszać i babrać się w gó....... Na zmianę czeka ul. Kaczyńskiego 10:52, 08.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SlickSlick

2 2

Towarzyszu, nie zaplujcie się bo wam sztuczna szczęka wypadnie. Ja z PIS em nie mam za wiele wspólnego, natomiast dobrze znam historię i wiem co to było Ludowej Wojsko Polskie. Zamilcz więc politruku. 14:26, 08.10.2021


irekirek

5 2

Odbywałem służbę wojskową jak miliony Polaków w Jednostce POW 82-84 r. Sierpień 80 r w Solidarności /zakład zmilitaryzowany / ,82r. zwolniony z pracy wcielony do jednostki POW . Ciekawe gdzie w tym czasie byli te dwa PISIORKI Slick i Anty pewne tam gdzie ich guru Kaczor pod łóżkiem i tak obalali komunę BOHATEROWIE . A dziadkowie walczyli za ojczyznę w AK / Afrika Korps / 12:37, 08.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SlickSlick

3 2

W tym czasie Irku, z dekretu o stanie wojennym, siedziałem w Zakładzie Karnym Inowrocław oskarżony o "godzenie w sojusze obronne PRL" A ty obalałeś komunę w wojsku, stojąc z kałachem przy koksowniku. Wstyd. 14:30, 08.10.2021


Sten do IrkaSten do Irka

4 3

To ty obalałeś komunę w stanie wojennym służąc w wojsku ? To ci dopiero rewelacja.
Co do Africa Korps to chyba wiesz czyj dziadek służył w Wehrmachcie ? 12:53, 08.10.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@Sten@Sten

2 2

Piotr Duda jako komandos w stanie wojennym twierdzi, że obalał. 13:20, 08.10.2021


StenSten

2 1

O ile pamiętam to podawał, że był wtedy w wojsku, ale o obalaniu komuny nic nie mówił. Irek natomiast w wojsku obalał komunę. Taka mała różnica. 13:51, 08.10.2021


irek @ stenirek @ sten

2 3

jak 13XII 81 r. do zakładu wkroczyło wojsko kogoś internowano ,innego zmuszono do emigracji zwalniano z pracy , wcielono do wojska .Mnie się trafiło wyrzucenie z pracy i automatycznie wojsko jednostka nie ciekawa tzw. zielony garnizon ale nie narzekam . Jednych to spotkało a inni w tym czasie cichutko leżeli pod łóżkiem / Kaczor / , lub siedzieli na dupi...... i dłubali w nosie . I oni są teraz bohaterami okradając Polskę 14:06, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sten do IrkaSten do Irka

3 2

Z powyższego wynika, ze jako mężczyzna w wieku poborowym podlegałeś obowiązkowi służby w wojsku i powołanie nastąpiłoby wcześniej lub później. Gdyby było inaczej, zostałbyś albo oficjalnie internowany albo skierowany do wojskowego obozu w Chełmnie lub w Czerwonym Borze ( tam jednak na okres 3 miesięcy, a nie na dwa lata).
Co do tego zmuszania do emigracji to zważ, że najważniejsi działacze "S" zarówno w regionie bydgoskim jak i w całej Polsce pozostali na miejscu w kraju pomimo, że dotknęły ich represje w postaci internowania lub więzienia ( a niekiedy i jedno i drugie). Osobiście uważam, że decyzje o emigracji niektórych ówczesnych działaczy opozycyjnych były podejmowane albo pod wpływem silnych impulsów emocjonalnych albo nawet ze swoistego wyrachowania ( perspektywa lepszego życia na Zachodzie - ci ludzie jako uchodźcy polityczni byli w przeciwieństwie do szeregowych azylantów otaczani szczególną opieką rządów państw przyjmujących).
14:36, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

irek @ sten irek @ sten

5 2

Czytaj ze zrozumieniem nigdzie nie pisałem że w wojsku obalałem komunę , po prostu byłem .A gdzie ty byłeś w tym czasie i czy służyłeś w wojsku . Wygląda na to że jesteś jakiś drobnojajeczny nie zdolny do służby ze względu na........ 14:39, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SlickSlick

3 4

Najśmieszniejsze jest to że ci obrońcy nazwy POW i innych komunistycznych reliktów, swoich przeciwników politycznych wyzywają od "pachołków Putina" 14:53, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sten do IrkaSten do Irka

3 4

Jednak komuny jako wielkojajeczny żołnierz nie obalałeś. To już wyznanie zawierające jakiś konkret.
Twoje domniemania co do moich zdolności do odbywania służby wojskowej chybione jak strzał kulą w płot. Odbywałem tę służbę, ale nie w stanie wojennym.
Nawiasem mówiąc jakoś nie odczuwam dumy z tego, że byłem zmuszony do odbywania służby w LWP. Nie trudno było zauważyć, że było to wojsko wasalne wobec Armii Radzieckiej. Tak to bywało, że nie każdy żołnierz LWP był zachwycony, że musi służyć w takiej armii.
14:56, 08.10.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@@

1 1

Patrząc na godziny twoich wPiSuf, widać że jedynym twoim zajęciem jest trollowanie i hejtowanie. Załatwiony przez Joannę U. wielgachny łorder pewno bardziej ci zaszkodził jak pomógł, dlatego pozostało ci tylko wPiSywanie. 23:06, 08.10.2021


Sten do @Sten do @

0 1

Nadal widzisz we mnie wyimaginowaną postać, którą nie jestem. Zgłoś się do psychiatry, bo to są ewidentne zaburzenia jaźni. 10:02, 09.10.2021


irekirek

4 3

komunę to obalałeś ty z Kaczorem w przerwie między dłubaniem w nosie .A służyłeś w wojsku królowej Jadwigi 16:00, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

edek @ Slickedek @ Slick

5 3

znasz historie LWP to śmiało ,opowiedz milionom którzy odbywali zasadniczą służbę wojskową co o nich myślisz . Znalazł się pier...... Kukliński 17:46, 08.10.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

SlickSlick

1 3

Ty Edku, służyli tam z miłości do Związku Radzieckiego? Służyli bo ich zmuszono.,co nie zmienia faktu że było to komunistyczne wojsko. Ty zapewne tęsknisz do tego syfu. 09:06, 09.10.2021


@@

1 3

Kukliński to bohater, a takie Edki jak ty to twardy komunistyczny beton. Tęsknisz do tych czasów? Korea Północna czeka. 09:10, 09.10.2021


marszalek rokomarszalek roko

3 2

spocznij hejterzy 19:18, 08.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RekRek

2 4

Przejdźmy do meritum. Na Leśnym mieszkają w dużym odsetku spadkobiercy post komuny i poznać ich po tym kwiecistym języku nie pozbawionym jadu. I wcale nie przyjmuję usprawiedliwiania Stena do jakichś sentymentów. Widać że u części adwersarzy myślenie zatrzymało się na czasach zbyt odległych aby potrafili dziś spokojnie dyskutować. Ten z Topolowej może powie za jakie zasługi zamieszkał tam on i jego sąsiedzi , których rodzice pewnie pracowali w "fabrykach zabawek" Rok 1955 to jeszcze czasy Bieruta - " stalinowca" i rozpasanej UB - cji. Mniej zasłużonych dopychano do mieszkań z wieloma lokatorami . A tym co sie tak szczycą służbą w POW powiem, że nie wszystkim na tym zależało. Z mojego rocznika z TM, każdy chciał uniknąć tego *%#)!& wojska. Zajecia na Studiach potwierdziły poziom kadry oficerskiej. Sowieckie metody, ppł . frontowi z podstawowym wykształceniem. Zwroty w stylu " ujemną zaletą tej armaty jest......" Nie wiadomo czy śmiać czy płakać. 01:50, 09.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ten z Topolowej @ reten z Topolowej @ re

5 2

rodzice pracowali w handlu /stali za ladą / , sąsiad z lewej cieśla budowlany ona taśma Kobra , z prawej Kauczuk produkcja - zmarł na raka krtani / choroba zawodowa tej firmy/ . Takie to fabryki zabawek Gdybyś nie był uchodżcą z PGR to byś wiedział że w latach 50 w Bydg. budowano tylko na Leśnym i starej Kapie i tam się dostawało mieszkanie . A przeprowadziliśmy się z Londynka 1 pokój bez kuchni ,wychodek na podwórku 08:30, 09.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sten do IrkaSten do Irka

0 4

Gdzie napisałem, że obalałem komunę, w dodatku razem z Kaczorem ? Z Kaczorem nie zetknąłem się osobiście nigdy. Tacy jak ty muszą zawsze mieć jakiegoś wodza. Ja nie muszę. Dla mnie nie jest istotne to, że na czele PIS-u stoi Kaczor. Nie on, to będzie ktoś inny. Zgadzam się z jego poglądami na rzeczywistość, na polski patriotyzm, a reszta mnie nie obchodzi.
Co do tego "obalania" komuny, to powiem ci, że wbrew powszechnemu mniemaniu największe zasługi w tym względzie mieli aparatczycy KPZR z otoczenia Gorbaczowa. To ludzie Gorbaczowa nakazali Jaruzelskiemu i innym wasalom dokonać głębokich reform systemu, bo doszli do wniosku, że komuna w dotychczasowym kształcie przegrała z zachodnią demokracją. Jaruzel podjął to wyzwanie. Ceausescu stawiał opór, więc KGB wyreżyserowała zamach stanu i zastąpiła go komunistycznym reformatorem Iliescu, kolegą Gorbaczowa ze studiów uniwersyteckich w Moskwie.
Dzisiaj są to sprawy ogólnie znane. Trzeba jedynie trochę czytać. 10:18, 09.10.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

i zgadzasz i zgadzasz

1 1

się na okradanie państwa . Ile wyciągasz miesięcznie ? 10:43, 09.10.2021


StenSten

0 1

Nikogo w życiu nie okradłem. Masz jakąś obsesję na punkcie złodziei.
Ale żeby zaspokoić twoją ciekawość dopowiem, że nigdy nie zasiadałem i nadal nie zasiadam w żadnej radzie nadzorczej ( bo o to ci prawdopodobnie chodzi). Mogę tylko domniemywać, że w twoim przypadku odzywa się stara jak świat prawda, że każdy sądzi po sobie. 12:17, 09.10.2021


nie picujnie picuj

1 0

ile zgarniasz ? 13:11, 09.10.2021


szeregowy LWP szeregowy LWP

5 1

w stanie spoczynku .Z wojskiem za komuny to był cyrk przedpoborowi ,odbywający służbę klęli jak szewc na to nieszczęście . A do wyboru wojsko albo kibel ,nie liczni którzy świrowali po badaniach w Świeciu
i tak trafiali w kamasze . Jednocześnie armia cieszyła się największym poparciem w społeczeństwie lata 70. Bo każda rodzina miała w wojsku kogoś kto był , odbywał służbę lub w niedługim czasie miał ją pełnić . Jednak tak jak wszystkie armie na świecie wykluczała pewnych ludzi . Bo mieć w szeregach takich dziwolągów jak Antek smoleński , bliżniacy K. ,Slick ,to tak jak trzymać byka z BSE / choroba szalonych krów / w stadzie jałówek . Nieszczęście gotowe 14:11, 09.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Slick vel KuklńskiSlick vel Kuklński

3 0

to naprawdę dziwoląg pewnie służył w 1 brygadzie jako kasztanka Piłsudskiego 15:58, 12.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%