Zamknij
REKLAMA

Bezzałogowe Statki Powietrzne dla Sił Zbrojnych RP powstaną w WZL nr 2

19:01, 30.11.2018 | i
REKLAMA
Skomentuj
Fot. Jacek Nowacki

30 listopada 2018 roku podpisana została umowa między konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej a Inspektoratem Uzbrojenia MON na dostawę 12 Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych klasy taktycznej krótkiego zasięgu kr. ORLIK. Konsorcjum składające się z PGZ S.A., WZL nr 2 oraz PIT-RADWAR zaoferowało Siłom Zbrojnym RP zaprojektowany od podstaw i wyprodukowany w Polsce system PGZ-19R.

Bezzałogowe statki powietrzne nazywane potocznie dronami odgrywają coraz bardziej istotną rolę na współczesnym polu walki. Swoje kompetencje w tej dziedzinie rozwinęły czołowe koncerny zbrojeniowe świata. Dzisiaj możemy z dumą ogłosić, że do tego grona dołącza także Polska Grupa Zbrojeniowa, oferując w pełni nowoczesne rozwiązania, które będą wykorzystywane przez Siły Zbrojne RP – powiedział po podpisaniu umowy wiceprezes Zarządu PGZ S.A. Sebastian Chwałek.

Podpisanie umowy to rezultat podjęcia w 2016 roku decyzji o budowie przez PGZ kompetencji w zakresie projektowania i produkcji Bezzałogowych Statków Powietrznych. Wówczas powstało Centrum Kompetencyjne Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy. W ramach programu „Orlik” konsorcjum PGZ zaoferowało Siłom Zbrojnym RP zaprojektowany od podstaw i wyprodukowany w Polsce system PGZ-19R. Jest to system służący do długotrwałego prowadzenia rozpoznania obrazowego na rozległym obszarze, w różnych warunkach terenowych, klimatycznych, w dzień i w nocy. Oferowany system BSP składa się z 11 elementów tworzących zestaw:

• Bezzałogowy Statek Powietrzny (BSP) – 5 szt.,
• Mobilna Wyrzutnia Startowa,
• Wóz Logistyczny,
• Naziemna Stacja Kontroli,
• Naziemny Terminal Danych,
• Wynośny Terminal Wideo,
• Przenośny Terminal Wideo.

Zamówienie opiewa na 12 zestawów BSP: podstawowe (8 zestawów), realizacja w latach 2021-2023, opcja (4 zestawy), realizacja w latach 2023-2026.

Główne elementy oferowanego przez PGZ systemu to: bezzałogowe statki powietrzne o napędzie spalinowym lub hybrydowym oraz naziemna stacja kontroli. Elementem integrującym te dwa komponenty jest system łączności i przesyłania danych w oparciu o naziemny terminal danych. Naziemna stacja kontroli pozwala operatorowi na zdalne sterowanie BSP oraz zarządzanie ładunkiem użytecznym (czyli np. sterowaniem kamerami i sensorami). System PGZ-19R został zaprojektowany jako całkowicie niezależny od infrastruktury naziemnej (lotnisk).

System charakteryzuje się dużą mobilnością. Naziemna stacja kontroli i wóz logistyczny zostały zbudowane na bazie 15-stopowych kontenerów umieszczonych na samochodach wysokiej mobilności. Z kolei naziemny terminal danych i wyrzutnia pneumatyczna zabudowane są na przyczepach ciągniętych przez te samochody. Mobilna konfiguracja zestawu umożliwia jego transport drogą lądową, morską lub lotniczą.

Maksymalna masa startowa BSP wynosi 90 kilogramów, zaś udźwig – 20 kg. Ładunek użyteczny stanowi głowica optoelektroniczna składająca się z kamery dziennej, kamery na podczerwień, dalmierza laserowego i również laserowego wskaźnika celu. Ponadto PGZ-19R wyposażony jest w szczelinowy radar SAR o bardzo wysokiej rozdzielczości. Bezzałogowiec może przebywać w powietrzu do 12 godzin na wysokości do 5000 metrów. Lądowanie odbywa się w sposób klasyczny lub przy pomocy spadochronu.

Poza PGZ 19-R Polska Grupa Zbrojeniowa dysponuje rozwiązaniami w zakresie miniaturowych bezzałogowców, wśród których wymienić można: NeoX o masie startowej do 11 kg i zasięgu łączności do 30 km, a także jeszcze mniejsze wirnikowce z rodziny AtraX, które oprócz zastosowań militarnych mogą być również przydatne dla użytkowników cywilnych.

/Źródło: www.pgzsa.pl/

(i)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© bydgoszcz24.pl | Prawa zastrzeżone