Współpraca z pośrednikiem nieruchomości ma szereg zalet. Dlaczego warto zdecydować się na ten krok? Na co uważać przy poszukiwaniach agenta i podpisywaniu umowy?
W badaniu przeprowadzonym przez serwis Szybko.pl ponad 50 procent ankietowanych stwierdziło, że sprzedając mieszkanie nie skorzysta z pomocy pośrednika. Jako główne powody wymieniali chęć samodzielnego kontrolowania całego procesu oraz brak zaufania do osób zajmujących się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Nie bez znaczenia były dla nich także kwestie finansowe – a konkretnie wynosząca nawet kilkanaście tysięcy złotych prowizja.
Wystarczy jednak krótki przegląd ogłoszeń zamieszczanych w popularnych serwisach, by przekonać się, że mimo deklaracji większość z nas decyduje się na skorzystanie z pomocy specjalisty. W zależności od miasta, odsetek ofert pochodzących od sprzedających nieruchomość na własną rękę waha się od niespełna jednego do kilku procent. Resztę stanowią ogłoszenia od pośredników. Dlaczego tak często powierzamy im znalezienie kupca mieszkania?
Współpraca z pośrednikiem – czemu warto?
Nawet zdeklarowani przeciwnicy sprzedaży domu z pomocą pośrednika zwykle dochodzą do wniosku, że jest to zbyt skomplikowane zadanie, by sprostać mu bez specjalistycznej wiedzy. To słuszna decyzja, bo skorzystanie z jego usług wiąże się z wieloma zaletami. Najważniejsze z nich to:
- oszczędność czasu – to pośrednik robi zdjęcia, odbiera telefony i spotyka się z zainteresowanymi;
- łatwiejsze znalezienia kupca dzięki organizacji profesjonalnych działań marketingowych
- pomoc w zebraniu dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia transakcji;
- doradztwo w kwestiach prawnych oraz odpowiedzi na dotyczące ich pytania kupującego;
- przygotowanie nieruchomości do sprzedaży zwiększające szanse na znalezienie kupca (home staging)
Pośrednik warty zaufania – co to znaczy?
Do 2014 każdy pośrednik musiał posiadać ważną licencję. Po wejściu w życie tak zwanej ustawy deregulacyjnej ten obowiązek został jednak zniesiony – a wraz z nim poczucie bezpieczeństwa klientów. Ryzyko tego, że trafimy na niekompetentnego lub nieuczciwego pośrednika, tracąc czas lub – co gorsza – pieniądze jest dziś większe niż kiedyś. By je zminimalizować, warto sprawdzić przede wszystkim dwie kwestie:
- Licencję Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami PFRN: po wycofaniu obowiązkowej licencji, Polska Federacja Rynku Nieruchomości zaczęła wydawać nieobligatoryjny dokument. By go otrzymać, agent musi spełnić takie same wymagania, jak przed zmianami prawa;
- ważne ubezpieczenie OC: choć przepisy nadal wymagają od pośredników, by ci posiadali ważną polisę, część z nich obsługuje klientów nie spełniając tego warunku. By czuć się bezpiecznie, warto sprawdzić, czy dany agent ją posiada i czy maksymalna wysokość odszkodowania jest odpowiednia dla wartości naszego
Pewność co do tego, że pośrednik spełnia powyższe wymagania daje korzystanie z usług renomowanych agencji, takich jak https://homebroker.pl.
Umowa z pośrednikiem – najważniejsze zapisy
Pamiętajmy, że ewentualne odszkodowanie otrzymamy tylko, jeśli z pośrednikiem zawrzemy umowę w formie pisemnej. Przy podpisywaniu dokumentu, zwróćmy uwagę przede wszystkim na następujące zapisy:
- wysokość prowizji i ewentualnych pozostałych opłat;
- możliwe ograniczenia usług;
- okres trwania umowy;
- informacje o ewentualnym przedwczesnym zakończeniu umowy oraz jej przedłużeniu