28 listopada na tory w stolicy Bułgarii wyjechał pierwszy tramwaj wyprodukowany przez PESA Bydgoszcz SA w ramach umowy na dostawę 13 niskopodłogowych pojazdów przegubowych typu Swing. Po dzisiejszej oficjalnej inauguracji, pojazd od jutra zacznie regularnie wozić pasażerów.

Konsekwentnie stawiamy w Sofii na ekologiczny transport, dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na zakup nowoczesnych tramwajów z Pesa, a nie tańszych autobusów czy trolejbusów. Cieszę się, że od jutra nowy Swing będzie woził pasażerów na linii 18 i mam nadzieję, że w ciągu dwóch lat kupimy kolejne 25 tramwajów – powiedziała burmistrz Sofii Jordanka Fandykova podczas uroczystego przejazdu pierwszym z dostarczanych przez Pesa dla stolicy Bułgarii tramwajów. Obecnie trwa  postępowanie na kolejne 25 tramwajów dla stolicy Bułgarii, a oferty złożyły 3 firmy, w tym Pesa.

Nowe, klimatyzowane i niskopodłogowe Swingi dla Sofii mają długość 30 m i mogą zabrać ponad 200 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących oraz 160 na stojąco. Umowa o wartości ponad 98 mln zł, która obejmuje dostawę 13 tego typu tramwajów, części zamiennych oraz urządzeń diagnostycznych, jak również niezbędnego szkolenia, jest realizowana od stycznia tego roku.

Klienci doceniają, że nasze pojazdy są wygodne, ergonomiczne, ale również przyjazne środowisku. Dzięki sukcesywnej ekspansji na rynkach zagranicznych, umacniamy pozycję Pesy jako największego polskiego producenta nowoczesnych pojazdów szynowych – mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes zarządu PESA.

Finalizowany obecnie kontrakt to już trzecia dostawa Pesy dla stolicy Bułgarii. Wcześniej bydgoska firma dostarczyła do Sofii 25 Swingów na bazie 2 umów, zawartej w 2013 roku na 20 sztuk oraz w 2016 r. na kolejne 5 sztuk. Po zakończeniu obecnej realizacji, linie tramwajowe w stolicy Bułgarii będzie obsługiwać łącznie 38 niskopodłogowych tramwajów Pesa Swing.

Kontrakt jest częścią projektu „Zintegrowany projekt transportu miejskiego w Sofii - Faza II”, realizowanego przy wsparciu finansowym Programu Operacyjnego „Regiony w rozwoju” 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.