Jedną z podstawowych spraw przy planowaniu dobrej optymalizacji sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarek Google jest tworzenie trafnej architektury informacji na stronie. Dobre doświadczenia użytkownika z korzystania ze strony przekłada się na zwiększony ruch w witrynie, a także na stopniowe zwiększanie jej widoczności w Google.
Czym jest dobra architektura informacji na stronie?
Strona, na której znajdują się odrębne tematycznie działy, pozycjonuje się lepiej. Wszystko dzięki temu, że przy jasnym podziale treści na kategorie i podkategorie, wyszukiwarka może jasno zaklasyfikować treść na stronie. Strona dobrze rozpoznana przez wyszukiwarkę jest chętniej przez nią podsuwana internautom w odpowiedzi na ich pytania. Istotny punkt w tworzeniu dobrej architektury informacji stanowi stworzenie menu, które będzie zawierało w sobie podstawowy przewodnik o tym, co znajduje się na stronie. Poza menu, warto stosować dodatkowe klasyfikacje - na przykład możemy zamieścić boksy z kategoriami na stronie głównej. O tym, jak ważne jest prawidłowe menu, można przekonać się prowadząc przez jakiś czas sklep bez menu. Gdy dołączymy je do struktury strony i podłączymy pod nie poszczególne strony, szybko zauważymy skok widoczności strony w narzędziach monitorujących metadane na temat ruchu w Sieci.
Unikaj kanibalizacji
Tworząc poszczególne działy, które następnie będą dzieliły się na podstrony, trzeba koniecznie zadbać o to, aby wszystkie były na inny temat. To ułatwia wyszukiwarce zrozumienie, na jaki temat jest konkretna podstrona. Nie należy stosować na przykład rozwiązania polegającego na umieszczeniu w sklepie dwóch kategorii do miodu, jeśli jeden nazwiemy dobrym, a drugi smacznym. Lepiej jest podzielić działy z miodem na: nawłociowy, akacjowy i spadziowy. Również tworząc treści poradnikowe na blogu, konieczne jest stworzenie odrębnych tematycznie artykułów. Jeśli stworzymy 10 artykułów o tym, jak dobry jest miód dla naszego zdrowia, wyszukiwarka prawdopodobnie zignoruje wszystkie wpisy, zamiast wysunąć jeden z nich na prowadzenie w wynikach wyszukiwania.
Strona kategorii, czy strona produktu - co ma większy potencjał wzrostu?
Właściciele sklepów internetowych zastanawiają się często: czy lepiej skupić się na pozycjonowaniu produktów, czy raczej strony kategorii? Odpowiedź na to nie jest jasna, bo wiele zależy od branży. Na przykład, w branży elektronicznej opisy konkretnych produktów pozycjonują się lepiej niż strony kategorii. Jeśli jednak chodzi o sklepy z kosmetykami, w których poszczególne produkty różnią się między sobą jedynie zapachem lub nieznacznie składem, wówczas już zdecydowanie lepiej sprawdzi się pozycjonowanie kategorii produktów.
Aby nabrać pewności, jak jest naprawdę, warto poczytać sobie wyniki badań, które są przeprowadzane przez specjalistów w tej dziedzinie. Jeden z ostatnich głośnych eksperymentów na ten temat mówi jasno: strony kategorii rankują mocniej niż pojedyncze strony produktów. Wyjątkiem jest sytuacja, w której pojedynczy produkt ma bardzo specjalistyczny opis, który odpowiada na niektóre często wpisywane przez internautów pytania.
Co oznacza, że strona kategorii ma większy potencjał i lepiej rankuje? Objawia się to przede wszystkim tym, że wszelkie zmian, które na niej przeprowadzamy, szybciej przekładają się na zmianę widoczności. Strony kategorii odnotowują większy ruch, mają większy potencjał rozwoju oraz mają więcej widocznych słów kluczowych niż strony pojedynczych produktów.
Porządkując architekturę podstron, stosuj przekierowania 301
Zdarza się, że tworząc nową architekturę informacji w sklepie internetowym, musimy przebudować witrynę. Aby zrobić to bezpiecznie, koniecznie trzeba znać zasady tworzenia przekierowań 301. Są to w rzeczywistości dyrektywy, które mówią wyszukiwarce, że od tej pory wszystkie linki prowadzące danego adresu oraz wszelki jego potencjał powinien zostać przekierowany na inny adres. Przekierowania 301 powinniśmy robić przy zmianie adresu, a także wtedy, gdy chcemy całkowicie zrezygnować z pewnych działów w naszym sklepie. Zdarza się bowiem, że przy robieniu dużych porządków przy projektowaniu nowej architektury w sklepie, konieczne jest zrezygnowanie z wielu bardzo podobnych do siebie adresów na rzecz jednego, których od tej pory będzie reprezentował daną grupę tematyczną. Jest to bardzo ważny zabieg, który pozwala uniknąć kanibalizacji słów kluczowych (zjawisko to bardzo negatywnie wpływa na widoczność strony internetowej) oraz który wzmacnia pozycjonowanie Bydgoszcz.
Nie zapomnij o wersji mobilnej
Po zaprojektowaniu architektury informacji w sklepie, sprawdźmy, czy wszystkie rozwiązania zastosowane do wersji tradycyjnej, działa równie dobrze na wersji mobilnej. W obecnych czasach, gdy większość wejść odnotowywanych na strony internetowe pochodzi z urządzeń mobilnych, bardzo istotne jest, aby to właśnie tutaj wszystko było czytelne i przyjazne w odbiorze.
*Więcej o tym, jak prawidłowo robić przemeblowanie na stronie sklepu internetowego, warto poczytać na stronie https://www.seomanagment.com