Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny przystępuje do spółki, której celem jest budowa przeładunkowego terminala w podbydgoskim Emilianowie.

W siedzibie Przedszkola Samorządowego "Jarzębinka" w Brzozie pod Bydgoszczą ponad rok temu (17 września 2019 roku) zostało podpisane porozumienie, które było pierwszym krokiem do powstania portu intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy. Stronami  porozumienia byli Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Polskie Koleje Państwowe S.A., Gmina Nowa Wieś Wielka, Zarząd Morski Portu Gdynia S.A., spółka Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i PKP CARGO S.A. Porozumienie w zamiarze jego sygnatariuszy było pierwszym krokiem do wybudowania  portu intermodalnego w Emilianowie, który ma stać się miejscem przeładunku towarów i zapleczem dla portów w Gdańsku i Gdyni.

W uroczystości podpisania porozumienia udział wzięli m.in. wojewoda Mikołaj Bogdanowicz, Łukasz Schreiber, minister w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Grzegorz Puda, wiceminister inwestycji i rozwoju, zastępca prezydenta Bydgoszczy Maria Wasiak, wójt Nowej Wsi Wielkiej Wojciech Oskwarek, sygnatariusze porozumienia, parlamentarzyści.

Intermodalny port powstać ma w rejonie obecnie funkcjonującej stacji Emilianowo, na terenie gminy Nowa Wieś Wielka. Miejsce znajduje się przy granicy miasta Bydgoszczy po południowej stronie obwodnicy.  W Emilianowie zgodnie z przygotowywaną koncepcją drogi ekspresowej S10 powstać ma też dwupoziomowy węzeł umożliwiający dojazd do BPPT oraz do intermodalnego portu.

Latem 2020 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa powołał do  życia spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Urząd Miasta Bydgoszczy poinformował dzisiaj, że zgodnie z wcześniejszym porozumieniem do spółki dołączy Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny. Decyzję o koncentracji kapitałów musi jeszcze pozytywnie zaopiniować Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji.

Terminal intermodalny w Emilianowie zajmie powierzchnię około 5 hektarów. Będzie zlokalizowany na przecięciu magistrali kolejowej Śląsk-Trójmiasto i planowanej trasy S10. Ma pełnić rolę tzw. suchego portu i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Do takiego terminala docierałyby kontenery np. drogą kołową i byłyby dalej dystrybuowane np. koleją do portu morskiego.

Inwestycja ma powstać w ramach Krajowego Programu Odbudowy, na jej realizację potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej. Terminal będzie dawał możliwość przeładunku i zamiany środków transportu towarów, w tym w szczególności towarów rolno-spożywczych. Będzie to również duże wzmocnienie potencjału Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, sąsiadującego z suchym portem.