Pokaz pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej PESA był najbardziej oczekiwaną premierą Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021.

- W ramach tegorocznej edycji TRAKO odbędzie się między innymi premiera pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej - efektu współpracy PKP SA, PKN Orlen oraz PESA. Wierzę, że ta szczególna inicjatywa będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tego typu technologii w Polsce  - napisał premier Mateusz Morawiecki w liście skierowanym do uczestników targów.

Znaczenie tego wydarzenia podkreślił też w swoim wystąpieniu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- W Europejskim Roku Kolei to premiera symboliczna. Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2, a PESA, polski producent, konsekwentnie realizuje projekty pojazdów szynowych z napędami wodorowymi, potwierdzając kompetencje i innowacyjność naszego przemysłu. Ta lokomotywa to początek drogi do polskich pasażerskich pojazdów szynowych napędzanych wodorem i kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i ekologiczna polska kolej - gratuluję i trzymam kciuki za powodzenie projektu - powiedział Minister Andrzej Adamczyk.

PESA już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej strategii produktowej. Nowa platforma pojazdów pasażerskich Pesa Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych.

- W 2019 roku powołaliśmy specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Współpracujemy przy realizacji tych projektów ze strategicznymi partnerami - PKN Orlen i PKP SA, by razem podejmować działania przyspieszające wdrożenie na polskiej kolei transportu szynowego napędzanego wodorem  - poinformował Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymio mocy 4x180kW.  Została wyposażona w  innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. 

Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy.

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.

Prezentowana na TRAKO lokomotywa to prototyp, którego produkcja właśnie się zakończyła. Jego koncepcja i projekt to dzieło bydgoskich konstruktorów, a przy jego realizacji spółka współpracowała z wieloma uznanymi, krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. Były wśród nich takie firmy jak ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA czy CADD.

- Ten projekt to jak podróż w nieznane dla całego naszego kilkudziesięcioosobowego zespołu. Prototyp jest gotowy, cieszę się, że mogliśmy pokazać go na Trako, a po targach kolejny etap, czyli testy i badania, chcemy, żeby lokomotywa w przyszłym roku mogła wejść do eksploatacji w rafinerii w Płocku - zapowiedział Lech Lipiński, szef projektów pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz.

PESA w ramach rozwoju platformy Regio160 pracuje nad projektami kolejnych niskoemisyjnych pojazdów. Są wśród nich elektryczne zespoły trakcyjne, które mają być przygotowane do zasilania z sieci trakcyjnej, baterii lub paliwowych ogniw wodorowych. Pierwszy pasażerski pojazd PESA napędzany wodorem ma wyjechać na tory na przełomie 2025/26 roku.

Zdjęcia: PESA Bydgoszcz S.A.