Największy prywatny pasażerski przewoźnik kolejowy w Europie Środkowej, RegioJet oraz przedstawiciele polskiej firmy PESA Bydgoszcz SA, w obecności przedstawicieli regionu Uście nad Łabą, zaprezentowali dziś pierwszy elektryczny zespół trakcyjny PESA 654 na targach techniki kolejowej TRAKO w Gdańsku.

Jednostki PESA 654 to dwuczęściowe wielosystemowe elektryczne zespoły trakcyjne, które RegioJet wdroży w regionalnych pociągach pasażerskich eksploatowanych w imieniu regionu Uście nad Łabą. W sumie RegioJet zakupi 7 zestawów. Wartość zamówienia to ponad pół miliarda koron czeskich.

Obecnie ukończono już dwa z siedmiu pociągów, a zakończenie budowy pozostałych nastąpi w najbliższych tygodniach. Drugi zestaw rozpocznie proces homologacji i jazdy próbne na torze testowym VÚŽ w pobliżu Velim na przełomie września i października.

Po pomyślnym zakończeniu testów RegioJet przewiduje stopniowe wprowadzanie pociągów do eksploatacji na liniach U1, U5, U7, U13, U16 oraz w ramach dodatkowych usług w regionie Uście nad Łabą.

Wprowadzenie nowych pociągów dla regionu Uście nad Łabą skomentował Radim Jančura, właściciel firmy RegioJet. - Wdrożenie nowych pociągów PESA 654 będzie oznaczało znaczący skok jakościowy w regionalnym transporcie kolejowym w regionie Uście nad Łabą i w Republice Czeskiej. Spełnimy oczekiwania pasażerów i klienta, co doprowadziło do ogłoszenia postępowania przetargowego, w którym RegioJet zwyciężył z ofertą pojazdów PESA.

- Jesteśmy dumni, że pociągi PESA będą kursować z nowym przewoźnikiem i na nowych trasach w Czechach. Będzie to pierwsze wdrożenie wielosystemowych jednostek PESA 654 na europejskich torach kolejowych. RegioJet wygrał przetarg w regionie Uście nad Łabą, oferując pojazdy PESA i odniesie kolejny, gdy komfort i bezpieczeństwo podróżowania tymi pojazdami docenią pasażerowie - stwierdził Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Zakupione jednostki PESA 654 to dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne z zasilaniem dla trakcji prądu stałego i zmiennego. Dzięki temu są one również gotowe do przełączania z zasilania prądem stałym na zasilanie prądem zmiennym w sieci administracji kolejowej. Składy pociągów są w pełni przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich. Drzwi są wyposażone we wspomagany stopień na wysokości 600 mm. Pojemność zestawu wynosi 110 osób.

Wnętrze jest klimatyzowane, a przedział pasażerski wyposażony jest w gniazdka 230 V. Pojazdy posiadają sieć Wi-Fi umożliwiającą podłączenie klienta do Internetu. W pojeździe znajdują się toalety dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, a pociągi umożliwiają również przewóz wózków dziecięcych i rowerów. Pojazd jest wyposażony w system informacji akustycznej i wizualnej, który za pośrednictwem komputera pokładowego informuje o zatrzymaniu się pojazdu i innych informacjach dotyczących ruchu drogowego. Siedzenia pasażerów są wyściełane z podgłówkami i podłokietnikami (w przypadku najbardziej wysuniętych siedzeń). Pojazd jest również wyposażony w centralne sterowanie drzwiami z wyborem strony, a drzwi wejściowe są wyposażone w urządzenie zapobiegające blokowaniu.