Współczesne realizacje sztuk teatralnych stanowią doskonały materiał dydaktyczny. Mogą służyć do prezentacji meandrów sztuki, ludzkich zachowań, a także refleksji nad osobistym udziałem młodego widza w życiu. Teatr tworzy przestrzeń zachowań i ekspresji sąsiedzką wobec powszedniej przestrzeni życia; jest laboratorium emocji, polityki, metafizycznych aspiracji człowieka.
Michalina Butkiewicz, koordynatorka całego projektu, proponuje przeprowadzenie konkretnych scenariuszy lekcji z młodzieżą gimnazjalną i licealną. Lekcji wspartych na przedstawieniu Teatru Polskiego w Bydgoszczy “Wielki Gatsby”. Współautorami scenariuszy lekcji są: Anna Nakielska – Kowalska, Zbigniew Kruszyński, Agnieszka Miler, Renata Sukiennik, Joanna Urbaniak.
Michalina Butkiewicz tak opowiada o celach owych lekcji: “Proponuję odejść od podręcznika, sięgnąć do żywego teatru. Przedstawienie teatralne, jeżeli jest mądre, mówi o czymś (…) Warto w teatrze szukać inspiracji, bo teatr jest ?tu i teraz?, a ponieważ wyrasta z ludzkiej potrzeby do życia we wspólnocie i wyrażania swoich emocji, pozwoli uczniom otworzyć się na działanie.”
Scenariusze lekcji są intrygujące i warte wykorzystania przez pedagogów.
W piątek 10 czerwca o godzinie 18.00 przed premierą zwaną belferską “Wielkiego Gatsby?ego” Francisa Scotta Fitzgeralda w reżyserii Michała Zadary odbędzie się spotkanie z nauczycielami, podczas którego pedagodzy zostaną zapoznani ze scenariuszami lekcji i będą mogli się odnieść do propozycji zespołu Michaliny Butkiewicz.
(kd)