Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z firmą Impresa Pizzarotti na wybudowanie trzech odcinków drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim (Nowe Marzy - Dworzysko, Dworzysko - Aleksandrowo, Białe Błota - Szubin).
Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że firma Impresa Pizzarotti nie wywiązała się z wezwań wręczanych przez GDDKiA i prowadziła kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniała też zapisów dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulowała płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. Na tej podstawie GDDKiA odstąpiła od umowy z włoskim wykonawcą.
Przetarg na wyłonienie wykonawców projektu i budowy odcinków drogi ekspresowej S5: Nowe Marzy-Dworzysko oraz Dworzysko-Aleksandrowo ogłoszono we wrześniu 2014 r. Miesiąc później, w październiku 2014 r. ogłoszono przetarg na pozostałe odcinki S5, w tym m.in. Białe Błota-Szubin.
W pierwszym etapie przetargu złożone zostały wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu mieli zostać zaproszeni wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa spełniały warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. Wykonawcy, którzy pozytywnie przeszli weryfikację wniosków, w tym firma Impresa Pizzarotti, zostali zaproszeni do drugiego etapu przetargu i złożenia ofert.
Zaproszenia do drugiego etapu przetargów na budowę drogi S5, w tym dla odcinków Nowe Marzy-Dworzysko, Dworzysko-Aleksandrowo oraz Białe Błota-Szubin zostały przekazane w kwietniu i maju 2015 r. Po przedstawieniu ofert przez potencjalnych wykonawców, GDDKiA wezwała włoskiego wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, a wykonawca udzielił obszernych wyjaśnień i zadeklarował swoją możliwość realizacji zamówienia.
W sierpniu 2015 r. dokonano wyboru ofert najkorzystniejszych w przetargu na zaprojektowanie i budowę poszczególnych odcinków drogi ekspresowej S5. 12 października 2015 r. podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę wszystkich odcinków S5.
Stan zaawansowania prac na odcinkach drogi ekspresowej S5 realizowanych przez firmę Impresa Pizzarotti:
- odcinek nr 1: Nowe Marzy - Dworzysko (23,3 km)
Stan zaawansowania:
Zaawansowanie rzeczowe: 23,16 %
Zaawansowanie finansowe: 39,10 %
Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): grudzień 2019 r.
- odcinek nr 2: Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 km)
Stan zaawansowania:
Zaawansowanie rzeczowe: 29,87 %
Zaawansowanie finansowe: 39,58 %
Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): listopad 2019 r.
- odcinek nr 5: Białe Błota - Szubin (9,7 km)
Stan zaawansowania:
Zaawansowanie rzeczowe: 39,00 %
Zaawansowanie finansowe: 50,38 %
Zakończenie prac na odcinku (zgodne z podpisanymi aneksami): lipiec 2019 r.
GDDKiA wskazała, że obecnie naliczane są kary umowne z tytułu m.in. braku zapłaty lub nieterminowej płatności wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom w łącznej wysokości ponad 14 200 000 zł. Ponadto z tytułu odstąpienia od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, zamawiający jest uprawniony do naliczenia kar umownych w wysokości 15% wartości zaakceptowanej kwoty kontraktowej dla każdego z trzech odcinków drogi S5 (nr 1, 2 i 5), czyli łącznie kwoty 156 661 351,12 zł.
Kiedy jest szansa na wznowienie robót na trzech odcinkach drogi ekspresowej S5 opuszczonych przez firmę Impresa Pizzarotti?.
GDDKiA rozpocznie procedurę wyboru wykonawców w celu dokończenia inwestycji i na przełomie lipca i sierpnia planuje ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców, którzy dokończą budowę odcinków drogi ekspresowej S5.