Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner) na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) koniecznej do wydania decyzji środowiskowej dla około 90- kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Wartość zlecenia to 17,5 mln zł.

W ubiegłym roku GDDKiA zakończyła prace nad studium korytarzowym dla drogi ekspresowej S5 między Grudziądzem a Ostródą, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ.  Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac GDDKiA wskazała dwa  o szerokości kilku kilometrów każdy.

Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego początkiem trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. W województwie kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta.

Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. 

Regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.

GDDKiA szacuje, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidywane  zakończenie budowy to rok 2032.