Idealna asystentka stomatologiczna będzie współpracować z dentystą i wspierać go na każdym kroku. Powinna szybko wykonywać polecenia wydawane przez lekarza i zawsze wręczać te narzędzia i materiały, których w danym momencie potrzebuje. Po kilku latach pracy asystentka i stomatolog mogą rozumieć się bez słów.

Istota pracy asystentki stomatologicznej

Profesję asystentki stomatologicznej można zdobyć po rocznym przygotowaniu w szkole policealnej, np. w Bydgoszczy. Do szkoły tej mają szansę się dostać osoby z wykształceniem średnim. Asystentka stomatologiczna zaliczana jest do zespołu gabinetu stomatologicznego i pełni w nim ważne funkcje. Przede wszystkim pomaga w pracy dentyście, przygotowuje pacjenta do zabiegów profilaktycznych i leczniczych, dba o higieniczną czystość wszystkich narzędzi i stanowiska pracy dentysty. Prowadzi dokumentację medyczną i związaną z administracją gabinetu dentystycznego. To tylko kilka z licznych kompetencji, które przypisywane są stanowisku asystentki stomatologicznej.

Praca „na cztery ręce”

Dentyści w Polsce przyzwyczaili się do wsparcia ze strony asystentek stomatologicznych. Dzięki nim mogą szybko i sprawnie, a co najważniejsze z korzyścią dla pacjentów, leczyć zęby i wykonywać zabiegi z zakresu profilaktyki jamy ustnej. Asystentka powinna być skupiona na swojej pracy, mieć wiedzę merytoryczną i praktyczne umiejętności, aby wspierać stomatologa. Doświadczenie i dobry kontakt z lekarzem powodują, że asystentka jest nawet w stanie wyprzedzać podczas zabiegów polecenia stomatologa i przygotowuje dla niego dokładnie te narzędzia, materiały i inne przedmioty, które w danym momencie są mu niezbędne.

Asystentka i stomatolog powinni pracować „na cztery ręce”. Metoda ta zaliczana jest do najbardziej wygodnych i ergonomicznych sposobów pracy w gabinecie dentystycznym. W praktyce oprócz rąk stomatologa-operatora leczącego pacjentów czynny udział biorą ręce asystentki. Aby taka praca była możliwa i przebiegała w sposób prawidłowy, współpraca manualna pomiędzy operatorem i asystentką będzie wymagała znakomitej znajomości procedur leczniczych i profilaktycznych.

Według modelu Schöna w gabinetach stomatologicznych w centralnym miejscu znajduje się pacjent na specjalnym fotelu, a lekarz i asystentka pracują niemal naprzeciwko siebie i dzielą się poszczególnymi czynnościami. Mają swobodę ruchów i współpracują ze sobą w efektywny sposób.