Na kogoś, kto przymierza się do przygotowania pierwszego projektu do wydruku, czeka wiele trudności i niespodzianek. Na filmach i w poradnikach wszystko wygląda na proste: program graficzny, pół godziny rysowania, wysyłka projektu do drukarni i gotowe. Tak nie jest, a zanim w ogóle dojdzie do etapu projektowania, trzeba się sporo nauczyć i wiele napisać.
Karta i ołówek – przydają się na starcie
Zanim w ogóle będzie mowa o jakimkolwiek wydruku, warto sobie wziąć kartkę, ołówek i rozpisać swoje potrzeby. To nie jest sprawa banalna, bo w drukarniach takich jak caffeprint.eu do wyboru jest około dziesięciu, może kilkunastu materiałów, każdy w paru wariantach, więc wybór idealnego nie może być podyktowany wyłącznie ceną. Dobrze jest rozpisać sobie potrzeby: jakiego materiału potrzebujesz, ile kolorów będzie miał wydruk, czy arkusz będzie zadrukowany jednostronnie, czy dwustronnie, czy będzie składany, czy ma być uszlachetniony lakierami i tak dalej. Dopiero mają to wszystko rozpisane, można podejmować świadome decyzje co do rodzaju materiału i sposobu zadrukowania.
Trzeba się nauczyć, kimkolwiek jesteś
Zlecenie prac grafikowi też nie rozwiązuje wszystkich problemów. To zlecający musi określić swoje wymagania, musi więc wcześniej zrozumieć, czym są spady, co to jest maska uszlachetniania, w jaki sposób określa się formaty czy choćby jakie są akceptowalne formaty projektów. Bez tych informacji trudno będzie nawet zlecić wykonanie projektu graficznego, a błędy na tym etapie nie będą podlegały późniejszej korekcji. Trzeba więc nauczyć się czegoś o tym, jak działa nowoczesna drukarnia i co w praktyce oznaczają konkretne możliwości. Bez tego trudno będzie odnieść ofertę drukarni do własnych wymagań.
Czytania jest dużo
Przygotowanie projektu do druku warto zacząć od… czytania materiałów przygotowanych przez drukarnię. Każde dobre centrum druku ma w swoich zasobach opublikowane poradniki dotyczące przygotowania projektów, opisujące poszczególne materiały czy sugerujące konkretne rozwiązania. Rozumiejąc, jak działa przygotowanie materiałów do druku, można stworzyć lepsze projekty. Oczywiście – najczęściej jeśli projekt będzie zawierał tylko drobne niedociągnięcia, zostanie skorygowany przed drukiem, ale projekty technicznie dobre będą wydrukowane szybciej, efekt natomiast może już nie będzie zaskoczeniem, ale nadal będzie zapierał dech w piersiach. Warto więc do projektowania materiałów promocyjnych czy wizytówek podejść z odpowiednią pokorą i zanim orzeknie się, że projekt jest gotowy, kilkakrotnie sprawdzić, czy na pewno wszystkie wymagania techniczne są spełnione.